27 november 2009

vrekkentips

Ik ben een verwoed verzamelaar van vrekkige tips. Niet persé om ze allemaal klakkeloos over te nemen, maar van sommige tips word ik gewoon erg vrolijk. De kracht blijkt 'm vaak in de eenvoud te zitten.

- Mijn kinderen waren nog wel eens geneigd een flinke ruk aan de wc rol te geven, waardoor er een enorme hoeveelheid papier afrolde. Door elke verse wc rol meteen grondig in te deuken is dit euvel eenvoudig verholpen. We besparen op die manier waarschijnlijk een halve kilometer wc-papier per jaar.

- Smelt restjes waskrijt op een laag vuurtje en laat stollen in een muffinvormpje. Zo krijg je een (niet eetbare!) meerkleurige tekenmuffin.

- Gebruik de kleine naam-etiketjes die vaak bij geadresseerde reclame of bij tijdschriftabonnementen zitten als visitekaartje.

- Gebruik retourenveloppen die vaak bij junkmail zitten. Maak met een scherp voorwerp de randjes los, vouw de envelop binnenstebuiten en lijm de randjes andersom weer vast. Om dicht te plakken: lik de plakrand en vouw naar binnen. Goed aandrukken et voilá.

- Koop in plaats van goedkope boterhamzakjes de iets duurdere ziploc-zakjes en draai ze voor hergebruik even mee in de vaatwasser. Gewoon ondersteboven over de pennen zetten waar je normaal de borden tussen klemt.

- Aluminiumfolie is de pest voor het milieu en vrijwel niet afbreekbaar. Als je het toch nodig hebt, wees er dan zuinig mee en hergebruik het. Eventueel met een zacht doekje voorzichtig afnemen na gebruik en dan weer netjes opbergen.

- Ken je het verschijnsel dat je opeens alleen maar linker huishoudhandschoenen blijkt te hebben terwijl je ze toch echt als stel had aangeschaft? Draai er eentje binnenstebuiten en je hebt weer een rechter-exemplaar.

- Knip een keukenrol doormidden. Bij de meeste knoeipartijen volstaat een half stuk keukenrol en zo gaat de rol twee keer zo lang mee.

- Voor mensen die veel bakken: bewaar het lege wikkel van de margarine in de koelkast om later cakevormen en dergelijke mee in te vetten.

- Als je kinderen graag frisdrank of (dure!) yoghurtdrankjes drinken, verdun deze dan met respectievelijk water of melk. Merk je niks van, het reduceert het suikerpercentage en het gaat ook nog langer mee.

- Knip tandpastatubes open om hem tot het laatste restje leeg te krijgen.

- Een lege vriezer draait minder efficiënt dan een volle. Vul lege plekken in met melk- of sappakken gevuld met water. In de zomer zijn deze erg geschikt als koelelement.

- Als je melk uit van die 2-liter cans drinkt, kun je de lege can zwart schilderen, in de zomer vullen met water en op een zonnige plek leggen. Het water wordt lekker warm en de can is herbruikbaar als tuin- of campingdouche.

- Knoop van een (groot) aantal plastic binders van sixpacks (in de zomer in het park of bij festivals volop te vinden) een volleybalnet.

Deze is schandalig. Niet doen, want het is je reinste diefstal, maar op zich wel creatief verzonnen:
- neem een envelop, schrijf op de voorkant je eigen adres. Streep dit door en schrijf er naast: geweigerd, retour afzonder. Zet op de achterkant het adres aan wie je de brief wilt sturen. Plak geen postzegel en doe hem op de bus.

Wat is jullie ultieme vrekkentip?

38 opmerkingen:

  1. IK bewaar allerlei grote enveloppen.Als ik iets opstuur naar bekenden,plak ik gewoon een stukje papier met hun naam over het getypte adres.De blaadjes van de scheurkalender(niet zelf gekocht) worden gebruikt al boodschappenbriefje. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik dacht dat ik zo'n beetje alles al wel kende, maar ik zie er nog een paar leuke tussen staan ;).

    Hier nog een paar van mij:
    Wij hebben geen afwasmachine, dus ik was altijd met de hand af. Dat doe ik met een schuursponsje en tegenwoordig knip ik die doormidden, doe je er twee keer zo lang mee en het is veel makkelijker afwassen, want zo'n klein sponsje past beter in glazen en kopjes.

