29 november 2009

zelf maken: wasmiddel

De omgeving van mijn wasmachine is bezaaid met flessen: voor witte was, gekleurde was, zwarte en witte was, fijne was, voor hardnekkige vlekken en dan ben ik er vast nog een paar vergeten. Ongemerkt staat er voor een klein vermogen aan ingewikkeld schoonmaakspul. Sinds een paar maanden is de voorraad aangevuld met wasnoten, die het bij draaien was met niet al te vieze was ook prima werken.

Die wasnoten brachten me op het idee om zelf wasmiddel te maken. Vreemd eigenlijk, hoe je er echt in gaat geloven dat verschillende soorten wasmiddel onmisbaar zijn om de boel schoon te krijgen. Mijn oma was een expert in hardnekkige vlekken verwijderen en die had heus niet de beschikking over al deze soorten. Bovendien wil ik eens kijken hoe het eczeem van mijn lief zich ontwikkelt als ik me beperk tot puur-natuurlijke ingrediënten in ons wasmiddel.

Zelf vloeibaar wasmiddel maken is zowel makkelijk als verbluffend goedkoop. Er zijn verschillende recepten in omloop, maar met een beetje inspiratie zo hier en daar ben ik zelf tot het volgende mengsel gekomen:

5 liter water
70 á 80 gram Marseillezeep of Sunlightzeep
70 á 80 gram soda
(evt.) 2 á 3 eetlepel borax*

1. Rasp de zeep tot je 70 á 80 gram hebt (bij vloeibaar wasmiddel luistert dit niet zo nauw)

2. Voeg de zeep aan een liter water toe en verhit dit al roerend tot de zeep volledig is opgelost

3. Voeg 70 á 80 gram soda toe

4. Doe het zeep/soda/watermengsel in een grote emmer of teil en doe er zo'n vier liter heet water bij

5. Roer het geheel goed door

6. Laat het een nachtje afkoelen en schep het dan over in oude wasmiddelflessen of in plastic bakken met deksel. Het is behoorlijk dikke gel, dus van gieten is geen sprake!

Een wasbolletje vol met het zelfgemaakte wasmiddel volstaat en is in principe geschikt voor alle soorten was. Bij de witte was kun je af en toe een schepje vlekkenzout of wat natriumbicarbonaat/maagzout in het zeepbakje toevoegen voor een extra blekende werking.

Je kunt een scheutje azijn in het wasverzachtervakje van de machine doen als wasverzachter. Ontkalkt meteen ook de machine. Niet bang zijn voor de geur van de azijn; dat is weg zodra de kleren droog zijn. Het restje van het zeepblok Marseille of Sunlight kun je gebruiken om vooraf vieze kragen of oksels mee in te zepen.


* Borax is een waterverzachtende alkaline, die zorgt dat de actieve stof beter werkt. Het is een krachtige vetoplosser en absorbeert geurtjes.

85 opmerkingen:

  1. Weet je wat ik miste met de wasnoten? De lekkere "geur"van schone was. Ik gebruik nu een klein scheutje sodasan wasmiddel. Groeten Izerina Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Izerina: dit wasmiddel ruikt ook tamelijk neutraal, met een heel vaag citroenluchtje van de Sunlightzeep. Ik vind de was het lekkerst ruiken als hij buiten heeft gehangen, maar met dit weer wil het niet zo drogen ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik gebruik gewone natuurazijn als wasverachter, ben er hartstikke tevreden over.
    Overigens ben ik nog niet aan de eigengemaakte wasmiddel...

    groetjes,
    Lilian

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Knap, je eigen wasmiddel maken. Het klinkt als een uitstekend 'recept'.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb laatst een boek gelezen over het huishouden in de jaren vijftig van de vorige eeuw. Daar in stond ook een stukje over wassen. Dat werd toen vaak gedaan met sunlight zeep. Maar het was vooral geschikt voor wassen op een hoge temperatuur. Anders lostte het niet goed op.

    Groetjes, Monique

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was sinds een maand met Sunlight zeep (zelf vloeibaar gemaakt door middel van water en soda) en bij mij lost het gewoon goed op, ook op 30 graden.

