04 november 2009

hamsteren

Op Amerikaanse sites over zuinig leven, tref je regelmatig jubelverhalen over "stockpiling", ofwel: hamsteren. Door veelgebruikte artikelen in grote hoeveelheden in de aanbieding aan te schaffen bespaar je geld en ritjes naar de supermarkt. Door minder naar de supermarkt te gaan verstook je minder benzine en kom je niet in de verleiding tot impulsaankopen. Dat klinkt allemaal heel zinnig.

Mijn eerdere pogingen tot hamsteren zijn echter jammerlijk mislukt. Vooral bij de Makro betrap ik mezelf erop al mijn relativeringsvermogen te verliezen en los te gaan op grote verpakkingen shampoo, conditioner en tandpasta. Ik heb ooit bij wijze van prijsknaller zoveel tampons gekocht dat ik tot ver na mijn menopauze voorzien ben. Bij het uitruimen van mijn keukenkastjes kwam ik diverse artikelen tegen die meer dan twee jaar over de houdbaarheidsdatum waren. Tja, hoeveel cocktailsaus en lychees op siroop kan een mens eten in twee jaar tijd?

Door schade en schande wijs geworden pak ik het tegenwoordig anders aan. De geboden voor hamsteren:

- Let op scherpe aanbiedingen en wees niet al te merktrouw. Daarmee kun je een hoop geld uitsparen. Blijf wel kritisch of het producten betreft die je zeker verwacht te op te maken.

- Houd een lijst bij van producten die je heel vaak gebruikt. Wij gebruiken bijvoorbeeld een pot tomatensaus per week, een grote verpakking aardappelpuree, één pak zilvervliesrijst en één pak volkorenpasta. Zodra er een goede aanbieding is koop ik een voorraad voor twee maanden (dus: 8 pakken rijst, etc.). Plak een lijst aan de binnenkant van de kastdeur of op de deur van de diepvries, zodat je weet wat je in huis hebt. Streep het af zodra je een verpakking hebt verbruikt.

- Let op de houdbaarheidsdatum! Supermarkten zijn vaak geneigd de artikelen met de kortste houdbaarheidsdatum vooraan in het schap te zetten. Een stukje naar achter op het schap zoeken loont meestal.

- Verzamel goed sluitbare potten en bakjes om de aangebroken voorraden in te bewaren. Veel spullen blijven langer goed in een afgesloten blik of doos. Ik heb o.a. potten voor pasta, meel, havermout, rijst, bonen, couscous en pijnboompitten. Lege ijsbakken zijn hiervoor heel geschikt. Voor grotere voorraden gebruik ik weleens afsluitbare emmers waar ooit mayonaise in heeft gezeten. Plak op de pot, bak of emmer een plakker met daarop de inhoud en de houdbaarheidsdatum.

- Laat je niet ontmoedigen door weinig bergruimte. Ik woon niet bepaald in een kasteel, dus onze voorraden zijn verdeeld over verschillende plekken, waaronder de meterkast, een kledingkast en een la onder het bed. Wees vindingrijk, maarrrrr....: onthoud waar je alles gelaten hebt, houd ook daar eventueel een lijstje van bij.

- Er valt veel te besparen op de wat luxere artikelen als koffie, wijn, kaas en chocola.



Naschrift: dit is niet mijn voorraadkast. Ik heb overwogen er een foto van mijn eigen voorraadkast bij te doen, maar dat is niet echt een visitekaartje.

2 opmerkingen:

  1. Sorteer alles op vervaldatum (Ik doe alles op jaar).
    Dan weet je dat alles wat op een bepaald schap staat op een bepaalde tijd afloopt.
    Dit is makkelijk als je grotere hoeveelheden hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Anoniem: dat is inderdaad een goeie. Ik heb vooral met tomatenpuree nog weleens dat ik iets over de datum laat gaan en als je dan het blikje openmaakt zit het tot aan het plafond....

    BeantwoordenVerwijderen