    Af en toe was ik een leeg boterkuipje af.
    Die zijn prima te gebruiken om soep in in te vriezen.

    Als zeepflesjes, shampooflessen, vloeibaar wasmiddelflessen enz. leeg zijn een beetje water erbij in en je kunt nog wat gebruiken.
    Bij shampoo kan ik dan bijvoorbeeld vaak nog 2 keer mijn haar wassen.

    fijn weekend,
    Lilian

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik woon in de Eifel, oorspronkelijk een van de armoedigste streken van Duitsland (vlakbij het plaatsje Ormond, vroeger Armut, Armoede geheten). Mijn buurvrouw die geen centrale verwarming en warm water heeft maar elke dag een enorme ketel water op haar houtgestookte oven zet, verzamelt begin januari alle vuurpijlstokken. Die gebruikt ze voor ondersteuning van haar planten in de moestuinwaar ze van leven. Brandnetels kookt ze en het afgietsel gebruikt ze tegen bladluis. Van de moestuinplantenresten, ook aardappelschillen, kookt ze een soort brij waar haar kippetjes stapel op zijn. In ruil krijgt ze heerlijk verse eitjes. Ik zie haar altijd scheumen als er grofvuil is en ben elke keer weer verbijsterd wat ze herbruikt, Een oude houtgestookte Miele om de forellen die haar man vangt in te roken, aan de trommel van een nieuwere wasmachine last ze zelf een paar pootjes en voila! ze heeft een pracht barbeque waar het vuur perfect in blijft branden door de gaatjes in de trommel, Van oude gordijnen maakt ze zitkussens, daar gebruikt ze ook oude kleding en truien voor (leuke kabeltruikussentjes bijvoorbeeld! Ze wisselt ze elke keer af) Van oude ramen maakt ze een kasje voor haar sla, Oude gebarsten stenen inmaakpotten als plantenpot, ergere kapotte potten als afscheidingsrand, het zaagsel van het hout wat ze hakt gaat in het nachthok van de kippen, etc. In het najaar gaat ze wilde kersen en wilde morellen verzamelen waarvan ze, net als van de valappels en Vlierbessen en vlierbloesem heerlijke Jams, sappen (ze heeft een hele oude grote sappan waar ze het sap van de appels uit stoomt, ook voor op de houtoven) en `Aufgesetztes` een soort likeur maakt. Alles maakt ze in, boontjes, ga maar zo door. Ik moet echter wel even slikken als ik daar smiddags de keuken inkom en haar man met een verheerlijkt gezicht een varkensneus zie opeten. Want ook van een varken word echt alles gebruikt. Van de zomer hing een zwerm bijen in haar boom, een vriend die imker is heeft ze ingevangen en zoals het er nu uitziet heeft ze volgend jaar heerlijke honing en bijenwas! Van de goudsbloemen maakt ze zalfjes tegen kneuzingen. Ze komt bij me langs om van de planten die ik heb zaden en stekjes te vragen want ze heeft nog nooit zelf (tuin)planten gekocht, ze kweekt alles zelf op. Vetbolletjes voor de vogels in de winter maakt ze zelf. Net als de truien en sokken en mutsen en wanten, Die ze van oude truien die ze heeft uitgehaald weer breit. Ze is geheel zelfvoorzienend. Ik ben elke keer weer benieuwd wat ze nu weer heeft verzonnen. Maar, het is voor hun bittere noodzaak.

    Hier kunnen heel wat mensen van leren!

    Monique

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook in Nederland leven we zo hoor! Ik hoor weinig nieuws. In de tien jaar dat ik zo arm was als de mieren (vanwege het erven van een gigantische schuld) leefde ik ook zo. Kon niets kopen, nog geen stukje worst.
      Daarom: zie de armen als voorbeeld. Zij verspillen niets. In tegenstelling tot de mensen met iets teveel loon die van alles willen hebben en overal naartoe denken te moeten.

      Verwijderen
  4. Ik heb van een gewone envelop en een kleinere een mal gemaakt. Van de grote enveloppen die bii ons binnenkomen bekijk ik goed de binnenkant. Daar knip ik enveloppen van en gebruik de mooie kleurtjes aan de buitenkant. Als we eens naar een feest mogen/moeten en er staat als cadeautje een envelop dan vul ik zo een fleurige envelop die me alleen wat tijd heeft gekost.
    En van de zelfgebreide en versleten sokken knip ik de voet af en brei aan de nog goede boord een nieuwe voet.
    Hartelijke groet en tot laters
    Gerrie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn favoriet is: met een half vaatwasblokje wordt je afwas ook goed schoon !