      Verwijderen
  6. @Monique: mijn ervaring is dat het op 40 graden prima gaat, zeker in combinatie met de soda en azijn, die de laatste zeeprestjes oplossen. Het komt er zonder resten én schoon uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik maak het ook eens per jaar. Wat ik een beetje lastig vind is het opbergen. Ik heb ooit lege wasmiddelflessen gebruikt. Niet doen, want je krijgt de dikke gel er echt niet uit. Gr. Lege Zakken Vrouw

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik kook ook mijn wasmiddel zelf. Een mazzeltje voor het opbergen ervan; de garagehouder heeft voor mij een paar kleine jerrycans bewaard. Voor hem zit er wasbenzine in, even open laten staan en dan zijn ze schoon en droog. Alleen de buitenkant schoonmaken is een klusje.
    Hartelijke groet en tot laters
    Gerrie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ik heb ergens gelezen (weet niet meer waar) dat soda niet goed zou zijn voor de wasmachine, weet iemand hier iets van? Ik wil dat wasmiddel wel eens gaan proberen te maken maar wil eerst weten hoe dat zit met die wasmachine.
    marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Volgens mij heeft dat te maken met een aluminiumtrommel. Soda zou aluminium oplossen. Mijn trommel is van RVS, dus ik heb dat probleem niet, maar inderdaad wel even goed nakijken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Mieb,

      Ik heb geprobeerd dit maken en na een week is het wasmiddel nog niet dik.
      Wel heb ik de soda en borax eruit gelaten.
      Zou dat de oorzaak zijn?

      Groeten

      Verwijderen
    2. Hoi,

      De borax kan niet het probleem zijn, want die is vooral bedoeld om water te verzachten. Misschien dat de soda wel invloed heeft. Weet je zeker dat je de goede verhouding hebt gebruikt? En wat voor zeep heb je gebruikt?

      Verwijderen
  11. Ik maak op deze wijze ook al jaren mijn eigen zeep. Ik kook het verder niet maar doe de geraspte zeep met soda in een emmer met 5 liter heet water uit de kraan en laat het een nacht staan. Als het te dik is en te lobbig dan ga ik er even met een staafmixer doorheen.
    Denk er wel aan om echte marseille-zeep te hebben op basis van olijfolie. Heel veel marseille-zepen zijn op basis van palmolie en daar wordt heel wat oerwoud voor gekapt.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Lijkt me een goed idee, zelf wasmiddel maken. Dat vliegt er doorheen in ons huishouden. Ik heb alleen ooit ergens gelezen dat de combinatie soda / zeep erg agressief is, en niet zo goed voor het milieu, door de chemische reactie die plaatsvindt. Is er iemand die daar iets meer over weet? Mocht het meevallen dan ga ik het zeker een keer proberen. Hoe lang is het houdbaar?
    En misschien een stomme vraag, maar waarom maak je zoveel tegelijk?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @Astrid: er gaan heel veel verhalen over zelfgemaakte zeep, maar na wat onderzoek blijken het toch vaak spookverhalen te zijn. Maar ik ben geen expert, dus misschien dat er anderen zijn die hier meer over kunnen vertellen?
    Waar je wel op moet letten is of je geen aluminiumtrommel hebt; die kunnen niet tegen soda. Maar de meeste trommels zijn tegenwoordig van RVS.
    Waarom zulke grote hoeveelheden? Eigenlijk vooral omdat het lang meegaat (een half jaar gaat goed bij mij; het staat wel redelijk koel opgeslagen) en het zo'n gedoe is om elke keer opnieuw het hele ritueel te doen. Maar de hoeveelheden kunnen uiteraard aangepast worden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. je snapt wel dat het de schoonmaakmiddelen industrie het eraan gelegen is om zelfmaak initatieven de kop in te drukke met allerlei halve waarheden en ronduit onzin. Men brengt dergelijke berichten alsof het een gewone huisvrouw of man is en het effect is dat "godvrezende" mensen hun machine of wasgoed beschermend hun portemonnee vervolgens leegladen bij de supermarkt.
      Je hoeft geen rekenwonder te zijn om te bepalen dat zelfgemaakt wasmiddel veel goedkoper is (het 100 voudige veelal) dan gekochte rommel.

