19 november 2009

groene sint

Aan 85% van alle chocoladeletters die in Nederland worden verkocht, kleeft een verhaal. Een akelig verhaal, dat gaat over uitbuiting, kinderslavernij, ontbossing of onderdrukking van vrouwen. Als groot liefhebber van chocola - in wat voor vorm dan ook - schrok ik toen ik de verhalen achter de cijfers las. Hoe makkelijk is het om bij de Lidl, Hema of Aldi even wat goedkope letters voor het hele gezin in het karretje te gooien? Nou, in dit huis dus niet meer.

Dit jaar kopen we alleen 100% verantwoorde chocola van Verkade of Tony Chocolonely, die ik sowieso al het lekkerst vond. En nu helemaal. Lees hier welke winkels goede en welke slechte chocola verkopen. Goedkope chocola blijkt soms een erg foute besparing, maar met dure letters koop je ook niet persé een goed geweten!

3 opmerkingen:

  1. Bedankt voor de link naar de winkels,die goede letters verkopen. Normaal neem ik meestal farir trade chocolade. Heel vreemd,met letters stond ik daar niet bij stil. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Izerina:
    Datzelfde gold voor mij, maar nu ik er meer over gelezen heb ga ik er toch beter op letten. En Verkade heeft prima letters die helemaal fairtrade zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toevallig had ik pas hierover iets gezien en gelezen .Echt schandalig wat de cacaoplukkers vaak nog kinderen ook krijgen per dag.

    BeantwoordenVerwijderen