14 augustus 2010

zuur lijf

Ik vertelde gisteren al dat ik wat research heb gedaan naar de invloed van de Ph-balans in je lichaam. Ik had er al weleens iets over gelezen, maar het stond toen redelijk ver van mijn bed. Bovendien ben ik niet zo van lange technische verhandelingen over dingen als aminozuren, enzymen, koolhydraten en proteïnen. Ik hou gewoon van lekker eten.

Het fascineert me dat voeding zo één op één in verband staat met je energiebalans. Waar zit dat dan in? Als je er in duikt zie je een terugkerend thema in de artikelen op internet: de zuur/basen balans in je lichaam. Normaal is het lezen van zo'n term het moment waarop ik afhaak, maar nu wilde ik het weten ook. En omdat ik de beroerdste niet ben maak ik voor jullie een - hopelijk iets leesbaarder - samenvatting.

Basisch versus zuur

Ons lichaam bestaat uit een delicaat evenwicht tussen zuur en basisch. Onze nieren zorgen ervoor dat de Ph-waarde van ons bloed niet al te zeer slingert. Na het verteren van voedsel blijft er altijd een zure of basische rest in het lichaam achter. En met name een zuur overschot kan gevolgen hebben voor hoe lekker je in je lijf zit; er wordt verband gelegd met huidproblemen of je weerstand, maar ook met aandoeningen als jicht, een te hoog cholesterolgehalte of osteoporose. De zwaarste claim die ik tegenkwam is dat kankercellen niet zouden overleven in een alkalische omgeving. Van nature is ons lichaam trouwens aan de zure base kant.

In het algemeen kan gezegd worden dat voedingsmiddelen die voor een groot deel uit metalen bestaan (klinkt heftig, maar ik bedoel ijzer, calcium, magnesium, etc.) basenvormend zijn. Koffie, zwarte en groene thee, alcohol en suiker bevatten geen ijzer en zijn erg zuurvormend. Dat geldt in iets mindere mate ook voor vlees, zuivel en geraffineerde meelsoorten. Op Amerikaanse sites worden deze middelen weleens aangeduid als "high-PRALfoods", waarbij PRAL staat voor potential renal acid load (ofwel: nier-verzurend).
"Low-PRALfoods" zijn onder andere groenten, fruit, granen en aardappelen.

Kort samengevat gaat het er om je totale voeding zo samen te stellen dat er een basenoverschot ontstaat. Je kunt je Ph-gehalte eenvoudig meten door een Ph-strip (te koop bij de drogist) op je tong te leggen en te kijken of het tussen de 6.4 en 6.8 uit komt. Dan zit je goed.  [Nota Bene: zie reactie van Budgetstudent hieronder over zuur/basen evenwicht!]

Wat kun je doen om je Ph-gehalte positief te beïnvloeden?

- vermijd koffie, thee met cafeïne en frisdranken
- eet sterk basische voedingsmiddelen, zoals selderij en bladgroenten
- switch van koeienmelk naar soja-, rijst- of amandelmelk
- vermijd kunstmatige zoetstoffen
- eet geen vlees
- reduceer stress door yoga, tai chi, meditatie, etc.

...en wat gaat Mieb doen met deze informatie?

Weinig. Ik wilde een verklaring voor de stijging van mijn energieniveau nu ik een paar dagen anders eet. Maar net zoals ik een broertje dood heb aan calorieën tellen, wil ik geen lijsten gaan bijhouden om te kijken of mijn zuurgraad wel in evenwicht is. Ik ga geen Ph-strips kopen, niet mijn water ioniseren en geen high-tech voedingssupplementen slikken. Misschien probeer ik iets te minderen met koffie (moeilijk!), maar voor de rest ben ik best tevreden over mijn eetpatroon.

9 opmerkingen:

  1. Mooi, snel en duidelijk samengevat! :D

    Het zijn -hoe dan ook- wel weer de 'bekende' dingen die (dus ook op dit punt!) niet goed voor je zijn. Ik zou zeggen: weer een éxtra steuntje in de rug om koffie, zoetstoffen, zuivel en vlees met mate te gebruiken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik eet zo goed als mijn hele leven al een zuur-basenevenwicht en ik denk dat er heel veel ziekten gerelateerd zijn aan veel te 'zuur' eten en stress wat ook weer erg verzurend werkt.
    Een stukje info ook op http://www.kruidenvrouwtje.nl/voeding/zuren-basen.htm

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat mij na jarenlang in elk dieet te zijn gedoken vooral opvalt is het volgende:

    of je nu uitgaat van zuur/basen balans
    of van glykemische index
    of van weinig koolhydraten
    of van weinig vetten
    of van voedselcombinaties


    de sleutel is altijd: groenten en fruit zijn het beste voor je.

    Dan hoeven we verder ook niet zo ingewikkeld meer te doen. Lekker makkelijk. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik probeer er al jaren een beetje rekening mee te houden. Maar ik houd zo van brood.Nu heb ik mezelf toch gewend aan twee maaltijden met groenten. Bedankt voor de tip van de strips. Dat ga ik uit pure interesse eens kopen. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Michael Pollan zei al, eet gewoon wat de natuur je geeft en met mate en ga geen wiskunde en natuurkunde op eten toepassen. Natuurlijk mag je in je achterhoofd best een beetje bewuster worden van je voeding en wat erin zit enzo, maar de natuur weet het het beste.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Mieb,
    een late reactie maar ik ben een blog-inhaalslag aan het doen. Als chemie studente kan ik het niet laten hierop te reageren ;)
    Een pH-waarde van 7 is neutraal. Alles daaronder is zuur en alles daarboven is basisch (of alkalisch). Dus als je 7,5 meet, is het juist een basische omgeving en geen zure.

    Verder heb ik het hierover wel eens gehad met een docent, hij zei dat alleen het maagdarmkanaal van pH-graad kan veranderen. Het lichaam zelf is altijd rond de 7,2, als hier meer dan één tiende van af wordt geweken gaan er al vrij snel veel dingen mis (bij pH 7 lig je in het ziekenhuis).
    Over de verzuring van het lichaam hoef je je dus niet zo'n zorgen te maken, hoogstens schommelt de balans in het maagdarmkanaal waardoor misschien minder voedingsstoftfen worden opgenomen. Het is hoe dan ook gezond om veel fruit en groente te eten ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Budgetstudent:
    Dank voor je info, ga meteen wat dingetjes aanpassen in bovenstaande tekst!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Fijn stuk om te lezen, leesbaar en leerzaam. Tof, dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen