18 augustus 2010

Chinese supermarkt

Vandaag heb ik weer eens een rondje Chinese supermarkt gemaakt. Ik was er al een tijd niet geweest, maar ik vind het altijd een geweldig uitje. Heerlijk om te mijmeren bij al die exotische ingrediënten die je niet in een normale supermarkt vindt (ben ik de enige die gek is op buitenlandse supermarkten? Tijdens mijn vakantie ben ik er niet weg te slaan!)

Wat me vanmiddag extra opviel was dat er veel ingrediënten te krijgen zijn die ik tot nu toe alleen in de biologische winkel dacht te kunnen krijgen, maar voor een fractie van de prijs! Tofu in alle denkbare varianten, een groot assortiment vegetarisch broodbeleg, gedroogde vruchten, noten en zaden, zeegroenten, glutenpoeder voor het zelf maken van seitan, kruiden, talloze soorten meel en rijst, noem maar op!

Het vereist wel even een kritische blik om te kijken of het artikel in kwestie niet boordevol kwalijke toevoegingen zit. Met name producten uit China willen nog weleens stijf staan van de foute E-nummers. Maar gewapend met mijn Wat zit er in mijn eten-gidsje kon ik in geval van twijfel een gezonde(re) afweging maken. Van de meeste artikelen hebben ze meerdere merken en het loont erg de moeite om even het etiket te lezen. Waar het ene merk van E-nummers aan elkaar hangt, is er bij de ander uitsluitend sprake van puur natuur. Gelukkig staat het er inmiddels in meerdere talen op (vaak naast Chinees ook in het Engels en soms in het Duits), zodat je een betere afweging kunt maken.

Uiteraard is het grootste verschil met de biologische winkel dat veel artikelen niet van biologische oorsprong zijn. Het blijft dus altijd belangrijk om je gezond verstand te gebruiken en te bedenken welke ingrediënten je alleen maar biologisch wilt hebben. Maar als je, zoals ik, voor elk "ingewikkeld ingrediënt" helemaal aangewezen bent op de biologische super, dan lopen de uitgaven aan boodschappen nogal op.

De vangst van vandaag:
  •  vegetarische beefjerky (op basis van paddestoelen, geen kunstmatige toevoegingen, 90 cent per zak!)
  • vegetarisch broodbeleg (biologisch!)
  • rozensiroop (vurige wens van dochterlief)
  • rauwe amandelen, zonnebloempitten en pompoenpitten
  • rode rijst
  • silken tofu (verder bijna nergens te krijgen en belangrijk bestanddeel van vega toetjes, zonder rare modificaties of iets dergelijks)
  • Chinese broccoli
  • sojabonen (zonder modificaties) voor mijn voorraad zelfgemaakte sojamelk/sojayoghurt
Overigens had ik een vergelijkbare ervaring in het klein al eens bij de Turkse supermarkt, maar de Chinese super blijkt helemáál een walhalla voor mensen die graag "moeilijk koken" (lees: geen pakjes of zakjes willen gebruiken).

13 opmerkingen:

  1. De rozensiroop zou je eens moeten proberen met kokosmelk...niet te versmaden!!!! Ik kom vaak in deze tokos maar ja ik ben in de Gordel van Smaragd geboren

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad een culinair avontuur. Hoe zit het met genetisch gemodificeerd?Vooral bij de sojaprodukten? Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Ingeborg: oei, dat klinkt inderdaad verleidelijk...hoe doe je de verhouding dan? Gewoon als aanmaaksiroop?

    @Izerina: als men zich aan de wet houdt, had vermeld moeten worden op het etiket dat er sprake is van genetische modificatie. Dat staat er niet op.

    Ik heb me er de laatste tijd wat meer in verdiept en kom tot de trieste conclusie dat het bijna nooit valt uit te sluiten dat er gentech is gebruikt. Als je hoort dat alle dieren (behalve biologische) gevoederd worden met gentech soja, dat genetisch gemodificeerde enzymen op grote schaal worden gebruikt in broodverbeteraar, appelsap en kaasstremsel (en dat niet vermeld hoeft te worden omdat het "proceshulpstoffen" zijn) dan zakt de moed je in de schoenen.