      Als je milieu bewustzijn erbij haalt kan ik me niet voorstellen dat zelfgemaakt wasmiddel schadelijk is voor wat voor milieu dan ook... Zeker niet in de verdunde hoeveelheden die in de recepturen beschreven word...

      Veel wasplezier, groetjes, Sander

      PS: wat is er toch met de was stampers en de wringers gebeurt ??

      Verwijderen
  14. Hallo!

    Wat een geweldig blog heb je toch. Ik vind het superinspirerend hoe je nadenkt en schrijft!

    Ik heb een vraagje: op de site van marseille zeep staat dat je vieze handdoeken ed. beter met "gewoon" wasmiddel kunt wassen. Wat is hiermee jouw ervaring? Zeker met bv een ziek kind? Is dit net zo anti-bacterieel, of meer of minder?

    Alvast bedankt en ik kijk weer uit naar je volgende stukje :)

    A

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Soda en zeep in het recept zijn al antibacterieel... maar om van droge kleding bacterieel iets te vrezen lijkt me niet de moeite... Zeker als je kleding buiten aan de lucht en in de zon droogt...UV in het zonlicht maakt eventuele bacterieen op je wasgoed dood nog voor het droog is. Als het wasgoed droog is kunnen maar heel einig bacterieen overleven...



      Verwijderen
  15. P.S. Heb zojuist de eerste vijf liter zeep gemaakt! Wasnoten zijn voor ons geen optie omdat ik allergisch ben voor noten, en ik hoop heel erg dat we zo al die dure en vervuilende flessen neutral kwijt zijn :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Neutral komt uit een fabriek en standaard mag je zo'n beetje alles wat uit een fabriek komt en/of van plekken komt welke geen uitsluitsel hoeven te geven over hun recepturen of methodieken wantrouwen... Neutral dus ook... Neutral is al een stap in de juiste richting maar verre van ideaal... Zelf maken van wasmiddel leid er in elk geval toe dat je je bewust bent van hetgeen er in je wasmachine gaat...en dat is in mijn optiek van alles waard...

      Groetjes, Sander

      Verwijderen
    2. Verder wil ik wel opmerken dan als je je eigen zeep maakt (ook niet erg ingewikkeld) dat je de maximale controle hebt over hetgeen je in het wasprocess gebruikt.

      Ook wil ik opmerken dat wasmiddel doseringen aangeraden/aangegeven op commerciële wasmiddelen veelal op consumptie gericht zijn en niet persee op wasefficiency...

      Ik raad mensen altijd aan een klei proefje te doen...
      Men neme een 1 liter van je leiding water (gewoon uit de koude kraan is prima) en een hoeveelheid van de zeep van keuze.
      Je hebt iets nodig dat druppelsgewijs (pipetje) of korrelsgewijs (klein lepeltje) wasmiddel kan doseren.

      De bedoeling is om na te gaan wanneer je water begint te zepen... Zepen bedoel ik dat je voelt dat het water "zacht" word... vergelijkbaar met soda zachtheid...

      Wat blijkt: op een liter heb je waarschijnlijk maar een paar druppels of korrels nodig om je water te doen zepen en dus wassen... Vermenigvuldig dit met de 8-10 liter in je machine en je komt er achter dat je fles wasmiddel toch zeker een half jaar mee moet kunnen...

      Overigens: frisse geurtjes en schuimbellen in je machine zijn volksvernachelerijen welke waardering je snel moet afleren....
      Allemaal uitvindinge van de zeepindustrie om mensen het gevoel te geven dat hun producten goed werken...

      voor jullie begrip: zeep is een zout dat bijna geurloos is en al helemaal geen "frisse geur" van zich heeft... allemaal parfums en andere chemicaliën...Dit geld ook voor schuim en schuimbellen... Als je bellen hebt dan wil dat alleen zeggen dat je VEEL TEVEEL zeep hebt gebruikt...