    Groet, Greetje54

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooie tips! Ga door, ga door! Maar Monique, niemand kan jouw buurvrouw overtreffen. Ongelofelijk...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik spaar lege yochurtemmertjes op in roemenië om diue daar tzt te gebruiken om spullen in te vriezen etc.Maar manlief gebruikt ze voor spijkers etc. Glazen potjes met de deksel aand e plank schroeven en de potjes vullen met spijekrs etc.deed m'n opa al, heb je alles keurig op een rij.Van oude lakens maak ik kussen slopen van oude handdoeken kan je nog werkdoekjes maken.Mijn moeder knipte vroeger de kruisjes uit onderbroeken en de rest werd gebruikt om schoenen te poestsen.Als onze zoon de knieen in z'n broek doorheeft , maak ik er een korte broek van en die wordt zo opgedragen.Van/uit kleding die stuk is kan je prima de ritsen halen en de knopen afhalen en zo weer gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een geweldige tips allemaal! En allemaal van die tips waarbij ik denk: 'Waarom heb ík dat niet bedacht?!'

    Die van de toiletrol ga ik meteen gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ik koop geen dure waspoeders .Ik neem gewoon een schep soda en doe het bij mijn was van 60 graden ,gegarandeerd een zachte ,vlekkeloze was

    BeantwoordenVerwijderen
  10. koop een kadoobon bij douglas van 5 euro , dan krijg je gratis een geurtje , en de volgende dag koop je iets kleins bij douglas , voor 5 euro , of minder . en dan krijg je weer een geurtje .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. geen luchtje om op te doen.. liep vroeger wel eens de drogist binnen. Pakte dan een geurtje met erop TESTER en spoot mezelf even in.

      Verwijderen
  11. Toevallig ontdekt omdat op het moment dat de aardappels net aan de kook waren, we weg moesten. Dus ik draaide de kookplaat uit.
    En tot mijn grote verrassing waren de aardappels bij thuiskomt gaar.
    Dat scheelt 20 min energie verbruik!
    Dit ga ik met meer gerechten uit proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit werkt ook bij eieren zo! Eieren in een pannetje net aan de kook laten komen, deksel erop, minuut of 7 (of langer, ligt eraan hoe vloeibaar je het geel wil) laten staan, afgieten, even laten schrikken en je hebt prima gekookte eitjes :)

      Verwijderen
  12. ga met z'n tweeën naar douglas en je krijgt allebei een geurtje

    BeantwoordenVerwijderen
  13. neem een enveloppe met postzegel plak over de geadrsseerde een sticker met het nieuwe adres en verzenden maar, komt altijd zonder extra portokosten aan. Je kunt ook de postzegel er af weken en die weer gebruiken, dat deze reeds gestempeld is kan de frankeermachine niet zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. In België wordt "PMD-afval" (melkkartons, plastic waterflessen, detergentflessen etc...) apart ingezameld in PMD-zakken die moeten aangekocht worden. De meeste mensen vullen die zakken nogal onzorgvuldig: na samendrukken van de verpakkingen is zo'n zak doorgaans maar halfvol. Af en toe neem ik een zak die klaarstaat voor de ophaling mee om hem verder te vullen. Mijn PMD wordt dus steeds gratis opgehaald.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Oooh, ik kwam niet meer bij van de laatste tip! :) :) :)
    Ik zou eerder de melkkartons en flessen e.d. openvouwen danwel openknippen om hierin alles fijngestampt of opgevouwen in te bewaren. Wanneer er maar een halfgevulde zak aan de weg staat, DIRECT mijn afval erbij te doen en NIET andermans afval mee naar huis nemen. Hilarisch! :)

