15 augustus 2010

gezond eten, the final

Vandaag is een raar, niet representatief dagje. Vannacht werd ik wakker met een overweldigende hoofdpijn en misselijkheid. Ik kon me letterlijk niet verroeren. Uiteindelijk heb ik tot diep in de middag in het donker in bed gelegen, wachtend tot de mist op zou trekken. Trek in eten had ik niet.

Ik heb misschien twee of drie keer eerder in mijn leven een dergelijke migraine-aanval gehad, maar dan was er een duidelijke aanleiding: na een periode van langdurige, extreme stress en hormoonschommelingen net na mijn bevalling. Zou deze aanval te maken hebben met de wijzigingen in mijn eetpatroon? En is het in dat geval een goed of een slecht teken dat ik er zo heftig op reageer? Ben ik deze week te hard van stapel gelopen met het overschakelen en is dit de consequentie daarvan? Ik ben benieuwd wat jullie hier van denken.

Mijn menu van vandaag is dus ook zeker niet representatief voor een normale zondag. Ik zit nog steeds in badjas met een zonnebril op in huis (wat er eigenlijk best Hollywood uit ziet, al zeg ik het zelf) en ik heb nog steeds geen trek.

Gegeten/gedronken:

ochtend:
niets (tot 14.00 uur in bed gelegen)

middag:
een paar stukjes gedroogde appel met speculaaskruiden*
een geroosterde volkorenboterham met cheatin'ham, cherrytomaatjes, komkommer en kiemen (zie foto)

avond:
kleine salade met tomaat, komkommer en avocado

Zoals de titel van dit blogje al een beetje weggeeft, was dit de laatste bijdrage over mijn gezond eten uitdaging op deze plek. Niet omdat mijn migraine-aanval meteen tot de conclusie leidt dat ik maar niet meer gezond moet eten. In tegendeel eigenlijk. Uit de poll die ik heb geplaatst blijkt dat de helft van mijn lezers geïnteresseerd is in mijn voedseldagboek. De andere helft heeft het wel weer een beetje gezien.

Ik ben Bewuste Eenvoud gestart om te schrijven over de veranderingen in ons leven sinds we besloten uit de ratrace te stappen. Ik ben nog steeds heel blij met de keuzes die we gemaakt hebben en ik ben er nog lang niet over uitgeschreven. Bewuster eten is maar een heel klein onderdeel daarvan. Daarom verhuis ik vanaf nu de blogjes over gezond eten - waaronder mijn dagboek - naar Mieb eet (zie ook link in de menubalk). Zo kan ik me op Bewuste Eenvoud blijven richten op alle onderwerpen die met consuminderen, downshiften en bewust leven te maken hebben.

11 opmerkingen:

  1. Ik denk dat je altijd dat moet doen wat goed voor jezelf voelt. Alleen dan is de vraag wat is goed voor jezelf? Want dat is voor elk mens anders.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het heerst die migraine-aanvallen. Ben je toevallig meteo-gevoelig?? Sterkte!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het kan zijn,dat je lever op een andere manier moest werken met je gezonde voeding. En zo reageerde. Ik ben benieuwd of je je energiek voelt,als je opgeknapt bent. Groeten IZerina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk niet dat die migraine-aanval met je voeding te maken heeft. Spoedig herstel!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik had die hele poll niet eens gezien. k vind het meestal wel interessant vergelijkingsmateriaal. Maar een andere pagina ervoor is wel praktsicher.

    Ik had gisteren ook verschrikkelijke hoofdpijn, kwam heel langzaam opzetten, en ik was er uiteindelijk hondsberoerd van. Ik heb altijd erg last van weersomslagen, dreigende buien etc.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Raar, ik loop ook al een paar dagen rond met
    hoofdpijn (heb dit anders nooit!)
    Wel niet zo erg als bij jou, met een paar
    pijnstillers kom ik de dag wel door (zelfs
    zonder hollywoodlook:)
    Hopelijk is het morgen beter
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik denk.... detox?
    Ik heb het zelf nooit zo meegemaakt, maar wel vaak gehoord dat mensen er de eerste weken veel last van hebben..

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ikzelf ben migraine patiënt,heb ook last van weersomslagen e.d.In jouw geval heeft het waarschijnlijk met je voeding te maken.Als ik jou was,zou ik er een tijdje mee kappen,als het stopt,dan weet je dat je lijf je iets wou vertellen.Doet het dat niet dan naar de huisarts!Liefs en sterkte Anne-Mae

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik hoor grofweg twee dingen: het kan het detox-effect zijn van mijn nieuwe voedingsgewoontes, maar het kan ook zijn dat ik (net als een aantal van jullie) gevoelig ben voor weersomslagen. En boy, oh boy, sloeg het weer hier om gisteren! Het is sinds gisterenavond nog geen moment droog geweest; het valt met bakken uit de hemel!

    Op het werk hoorde ik ook al een paar mensen klagen over hoofdpijn in het afgelopen weekend. Eén ding is duidelijk: dat van gisterennacht wens ik niet meer mee te maken! Ik ga eens kijken of er mogelijk dingen in mijn dieet zijn waar ik heftig op reageer. Normaal hoor ik dat van dingen als kaas en chocola, maar die zijn nu juist van mijn boodschappelijsje verdwenen....

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lightprodukten zijn ook migraine-triggers.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Door andere (gezondere) eetgewoonte komen er meer afvalstoffen vrij, daar krijg je hoofdpijn van.
    Veel water drinken om de afvalstoffen af te voeren en proberen vol te houden

    BeantwoordenVerwijderen