      Groetjes,Sander

      Verwijderen
  16. @A: dank je wel, leuk dat je meeleest!

    Ik weet niet precies hoe het zit met het antibacteriële gehalte van Marseillezeep; ik denk eerlijk gezegd dat die niet afwijkt van andere zepen. Waar het waarschijnlijk met name in zit, is dat Marseillezeep geen optische bleekmiddelen bevat, waardoor je een grauwsluier kunt krijgen. Ook is de zeep minder geschikt voor kookwassen, dus als je je handdoeken normaal heel heet wast ga je dat ook merken.
    Ben benieuwd naar jouw ervaring!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dank je wel Mieb!

    De eerste twee wassen hangen in elk geval heerlijk zacht te zijn in het zonnetje. Ik heb overigens al wel "blauwsel" gekocht, dat schijnt je was dan weer heel mooi wit te maken en is niet giftig enzo.
    Waarom is de zeep minder geschikt voor kookwassen?
    Ik word er wel heel blij van, haha... geweldig! We hebben zomaar 5 liter wasmiddel in huis!

    Groetjes A

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hallo Mieb!

    Het werkt perfect! Verwijdert vlekken net zo als "gewoon" wasmiddel en ook de kookwas gaat prima.
    Wat me vooral opvalt is dat de was zachter is.

    Nogmaals bedankt voor het idee!

    A

    BeantwoordenVerwijderen
  19. @A Ik krijg meteen zin om zelf ook weer te maken! Zodra het zonnetje uit de tuin is ga ik lekker aan de slag :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Dag Mieb,

    heb je middel gemaakt. Mijn vrouw is tevreden. Toevallig had ik sunlightzeep met citroengeur gevonden, maar dat maakt natuurlijk geen verschil.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. ik maak altijd wasmiddel met groene zeep:

    1 eetlepel groene zeep
    1 eetlepel soda
    1 liter warm water
    Alles in een plastic fles doen, even schudden zodat het oplost.

    Per was 1 wasbol vol in de wasmachine doen.
    Ik gebruik altijd schoonmaakazijn als wasverzachter.
    Werkt prima.

    Ik denk dat ik per jaar 5 euro kwijt ben aan wasmiddel!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik gebruik het wasmiddel al een tijdje, maar de witte was wordt wel erg grijs. Is hier een tip voor?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Percarbonaat. Goede natuurlijk "bleekmiddel". Maar bleekt niet zoals bleek dus je kunt het zelfs een beetje bij gekleurde was gebruiken en de kleuren worden levendiger.

      Verwijderen
  23. Hoi Joyce, ik ben gestopt mijn witte was op die manier te doen, omdat het inderdaad sneller grauw wordt. Dat ligt aan het gebrek aan optische witmiddelen in dit wasmiddel. Wat je kunt doen is af en toe wat Reckett blauw (schrijf je dat zo?) toevoegen. Of voor je witte was je toevlucht zoeken tot een ander wasmiddel....

    BeantwoordenVerwijderen
  24. op zich een prima recept, alleen is het mijn ervaring dat het bij lagere temperaturen slecht of niet oplost. Groene zeep daarentegen doet het prima, en dat bij bij alle temperaturen. Men kan het koud mengen zoals Anoniem bovenstaand schreef, of ook verhitten en dan mengen, en eventueel met wat druppels parfumerende of essentiele olie vermengen.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ik maak steeds 3 liter, ik giet het over in flessen als het een beetje afgekoeld. Dan is het nog schenkbaar.

    Flessen doe ik niet helemaal vol. Het wordt inderdaad een stevige niet gietbare massa. Door de fles flink te schudden wordt het weer schenkbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. @Marijke: goeie tip om het niet helemaal af te laten koelen maar nog enigszins warm over te schenken. Dat scheelt een hoop "gelepel" met dikke, koude brei :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ik was t recpet kwijt maar dankzij jou Blog en google weer gevonden. In tijden van armoe en crisis ben ik blij dat ik dit wasmiddel kan maken.
    Ik gebruik dan wel mijn eigen gemaakte zeep...