    Ik kies ervoor om niet teveel soja te eten en de bonen die ik gebruik om melk van te maken zijn biologisch. En verder hoop ik dat er een manier komt om producenten te verbieden gebruik te maken van gentech. Ondersteund met goede handhavingsmethodieken, want die ontbreken op dit moment ook nog....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Mieb,

    De Chinese supermarkt is inderdaad briljant! Ben je toevallig in Rotterdam op de Chinese boot geweest (aan de voet van de Euromast)? Zo niet, dan zou ik daar eens gaan neuzen. Is de grootste die ik ken (er zit trouwens ook een redelijke aan het begin van de Kruiskade). Ze hebben ook goede sojaboontjes in de vriezer, weet niet meer precies hoe ze heten, was iets als andame, dan zitten ze nog in de dop. Lekker om te blancheren en dan kort te wokken met een pittig sausje (hele peul in je mond, en dan in je mond de bonen er uit peuteren, hoort zo :)). Oh ja, ze hebben heel veel vegadingen. Dacht dat ik een peking Duck uit de vriezer te pakken had, not was vegetarisch, dus je kunt er je slag slaan...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Anoniem:

    Die boontjes die ken ik en die zijn heeeeeeerlijk! Edamame, jonge sojaboontjes. Ik doe ook weleens een handje vol door de salade. Al die vega-dingen zijn erg grappig; soms hebben ze echt de vorm van een gans of een vis maar zijn ze 100% vega.
    Die Chinese super in Rotterdam heb ik wel van gehoord, maar ik ben er nog niet geweest. Ga ik snel een keer proberen!
    Ik was gister bij de Xotus langs de A13 en ga normaal altijd in de binnenstad van Den Haag naar Amazing Oriental.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bedankt vor de tip. Ik ga normaal ook naar Amazing oriental in den haag. Maar dat glutenpoeder klinkt interressant net als de beef jerky en de vegabroodbelegjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bijna altijd eet ik biologisch, behalve als het uit vreemde landen komt.
    Het feit dat voedsel zo ver vervoerd moet worden stuit me nog het meest tegen de borst. En ook al let ik erop, toch ontgaat het me nog wel eens. Niet zozeer met voedsel, maar met kleding.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Theresia: Dat is precies de reden waarom ik er terughoudend mee ben. De grap is echter, dat veel van de artikelen die je in de Chinese supermarkt koopt, gewoon in Nederland geproduceerd worden. Zo komen de exotische groenten uit een Nederlandse kas, komt het glutenpoeder uit Noord-Holland en een deel van de andere spullen uit Kesteren. Niet alles natuurlijk, maar omdat het gericht is op de Chinezen in Nederland en moet concurreren met het erg goedkope import-spul, is het heel betaalbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. hihi grappig.. ik was er gisteren ook.. ik heb je niet gezien overigens ;)

    In je lijstje mag deze trouwens ook niet ontbreken: kokosvet!!! In de natuurwinkel 5 euro per 250ml, in de chinese supermarkt 2,- voor een pond!

    En die kruiden.... als je eens omrekent wat die van (bijvoorbeeld) de Albert Heijn per kilo kosten.. en dan die in de chinese winkel ernaast.. dan kan dat gerust zo'n 2000% schelen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Linda:
    Da's toevallig! Of je hebt me gewoon niet herkend...ik was die vrouw met die tevergeefs probeerde haar twee kinderen die zeurden om chemische snoepjes te negeren en Gezonde Dingen te kopen :-D

    En inderdaad: die kruiden zijn geweldig goedkoop! Heb gister ook nog een heel zak kaneelstokjes gekocht voor door stoofpotten deze winter. Heeeeeeerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Waar precies staat het glutenpoeder en de vegabelegjes. Ik was vandaag even binnen gewipt maar kon het eigenlijk niet vinden en onder wat voor naam staat het gluten poeder. Ik vind het hier wel prettiger winkelen dan het filiaal in de Grote Marktstraat in Den Haag, daar is het altijd zo rommelig en druk. En ik heb natuurlijk wel een heerlijk vegetarisch broodje en een tjendol genuttigd in de aangrenzende toko. Vanaf mijn huis fiets ik er ongeveer 25 minuten over dus dat is meteen een mooi landelijk tochtje door Rijswijk en Delft:)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @Winny: wat grappig dat jij ook geweest bent. Ik denk dat ik weet welk tochtje je doet. Ben je toevallig met het pondje geweest of ben je langs de Calvé gefietst?
    Het glutenpoeder staat in het schap waar ook de bonen en diverse meelsoorten staan. Als ik het met goed herinner lag het helemaal onderaan in het schap, een stukje naar links. Het heet ook gewoon "glutenpoeder". Het vega broodbeleg staat in de koeling tegen de achterwand aan de linkerkant. Daar zijn ook allerlei wonderlijke andere vegetarische "vleessoorten" te krijgen zoals gerookte gans, paling en kipnuggets.
    Ik vind hem zelf ook een stuk prettiger dan die aan de Grote Marktstraat en het tuincentrum er naast is ook nog wel aardig om eens doorheen te lopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik ben langs Calve gefietst. Wie weet wonen we een beetje in dezelfde buurt. Ik kon niks vinden met glutenpoeder misschien was het op en eigenlijk was ik te luiom het te vragen. Volgende keer dan maar, bedankt voor de tip, goede reden om weer eens langs te fietsen ;)

    BeantwoordenVerwijderen