    Mijn ultieme bespaartip: Maak van alle (mogelijk) overbodige dingen in je huis een foto en plaats alles op marktplaats!
    Ik had bijvoorbeeld de kinderbox nog staan en twijfelde of ik hem nog zou gebruiken voor mijn kleine of niet. Toen bedacht ik me dat ik hem best voor € 15,- of meer, nu al kwijt wilde. Dat is ook gelukt. Zo heeft zo'n beetje alle materie wel een bepaalde waarde voor je. Door dit inzicht heb ik lekker veel ruimte in mijn huis en mijn kasten, vriendinnen die me verwonderd vragen hoe het me lukt en een gevulde portemonnee voor extraatjes! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Laat anderen weten dat je niet vies bent van tweedehands en reageer ALTIJD enthousiast en dankbaar wanneer iemand aan je denkt.
    Je kunt altijd op heel vriendelijke wijze laten weten dat het toch niet zo geschikt voor je is... Maar dat je altijd open staat voor andere 'donaties'. Zo heb ik afgelopen zomer een gigantische parasol in mijn achtertuin gekregen (met zo'n molentje) met nog een zware parasolvoet erbij ook. Stoelkussens voor bij mijn kunststof tuinstoelenset heb ik ook gekregen. Ik hoef vrijwel nooit kleding voor mijn kids te kopen (op ondergoed, sokken, maillootjes en heel af en toe gewoon iets omdat ik het leuk vind).
    Mijn moeder kwam laatst bij mij aan met twee prachtige donkere houten schilderijlijsten met nog geheel intact glas bij me aan. Zo groot als een flinke poster en perfect passend bij de schilderijlijsten die ik al had hangen. Gaaf om A2 kunstwerken van de kinderen in op te hangen!
    Ik kocht eens via marktplaats een paar ballerinaschoentjes voor mijn dochter. Toevallig zat haar dochter in hetzelfde schoolcomplex als de mijne. Door mijn enthousiasme heb ik inmiddels gratis toestroom van kleding en spulletjes. Niet zo vaak, maar toch leuk! :)

    Wees creatief: Zo heb ik een zwembadje voor in de achtertuin dat niet lek kan (zwarte speciebak van de bouw ofzo, stond bij grofvuil ZONDER cementsporen nota bene).
    Durf zelf dingen te maken! Ik heb inbouwkasten gemaakt onder de schuine wanden van mijn woning. Dat het nèt niet helemaal recht en sluitend is geeft niet. Een mooie afwerklat (of stukje plakplint die toch over was) verbergt alle schoonheids- en beginnersfoutjes. Mijn schoonvader vroeg mij of mijn vader (meubelmaker van beroep) mijn kast had gemaakt. Een groter compliment had niemand mij kunnen geven! ;-)

    Moet ik nog verder doorgaan? Ik ben denk ik net zo'n vrekkentiplover als jij! :-) Je hebt een leuk en inspirerende blog! Ik bedoel niet alleen deze hoor, al je blogs... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. een enorme vrek ben ik niet want ik heb juist een gat in mn hand, noodgedwongen en voor de lol bezuinig ik dan op de kleine dingen...mijn vriend vind t hilarisch dat ik de tandpastatubes die bijna leeg zijn openknip voor de laatste restjes. Ik doe er in mn eentje dan nog vaak een week mee.Op het midden doorknippen en weer over elkaar schuiven voorkomt indrogen...Dit doe ik ook met dagcremes etc. Oude onderbroeken, tshirts en sokken gaan in de lappenmand. Met een oude panty kun je fantastisch afstoffen, alle stof blijft in de panty zitten. Van een dikke kapotte sok maak ik polswarmers voor in de winter op de fiets. Van oude plastic zakken heb ik een hip regenpaktasje gebreid wat bijna niet stuk kan.

    Inspirerend deze site, leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. geweldig, bij mij droogde de tandpasta uit, ga ik de volgende keer doen!!! thanks

      Verwijderen
  18. het gebruik van facebook etc om mijn contacten te onderhouden ipv de mobiele telefoon heeft me honderdenen euros per jaar opgeleverd. Heb een abo met veel smsjes dat uitgebreid en duurbetaald kletsen voorkomt.En ook de smsjes gebruik ik nu weinig.Sterker nog, ik heb via sociale media juist meer contact en met meer mensen terwijl t me minder kost.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat ontzettend leuk dat er nog steeds tips binnen blijven stromen! Stoffen met een panty ga ik meteen proberen, daar heb ik er meer dan genoeg van liggen. En het gewenste bij-effect van social media daar heb ik nog niet eens aan gedacht, maar nu je het zegt: ik hou al maanden smsjes over, dus zou mijn abonnement (dat toch maar 5 euro per maand kost) zo naar beneden toe kunnen bijstellen. Als er tenminste nóg goedkopere bestaan :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Doe Dreft of anders in de w.c. verfrisser die in de pot hangt, kan eventueel met een kleine spuitje, dan hoef je niet telkens een nieuwe vulling te kopen. En een afwasmiddel schijnt de beste reiniger te zijn voor het toilet, ook het beste voor het milieu