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Heb zojuist de wasmiddel gemaakt. Sunlight zeep vind ik heerlijk fris ruiken en ik gebruik als regelmatig wat soda in de machine. Ik heb begrepen dat het juist goed is voor de machine haalt kalk- en zeepresten weg.
    Laat nu de wasmiddel afkoelen en doe het in grote plastic soepbakken, is makkelijk uitscheppen met bolletje. Witte was blijft prima juist vanwege de toegevoegde soda! Dank voor het recept.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Ik maak mijn wasmiddel ook al een tijd zelf met sunlightzeep en soda.
    Werkt prima hoor , als het afkoelt wordt het een dikke brei. dan mix ik die nog eens goed door met de mixer. en klaar is kees.
    Doe er alle was mee en alles is prima schoon. beter dan de wasmiddelen die je in de winkel krijgt.
    Zal dat ook eens met de groene zeep uitproberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Gebruik zelfgemaakt wasmiddel al een tijd. heb alleen een probleem met Wol, en zit na de was zo`n witte vlokken op. zou dat komen omdat ik dat op 30 grade doe en het program kort is.of heeft iemand een tip.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Ik ga het ook proberen. Lijkt me helemaal geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Ik gebruik allerlei wasmiddelen en wasnootschalen. Ik heb eens gehoord dat je veel moet afwisselen voor de machine. ga ook eens proberen zelf mijn zeep te maken :-)
    Heeft iemand een idee welke etherische olie je kan bijvoegen voor een lekker geurtje? Ik dacht dat dat vlekken zou geven, maar naar het schijnt kunnen sommige wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. is die borax echte nodig? ik kan het niet vinden...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. He gelezen dat borax vervangen kan worden door kalciumcarbonaat

      Verwijderen
    2. de apotheek al geprobeerd? in kontich, belgie verkopen ze het

      Verwijderen
  35. Hoi Cizzel, het is niet noodzakelijk, maar het draagt wel bij aan de waskracht. Het heeft vooral een waterverzachtend middel dat zorgt dat de werkzame stof effectiever is. Maar als je niet in een gebied met extreem hard water woont dan is het niet perse nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. bij mij is het helemaal dun gebleven, iemand enig idee wat ik fout heb gedaan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij mij is dit ook al gebeurd, ondanks het feit dat ik exact 16 g geraspte zeep per liter water had afgemeten. Ik kan alleen maar vermoeden dat het te maken heeft met het feit dat ik het water in een inox ketel kookte. Nu doe ik de geraspte zeep in een emmer en giet er kokend water over. Dit werkt altijd.

      Ik gebruik trouwens enkel marseille zeep voor de vloeibare zeep. Het mengsel van borax en sodakristallen voeg ik toe in het wasbakje.

      Verwijderen
    2. Als je middel niet dik wordt heb je ws geen soda in het product toegevoegd...dit zorgt nml. voor de verdikking en niet de zeep zoals veel mensen denken!

      Verwijderen
    3. Ik maak dit recept altijd zonder soda, puur water en zeep, en het wordt altijd dik, als in drilpudding. Dus dat de soda hiervoor zou zorgen klopt niet. Lang genoeg laten staan én goed letten op de juiste Marseillezeep gebruiken. Ook hiervan is namaak in omloop! Misschien scheelt de waterhardheid ook.
      Overigens maakt het voor de waskracht niet uit of het dik is geworden.

      gr. Elisa

      Verwijderen
  37. @Maaike als je het een nacht laat staan moet het goed gaan. En heb je de verhoudingen uit dit recept aangehouden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. het heeft nu al drie nachten gestaan, haha en de verhoudingen zijn hetzelfde, alleen heb ik geen boraxx gebruikt, en heb ik zachte zeep ipv sunlight gebruikt, maar dat zou toch niet uit moeten maken als ik op internet rondkijk....

