15 november 2009

huishoudschema

Het huishouden is niet zo mijn ding. Het is er altijd en het houdt nooit op, dat maakt het tamelijk onbevredigend. Aan de andere kant: niets zo lekker als een net en schoon huis waar alles ligt waar het hoort en dat ook nog eens fris oogt.

In een gezin van vier personen, zoals het mijne, is het aantal huishoudelijke taken nog te overzien. Het huishouden is bovendien nog nét te combineren met onze (vrijwel) full-time banen buiten de deur. Maar als niet ieder gezinslid zijn eerlijke bijdrage levert dan is het binnen de kortste keren een puinhoop. En die eerlijke bijdrage, dat blijkt vaak een behoorlijke worsteling.

Toen de kinderen nog wat kleiner waren leverde "helpen" alleen maar extra werk op, maar waren ze erg gemotiveerd. Nu ze wat groter zijn, zijn ze een stuk handiger, maar is de motivatie ver te zoeken. En daarom hebben we het huishoudschema ingevoerd. Op ons huishoudschema staat een overzicht van de klussen die dagelijks, wekelijks en twee keer per week moeten worden gedaan:

Dagelijks:
tafel dekken
tafel afruimen
vaatwasser inruimen
vaatwasser uitruimen
losse rommel opruimen
aanrecht opruimen en afnemen
koken

Twee keer per week
toilet schoonmaken
draaien was doen
vlekken van de vloer verwijderen
stoffen
stofzuigen
boodschappen doen

Wekelijks
slaapkamers opruimen
badkamer schoonmaken
keuken schoonmaken (incl. tegeltjes en kastdeurtjes)
deuren en deurknoppen afnemen

Daarnaast zijn er natuurlijk de terugkerende klussen die iets minder vaak voorkomen:
de oprit schoonmaken
ramen wassen
gordijnen wassen
dekbedden wassen
beddengoed verschonen
tapijt reinigen
koelkast en diepvries ontdooien

We houden ons niet strikt aan het schema en er worden ook geen taken per persoon verdeeld, maar het maakt wel voor ieder gezinslid duidelijk hoeveel er gedaan moet worden om het huishouden draaiende te houden.

Ik ben degene die dagelijks kookt en de boodschappen doet. Ook ben ik degene die de was bijhoudt, inclusief het verschonen van de bedden. Mijn man stofzuigt en verricht het "groot onderhoud": ramen wassen, al het onderhoud aan het huis, de vuilnis buiten zetten. De rest van de taken worden een beetje verdeeld zoals het uitkomt: de ene keer doe ik iets meer, de andere keer hij. Een paar van de dagelijkse klussen behoren tot de vanzelfsprekende bijdrage van de kinderen (althans: vanzelfsprekend voor ons, volwassenen). Het gaat dan met name om het dekken van de tafel, het uitruimen van de vaatwasser en het opruimen van (meestal hun eigen) losse rommeltjes.

Voor de "extra" klussen, die wij normaal gesproken zelf doen (badkamer schoonmaken, de oprit vegen, dweilen) is wel een schema opgesteld. Dit schema verschilt per week. Mijn oudste (11-en-een-half, waarbij die en-een-half héél belangrijk is!) zit sinds een paar maanden niet meer op de buitenschoolse opvang, omdat ze zichzelf daar te groot voor vindt. Mijn vrees was dat haar middagen gevuld zouden worden met tv kijken of MSN'en. Vandaar dat we hebben afgesproken dat zij in de middagen waarop zij alleen thuis is een persoonlijk weekschema (dat zijn in totaal 4 klussen) netjes afwerkt. Daarmee kan ze een extraatje verdienen, bovenop haar zakgeld. Dit gaat verbazingwekkend goed en het huis ziet er meestal keurig uit als ik op die dagen uit mijn werk kom. En achter elke klus op het schema staat aan het eind van de week een zelfgenoegzame krul getekend.

Als ik ons vergelijk gezinnen in onze omgeving, dan vragen wij gemiddeld wel iets meer van onze kinderen. Ze klagen zelden, maar zijn ook niet altijd even gemotiveerd. Hoe hebben jullie thuis de huishoudelijke taken verdeeld? En (hoe) betrekken jullie de kinderen bij het huishouden?

3 opmerkingen:

  1. Met deze tool heb je geen een eens meer een schema nodig. En het maakt het schoonmaken ook weer een stuk spannender! http://sjaakgenerator.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha Sanne, dat is een leuke tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Raad je het ook aan om tapijten door een bedrijf te reinigen ipv hetgeen zelf doen?

    BeantwoordenVerwijderen