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij het haar wassen doe je boven een emmer en vang je dus het water op waar je de wc lekker mee kan doorspoelen.. bespaart water en de wc. word ook weer een stuk frisser

      Verwijderen
  21. ik gebruik wasnoten voor de was,millieu vriendelijk, goedkoper als wasmiddel en ik hoef niet meer te sjouwen met zware pakken of flessen.
    plastic zakjes uit de supermarkt en plastic tasjes zijn ideale zakjes voor in de pedaalemmers.
    meer fietsen is goed laat de auto staan,onze auto rijd goedkoop op lpg,we gaan lachend te tanken.
    neem alleen de hoognodige verzekeringen,zo hebben wij geen fiso in het pakket, eens in de 4 a 5 jr gaan we heen en betalen hem zwart,is veel goedkoper als elk jaar verzekering.
    een kleding ruilavond is leuk zo heb je steeds iets nieuws en je eigen kleding waar je op uit gekeken bent draagt n ander met plezier

    BeantwoordenVerwijderen
  22. ben je bij de abn, dan betaal je 33,- per jaar. bij de asn 12,- scheelt dus weer

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Je aardappelen aan de kook brengen. Dan de pan van het vuur en in een dikke deken wikkelen. 30 minuten later kan je de aardappelen afgieten en opdienen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op mijn petroleumkacheltje(Foetsie-129) kun je ook eten koken dus 's winters kook ik daar meteen mijn eten op. Kost niks extra's aan energie. Kost 1 liter=3 euro aan petroleum per dag om de kamer en keuken warm stoken en dus te koken.

      Verwijderen
  24. Schoonmaakmiddelen lan je goedkoop en goed zlef maken. Legio tips hiervoor vind je op Pinterest. Sowieso zijn daar ontzettend veel "vrekkentips" te vinden!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik douche in een wasteil van 42 liter, waarvan ik nu maar 3,5 liter per douche beurt nodig heb.
    Douchegel zit in een plantenspuit verdund met water, dat spuit ik bij de wasbak op mijn lichaam.
    Shampo zit in een plantenspuit verdund met water. Met een washandje maak ik mijn haar nat of vochtig. De plantenspuit doet de rest.
    Ik doe het niet onder de douche, omdat je het dan metteen wegspoelt en dus meer moet gebruiken om hetzelfde effect te krijgen.
    Sinds kort heb ik een waterbesparende douchekop nav Radar, die vernevelt. Kostte 59 euro, maar bij nevel merk je niet snel dat die minder heet staat ingesteld. Bij stralen wel. Dus douche ik veel kouder. Bespaart dus en veel gas of electra en veel water.Het is tevens een soort regen, een spa en ik heb het thuis. Scheelt weer 27 euro, omdat ik niet naar de Thermen hoef te gaan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gebruik je dan telkens vies water uit die wasteil? Ik geloof ook niet echt dat jij het type bent dat 27 euro uitgeeft aan de Thermen ;) Als gewoon douchen al te duur is..

      Verwijderen
  26. Gebruik van een dubbele verjaardagskaart of kerstkaart : De voorkant eraf knippen, deze kan je weer beschrijven want deze is nagenoeg altijd blanco. Dan heb je weer een enkele mooie kerst of wenskaart.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ik woon op de grens van belgie.
    Ik koop hier in Nederland Jupiler bier in de reclame. Lever de lege krat in belgie in en krijg nagenoeg 1 euro meer aan statiegeld terug. Ik rijdt er toch langs als ik moet tanken . Ook goedkoper in Belgie :: twee vliegen in 1 klap !!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Het kookwater van groenten gebruiken als boulion voor soep. Je kan het ook invriezen om later soep mee te maken.
    Als je moet wachten op warm water, het eerste water opvangen in een kookpot.
    Waterkoker maar vullen met benodigde hoeveelheid.
    Van overgebleven brood maak ik croque-monsieur om in te vriezen. Zo is er altijd gemakkelijke lunch voor de kids inhuis.

    BeantwoordenVerwijderen