      Verwijderen
    2. @ maaike.
      Je hebt er toch geen azijn bij gedaan? men zegt dat wel soms , maar azijn breekt de zeep af. dat is een van de redenen dat je azijn als wasverzachter kunt gebruiken omdat het je resten van zeep afbreekt.ik gebruik sunlight/soda en water meer niet. en werkt prima.

      grt

      Verwijderen
    3. nee hoor, geen azijn gebruikt, ik ben nu een nieuwe poging aan t wagen met sunlight zeep. het eerste probeersel waste trouwens wel goed, dus ik heb het niet weg hoeven gooien

      Verwijderen
  38. Ik gebruik deze verhoudingen om zeep te maken. 4 eetlepels zeep (koop een kilo voor 6 euro bij vitexnatura) 1 eetlepel soda en 1.5 liter water. Ik doe de vier eetlepels zeep in de fles van 1.5 liter en doe er 1 eetlepel soda bij. Dan doe ik er warm kraan water bij. Doe de dop erop en schud het even. Laat het een nachtje staan. Was alleen op 40 graden. Wol zou ik niet doen met zelfgemaakte wasmiddel. Leren kleding kun je wassen met denneolie. google er maar een op Leren kleding wassen + dennenolie. Denneolie is ook te koop van Jacob Hooy. Alleen broeken/rokken en shirts doen en geen jassen. Dat is te zwaar.

    Afwasmiddel kun je maken van 2 a 3 theelepels groene zeep en de rest warm kraanwater. Even schudden en klaar. het schuimt niet. maar het maakt schoon.

    Shampoo gebruik ik Aleppo zeep of olijfzeep en was mijn haren ermee.

    Cremespoeling maak ik 3 a 4 eetlepels citroen of biologische appelazijn mengen met 250ml water. Even in laten trekken. Kijk wel uit dat je het niet in je ogen krijgt. dan met water goed uitspoelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  39. heeft iemand ook een tip voor de vaatwasser? Ik heb de puur en eerlijk blokjes van de AH geprobeerd, maar dan blijft soms het blokje in het bakje plakken en soms is niet alles helemaal goed schoon. Ecover vind ik te duur.

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Zometeen op naar de winkel voor groene zeep en sunlightzeep :)
    Afwasmiddel en schoonmaakmiddel maak ik van een aftreksel van wasnoten, hier doe ik 2 druppels citronella etherische olie. Schuimt ook niet maa maakt schoon en ruikt lekker. Ook was ik mijn haren el eens met een wasnotenaftreksel, wordt het lekker zacht van ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  41. ik heb tot nu toe alleen ``wasmiddel gemaakt met sunlight en gewone zeep, maar niet met soda erbij. Bleekt de gekleurde was hier niet van op? Ik ga het toch een keertje proberen met soda erbij, ik vind de vieze was, bvb natgeplasd beddegoed of als een van de kinderen overgegeven heeft niet goed schoonworden, je ruikt het nog,misschien met die borax erbij, waar koop je borax?

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Waar kan ik borax kopen? Heb het nog noot in de supermarkten gevonden?

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Hallo,

    Mooi concept, alleen, helaas nodeloos ingewikkeld. Je kunt ook je blok zeep raspen en mengen met soda (1:1). Klaar!! Dat doe ik al tijdenlang, werkt prima, je hoeft er helemaal geen sausje van te maken dus.

    Ook de borax kun je gerust weglaten, probeer maar eens.

    NielsBaloe

    BeantwoordenVerwijderen
  45. maak de zeep ook en deel het uit aan kennissen met een hele kleine beurs. De soda zou een blekend effect kunnen hebben op het bonte goed dus die laat ik er uit. Er is mij wel aangeraden om de machiene eens per maand te ontkalken(calgon) want in de winkelwasmiddel zit er een ontkalker in en in de eigengemaakte niet. Ik bewaar de zeep in de grote 3literflessen die hebben een grote opening.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Calgon is heel duur, neem een scheut azijn, werkt net zo goed (of beter). Je moet de machine dan een keer draaien op een hoge temperatuur zonder wasgoed.
      Alle kalkaanslag is gegarandeerd weg. Voor je waterkoker geldt hetzelfde: azijn (evt. vermengd met water) er in, koken, af laten koelen... alle kalk is weg. Om de twee maanden is -in mijn geval- voldoende.

