28 november 2009

televisie

In mijn queeste naar een eenvoudig leven speelt de televisie een dubieuze rol. Ik zou hier graag verkondigen dat ik mijn avonden al lezend of, beter nog, mediterend doorbreng. De waarheid is echter dat er hier behoorlijk wat tv gekeken wordt.

Nu de kinderen groter worden is ook het stempel dat zij op het kijkgedrag in ons huishouden drukken fors gegroeid. En daar heb ik nog weleens moeite mee. Zo staat op dit moment Ik hou van Holland op. Ongetwijfeld erg geestig, maar al binnen vijf minuten bekruipt me het gevoel dat ik mijn zaterdagavond beter kan besteden. En datzelfde heb ik met alle Popstars, X-Factors en K3's.

Het liefst kijk ik naar documentaires op de publieke omroep of op de BBC. Het zou verstandig zijn per week uit te zoeken wat ik wil kijken en de tv alleen op die tijden aan te zetten, maar daar lijk ik de discipline niet voor te hebben.
Na het spitsuur waarin we allemaal thuis komen, er gekookt, gegeten, afgeruimd en overhoord moet worden gaat eigenlijk automatisch de kijkdoos aan. Ongeacht of er iets op is wat de moeite van het kijken waard is. En zo zie je ongemerkt een hoop dingen die niet op je verlanglijstje stonden. Sterker nog, als je niet uitkijkt kan je de volgende dag op je werk meepraten over welke BN'er met wie gaat of weet je opeens alles over perverse hobby's van Engelse jongeren op vakantie.

Als ik ben blijven hangen bij zo'n programma heb ik daarna steevast een ranzig gevoel. Alsof ik, ondanks een gezonde voorraad groenten op mijn bord, toch maar uit de muur heb gegeten.

En toch...ik ben er niet klaar voor om de tv de deur uit te doen. Want ondanks de enorme hoeveelheid trash tv die je moet zien te omzeilen, bestaan er ook pareltjes van series, films en documentaires. Mooie verhalen, leerzame series of prachtige beelden waar je daarna nog een goed gesprek over kunt hebben. En vaak kom ik die - als ik eerlijk ben - al zappend tegen; ik zou ze niet uit een tvgids hebben gehaald.

Ik ben er niet trots op, maar het tv-gedrag in dit huishouden staat regelmatig op gespannen voet met de wens tot meer bewust leven. En ik weet niet zo goed hoe ik kan beginnen om dat écht te veranderen.

6 opmerkingen:

  1. Wat een openbaring...

    Hier zou ik precies dezelfde woorden op papier kunnen zetten, zet ik tikkend neer terwijl de televisie beelden vertoond van Nederland zingt op zondag...

    In mijn direct omgeving zijn er steeds meer vrienden en kennissen die het grote bakbeest de deur uit hebben gedaan; wij hebben gisteren juist een nieuwe exemplaar aan (moeten?) schaffen: de oude had het van de week begeven...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij riepen al jaren dat we makkelijker zonder tv zouden kunnen dan zonder PC/laptops. De enige tv was die in de woonkamer.
    Stiekem hoopte ik er al op dat we dat op een dag ook zouden doen. Ik vind een tv nogal vermoeiend en snel storen voor diegenen die niet willen kijken.

    Afgelopen zomer ging onze tv ineens op zwart. Het apparaat was zo'n 15 jaar oud en we vonden het niet meer waard om hem te repareren. We hebben hem toen naar de kringloopwinkel gebracht en gingen kijken voor een ander exemplaar. Ze hadden niets staan dat ons wat leek. We hadden nl gedacht een voordelige tweedehands te kopen aangezien dat waarschijnlijk voordeliger zou zijn dan repareren.
    Op naar plan B: naar de elektronicawinkel. Helaas verkochten ze geen ouderwetse toestellen meer alleen nog platte beeldschermen (en daar had ik nou juist geen trek in).
    Er werd ons gevraagd hoever we van de tv af zitten. Volgens de verkoper zou het beeldscherm dan minstens 1 meter breed moeten zijn (veels te groot naar mijn smaak en te druk voor mijn hoofd, dat zei ik ook tegen de verkoper).
    Ik moest er dan een
    digitale verbinding/aansluiting bij aanschaffen voor een goede beeldkwaliteit. Ik gaf aan dat ik dat niet zo zag zitten aangezien we proberen om zo milieuvriendelijk mogelijk te leven en de techniek van het apparaatje van de digitale tv nogal achterhaald is qua overdreven stroomverbruik.

    De verkoper wist ondertussen niet meer wat ie met ons aanmoest. Zulke 'rare' klanten kwamen er vast niet vaak.
    Die middag besloten we om voorlopig nog geen tv te kopen maar het eerst eens even aan te zien.

    Het is nu 5 maanden later en nog steeds geen tv :-)
    Dat wil niet zeggen dat er geen tv meer gekeken wordt. We zien nu alleen nog programma's waar we specifiek naar op zoek zijn. We kijken die gewoon later op bv Uitzending gemist. Of gaan zoeken bij een commerciële zender.
    Als we echt iets live willen zien dan kan dat dmv een klein apparaatje dat manlief heeft aangeschaft en waarmee je vooral op de laptop goed het programma kunt zien.

    Mijn zoons wonen nog thuis, maar zijn wel volwassen. Ook zij hebben er geen problemen mee. Regelmatig zit ik met mijn oudste zoon samen knus op de bank met een laptop op schoot te kijken naar 'Charmed'.

    Ons stroomverbruik is sterk gedaald sinds we geen tv meer hebben en er is zoveel meer rust in de woonkamer.
    Maar als je jongere kinderen hebt kan ik me voorstellen dat het lastiger is om geen tv meer te hebben en dat er veel protest zal zijn.
    Hier heeft ieder gezinslid wel de beschikking over een laptop of een PC.

    Groetjes, Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Alleen jongste zoon zou nog wel graag weer een tv hebben, maar hij gaat waarschijnlijk over een paar jaar het huis uit en dan zet hij er maar eentje in zijn eigen huis ;-)

    Groetjes, Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wel, toch zit er niet anders op dan de doos van de kabel halen. Ik was 2 jaar geleden een fanatiek alleskijker en zepper samen met mijn vriend. Tot ik genoeg had van de flietsende stromende beelden, van de hele complexe informatiestroom. De kabel ging uit en kwam nooit meer terug. Na 1 week was ik er aan gewend. Nu huur ik dvd-s van de bibliotheek (ze hebben heel veel, ook schitterende series en documentares), lees meer boeken of geef veel aandacht voor mijn vriend en dieren. Ik heb vaker muziek en voor informatie de radio aan. Er is geen leegte ontstaan, het leven vult zich zonder tv ook ontzettend snel. Ik ben er trots op, dat ik ontsnapt ben van de zombie doos!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @kidokacio: wow, wat goed! Daar ben ik toch wel een beetje jaloers op. Ik wil er uiteindelijk ook wel van af, maar zie er ook wel tegenop. Ik denk dat het een stuk eenvoudiger wordt als de kinderen het huis uit zijn. Tot die tijd staan we op een tv-dieet: kijken met mate.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Word lid van ons winstgevende bedrijf zonder je druk te maken over je werk, het is een eenvoudig handelssysteem om het plan van je keuze te krijgen en een minimum van $ 2000 te verdienen met slechts een klein bedrag aan investeringen, je kunt binnen een maand tot $ 40.000 tot $ 200.000 verdienen, afhankelijk van je investeringsplan kunt u zo snel mogelijk contact opnemen met supporter via whatsapp:+447883246472
    E-mail: tdameritrade077@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen