09 augustus 2010

body image

Mijn tweede gezond eten-dagje ging vrij geruisloos: op het werk is geen andere verleiding dan wat ik zelf had meegenomen. Ik heb tot laat gewerkt, maar thuis had ik al een gezonde salade in de steigers staan, die alleen nog maar bij elkaar gehusseld hoefde te worden.

Ik probeer voor mijn kinderen een duidelijk verband te leggen tussen het feit dat ik even een tandje bij zet qua gezond eten en dat ik me weer energiek wil voelen. Ik probeer elke link naar lijnen of diëten vermijden. Mijn dochter is twaalf en zich erg bewust van haar lijf. Ik zou het vreselijk vinden als zij, zoals ik op die leeftijd, teveel energie steekt in de vraag of ze slank en mooi genoeg is. Ik herinner me dat mijn dag al bij voorbaat geruïneerd was als ik vond dat een t-shirtje te strak zat of mijn billen te dik leken in mijn spijkerbroek. Kijk ik terug naar de foto's van toen ik 12 was, zie ik een naar alle normen erg slank meisje met een leuk koppie dat desondanks onzeker uit haar ogen kijkt.

Het is een vreselijk platgetreden pad, maar het schoonheidsideaal uit tijdschriften, tv-series en videoclips legt een onnatuurlijke norm op aan meisjes en vrouwen. Ik ga er niet eens teveel woorden aan vuil maken, maar feit is dat iedereen daar tot op zekere hoogte gevoelig voor is. En als je als moeder continue bezig bent met lijnen, het al dan niet hebben van een "dikke kont" of algehele ontevredenheid over je uiterlijk, dan geef je je dochter nog een extra hindernis mee. De norm uit het tijdschrift of van tv wordt de norm die thuis geldt. Gevaarlijk.

Ik doe mijn best om richting mijn dochter nadrukkelijk een link te leggen tussen voedsel en je lekker voelen, gezond zijn van binnen en daarmee van buiten. En of dat lijf waar je in woont nu dik of dun is, dat doet niet ter zake; als je gezond bent straal je van binnen uit. Ik weet dat ik hier thuis nogal wat tegenwicht moet geven tegen de Sex and the City-norm of de extreme make-overs, waarin de centrale boodschap is dat uiterlijk het enige is wat telt.

Daarom word ik erg blij van initiatieven zoals Operation Beautiful. Onder het motto "change the way you see, not the way you look", hangen willekeurige mensen op willekeurige plekken post-its op met een positieve boodschap. Het zijn boodschappen als: "Je bent mooi precies zoals je bent" (op de spiegel van een openbaar toilet), of (een post-it op een weegschaal): "deze weegschaal vertelt je niet wat een geweldig persoon je bent".

Zou het niet mooi zijn om dit - oké, ietwat hysterisch Amerikaanse - idee naar Nederland te kopiëren?

-----------------------

Gezond eten uitdaging dag 2:

Gegeten/gedronken

3 kopjes decaf koffie
1 pot witte thee
1 groot glas groene smoothie van havermelk, frambozen, spinazie
1 appel
1 banaan
dubbele rijstwafel met marmite
paprika met babaganoush als dippertje
2 mini speculaasjes
een supersalade met avocado, falafelstukjes, tomaat, bleekselderij en courgettedressing
een kleine mango

Bewogen

Uurtje gewandeld met mijn lief in het avondzonnetje

Evaluatie

Voel me, ondanks lange en drukke dag, relatief energiek. Vandaag geen extreme trek of "lekkere honger" gehad. Kinderen zitten nu met popcorn op de bank, ik kom niet in de verleiding om mee te snacken. Ben benieuwd hoe lang het zo voor-de-wind-en-heuveltje-af blijft voelen...

4 opmerkingen:

  1. Geweldig idee van die post-its. Ik doe mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik volg de blog van Caitlin de vrouw achter operation beautiful al heel lang (healtytippingpoint.com) en er staan vaak mooie verhalen op van mensen voor wie zo'n post-it net op het goede moment kwam.
    Dus laten we in Nederland ook eens wat positiever zijn, misschien red je er iemand mee...
    Ik vind het in ieder geval een heel leuk iniatief, en doe er graag aan mee...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. WAt goed,dat je je bewust bent van de invloed van jouw visie op je lichaam op je dochter. IK ken een jonge vrouw met een hoge BMI,die nog steeds veel en ongezond eet,als afzetten tegen haar moeder. Zij had een jeugd,waarin ze moest lijnen.Die reaktie komt ook voor. Maar ongezonde fixatie op slank zijn is ook een gevaar. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het knap van je dat je de discipline hebt om dit te doen! En wat betreft het schoonheidsideaal voor vrouwen, het grappige is dat 8 van de 10 mannen dat ook niet eens mooi vinden. Van die magere vrouwen die niets kunnen (mogen) eten. (Resultaat van een persoonlijk onderzoek onder veel mannen ;-))

    BeantwoordenVerwijderen