      Verwijderen
  46. als wasverzachter kun je ook de goedkoopste haarconditioner gebruiken vermengen met water 1 op 5 werkt echt

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Nog een (indiscreet) vraagje: hoe heeft het eczeem van je vriend gereageerd op dit wasmiddel? Ik heb thuis ook een bewoner met eczeem en ik heb de indruk dat hij feller reageert op 'goedruikend' wasmiddel...
    Leen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het lastig te beoordelen omdat zoveel factoren een rol spelen, maar hij reageert inderdaad heftiger op "gewone" wasmiddelen dan op ongeparfumeerd. Ik durf niet te zeggen of het beter gaat met zelfgemaakt dan met "commercieel" ongeparfumeerd; het heeft erg te maken met dingen als luchtvochtigheid, stress, voeding, noem maar op.

      Verwijderen
  48. mieb
    google eens op eczeem weston price

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Ik heb alle commentaren gelezen en vond dat ik toch ff iets moest schrijven. Ik maak dit wasmiddel al zooooo lang. Ik wacht tot het afgekoeld is in mijn grote soeppan, dan de staafmixter erdoor en het blijft vloeibaar als ik het heb overgegoten in lege wasmiddelflesseen. Ik gebruik het op elke temperatuur, alleen de hoeveelheid pas ik aan, als de was viezer is, dan iets meer wasmiddel.
    Om de grauwsluier tegen te gaan, gooi ik af en toe een eelepel NATRIUM BICARBONAAT ( ook wel bekend als zuiveringszout of maagzout) in het wasmiddelbakje, dit maakt je was spierwit. Het is verkrijgbaar bij de drogist, maar op vele internet sites is het te verkrijgen per kilo en dan vele malen goedkoper. Als wasverzachter gebruik ik schoonmaakaijn, gaat ook meteen de verzeping van de wasmachine te lijf. En als laatste, mijn man heeft Psoriasis, maar heeft absoluut geen last van dit zelfgemaakte wasmiddel. Bovendien gebruik ik dit wasmiddel ook als reinigingsmiddel voor mijn houten vloeren en mijn houten meubels.

    BeantwoordenVerwijderen
  50. ik wil het ook eens proberen om zelf wasmiddel te maken maar ik twijfel een beetje ze spreken van soda maar ik heb soda christallen is dat ook goed of niet want ik zie soms op de filmpjes op you tube dat het persies kleine zakjes zijn of bestaat er ook andere soorten soda kan mij iemand zeggen waar ik het kan vinden alvast bedankt grtjes carina

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Hoi Carine, ik gebruik als soda de gewone huis-tuin-en-keukensoda. Op de verpakking staat "fijne soda". Misschien heb jij de grove variant?

    BeantwoordenVerwijderen
  52. Leuk hoor, gelijk gemaakt, kijken hoe het wordt, bedankt voor de tips!

    BeantwoordenVerwijderen
  53. Ik las iets tegenstrijdigs over azijn als wasverzachter gebruiken en dat het zeepresten neutraliseert. Tevens las ik dat wanneer je azijn toevoegt aan een vloeibaar wasmiddel
    Dit enorme schuimvorming veroorzaakt in de wasmachine. Wat is waar?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je doet de azijn ook in je wasverzachterbakje...dit komt er na de was bij...azijn breekt alle zeepresten af dus niet bij je wasmiddel doen!

      Verwijderen
  54. Om bij de witte was de grauwsluier tegen te gaan kan je een wilde kastanje gepeld en in stukjes gesneden bij de was mee laten draaien. Je kan dat in een dichtgeknoopt zakdoekje of washandje doen, je was wordt er stralend wit van

    BeantwoordenVerwijderen
  55. Ik ben al een tijdje aan het googelen op zelf wasmiddel maken en ik ben er nog niet uit.Het klinkt zo aantrekkelijk : scheelt enorm veel geld , is niet echt arbeidsintensief ,je kan het ook in de vaatwasser gebruiken schijnbaar etc etc.
    Toch zit me iets dwars :

    -Soda,gaat dat niet op de langere termijn je kleding aantasten ( pillen, pluizen verbleken etc ) ?
    -Ik heb verschillende reacties gelezen van mensen die leidingen verstopt hadden, lekkages, alu-onderdelen vd machine stuk en dat soort rampspoed.

