06 augustus 2010

pittenproject

Vorig jaar ontdekte ik dat je van veel groenten- en fruitzaden erg leuke planten kunt kweken. Waarschijnlijk kon dat al wel eerder, maar bij mij duurde het wat langer om het te ontdekken. Het begon eigenlijk met de prachtige pit van een avocado. De vrucht was zó rijp, dat het vruchtvlees er af viel en de pit vrijwel schoon achterbleef. Toch zonde om zo'n kunstwerkje gewoon weg te gooien.

Wat Googlen leverde aanwijzingen op over hoe zo'n pit kon worden uitgebroed tot heuse avocadoplant. Het kostte wel wat geduld: eerst de pit goed schoonmaken, dan een nachtje weken en vervolgens wekenlang door tandenstokers gedragen boven een hyacintglas hangen met zijn kont in het water. Maar het wachten werd beloond. Op een goede dag barstte de pit open en kwam er een stevige, groene stengel tevoorschijn. Ik plantte de pit voor ongeveer éénderde in de aarde en liet het steeltje er bovenuit steken. Daarna werd het net een science fiction-verhaal: de pit barstte steeds verder open en de stengel groeide als kool; binnen een paar weken hadden we een forse avocadoplant met een prachtige bladvorm.

Tja, en na zo'n succesje is het hek van de dam. Citroenpitten, mandarijnpitten, mangopitten, meloenpitten, druivenpitten, paprika- en peperpitjes; geen pit was meer veilig in dit huis. De vensterbank stond vol met meer en minder geslaagde pittenprojecten. De citroen en mandarijn werden best groot, tot ze op een dag in één klap stierven. De meloen staat in mijn kasje weelderig te groeien, maar (vooralsnog) zonder bloei en (dus) zonder vrucht. De druiven bleken weinig te doen, evenals de mango, maar de paprika en peper werden prima plantjes en het peperplantje begint inmiddels aardig te produceren.

De avocadoplant heeft het lang prima gedaan, maar helaas heeft hij vorige zomervakantie niet overleefd toen ik na mijn ongeluk wel wat anders aan mijn hoofd had. Dus nu we terug zijn van vakantie ben ik opnieuw begonnen met het uitbroeden van een avocadopit, mijn oldtime favorite. En ik hoop dat de mango die ik in de biologische winkel kocht niet bestraald is, zodat ik daar dit keer ook meer succes mee ga boeken.

Vruchtdragend zullen ze in dit klimaat niet worden, maar het is toch geweldig dat je over een paar maanden kunt zeggen dat je die bijzondere kamerplanten helemaal zelf hebt opgekweekt uit één simpele pit?

p.s. Hier kun je meer lezen over het opkweken van plantjes uit pitten.

9 opmerkingen:

  1. Humor... Ik ben ook een pittenfreak (de site kende ik al) er liggen hier nectarines, en perziken te wachten op een paar maandjes koelkast. Het is iedere keer een klein wonder om een plantje te zien groeien uit een pit. Volgende project: grapefruit, sinaasappel en citroen!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo heb ik in de tuin een perzik staan van een heel oud ras. Gewoon van een pit in een pot in de kas in de grond.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig! Deed het vroeger ook maar krijg weer zin. Enne er staat nog steeds een Award op je te wachten: http://dalkruidjes.blogspot.com/2010/08/sprakeloos.html

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Onder mijn vogelhuisje komen ook aparte plantjes op. groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Diana: ik werd zo blij toen mijn citroenen opkwamen! Had al helemaal visioenen van zo'n schattig klein boompje. Helaas vielen ze allemaal in één nacht tijd dood neer. Geen idee wat er nu opeens aan de hand was.

    @Theresia: Oei, perziken is ook een leuk idee! Mijn kasje is alleen niet verwarmd, dus dat zal wel lastig worden?

    @Fienke: ik heb het gezien! Dank je wel! Ben zeer vereerd! Heb je gisterenavond een persoonlijk berichtje gemaild.

    @Izerina: hihi, bij een vriend kwam onder de voerbak in de papegaaienkooi een enorme hennepplant tevoorschijn, dus wie weet wat je daar hebt groeien :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Is toch ook een wonder...dat er uit zo'n simpel zaadje een prachtige plant kan groeien!!!

    Ook ik doe dit geregeld...en met succes!!

    Groetjes Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Meid...Je hebt bij mij ook een Award liggen.....

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk! :)

    Zo hebben wij dit jaar 'gratis' pompoenen.. blijkbaar een keer pompoen gegeten vorig jaar en te lui om te pitjes te roosteren--> In de compostbak ermee dus.

    En in het begin van het jaar die compost in de tuin gegooid.. met als gevolg dat we nu 6 goed-groeiende pompoenplanten hebben met daaraan al 8 pompoenen!

    Toch leuk op zo'n manier ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Diana: Dank! Ik ben erg vereerd! Ik val opeens driedubbel in de prijzen :-).
    Ik had dat een paar maanden geleden ook een keer en toen heb ik naar aanleiding daarvan dit blogje geschreven:
    http://bewuste-eenvoud.blogspot.com/2010/02/award.html
    Ik hoop dat je me vergeeft dat ik daar nog een keer naar verwijs. Nieuwe dingen weet ik echt niet te verzinnen! Maar erg bedankt, ik voel me (opnieuw) een beetje jarig ;-)

    @Linda: hihi, das een onverwacht kadootje. Je weet alvast wat er dit najaar op het menu staat!

    BeantwoordenVerwijderen