    Heeft iemand ervaring met zelfgemaakt op de langere termijn ? Wat doet het met je kleding en je machine ? Ik kan me niet onttrekken van het idee dat je eerst geld in je zak houd om het later met driedubbele kracht te moeten uitgeven aan een nieuwe machine en kleding die vroegtijdig af is en er niet meer uit ziet.....Of ben ik geïndoctrineerd door de wasmiddelen industrie ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je bent inderdaad vermoed ik, een beetje onder invloed, maar dan van de wasmiddelenindustrie.
      Ik raad je wel aan regelmatig een scheutje azijn toe te voegen, als laatste.

      Verwijderen
    2. Ik gebruik het al meer dan een jaar en ik zie geen verschil aan de kleren. En dat terwijl ik twee jonge kinderen heb, dus alles wordt vaak gewassen.

      Verwijderen
  56. Hallo allemaal,

    Ik mis nog het antwoord op het wassen van WOL met de recepten voor zelfgemaakt wasmiddel wat hier zo langs komt. Je wast niet alleen maar kort op een lage temperatuur, maar wol heeft de neiging te vervilten bij het gebruik van zeep en dit is wel pure zeep... Wie heeft ervaring? Ik ben groot voorstander van deze wijze van huishouden, maar ben wat huiverig om mijn zelfgebreide truien hieraan te wagen. Zitten toch heel wat uurtjes en materiaal in...

    BeantwoordenVerwijderen
  57. Ik voeg tijdens het smelten al 40 gr zuiveringszout extra bij. Gaat prima. En eucalyptus olie. Stuk of 20 druppels. Daar gaat het fris van ruiken en dood tevens huisstofmijt. Voor de niezers onder ons, zoals ik een prettige bijeenkomst. Ik doe als het klaar is ook wat in een sproeifles, dit Verdun ik dan nog meer en je hebt een ideaal schoonmaakmiddel. En het ontkalkt ook nog eens goed vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  58. Dit recept zonder borax gebruik ik ook al een tijd. Het werkt perfect. Inderdaad alleen de geur mist, maar dat vind ik niet erg. Eigenlijk vind ik nu de andere wasmiddelen veel te sterk ruiken. Ik gebruik ongeveer 50ml per wasbeurt.

    BeantwoordenVerwijderen
  59. hoi, allereerst bedankt voor dit artikel. Ik heb het wasmiddel proberen te maken. Alleen bij mij wordt het niet stroperig, maar waterig? ik heb niet meer dan 4 liter erbij gedaan....klopt dit? bedankt alvast!

    BeantwoordenVerwijderen
  60. Vaatwas Zeep kopenVaatwas Zeep Kopen - Vind de beste Vaatwas Zeep online in Nederland. Wij bieden Vaatwas Zeep en ander reinigingsproduct tegen de beste prijs.

    BeantwoordenVerwijderen


  61. Vaatwasmiddel kopen


    Vaatwasmiddel kopen - Vind het beste Vaatwasmiddel online in Nederland. Wij hebben Vaatwasmiddelen en ander reinigingsproducten tegen de beste prijs!


    https://www.horecavoordeel.com/nl/122-vaatwasmiddelen

    BeantwoordenVerwijderen
  62. Word lid van ons winstgevende bedrijf zonder je druk te maken over je werk, het is een eenvoudig handelssysteem om het plan van je keuze te krijgen en een minimum van $ 2000 te verdienen met slechts een klein bedrag aan investeringen, je kunt binnen een maand tot $ 40.000 tot $ 200.000 verdienen, afhankelijk van je investeringsplan kunt u zo snel mogelijk contact opnemen met supporter via whatsapp:+447883246472
    E-mail: tdameritrade077@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen