19 augustus 2010

goed advies

Gisteren hoorde ik op de radio de Sunscreen song van Baz Luhrman. Het was een bescheiden hit ergens eind jaren '90 maar ik heb toen nooit goed tot me door laten dringen wat hij wilde zeggen. En dat terwijl ik toen tot de doelgroep behoorde die hij toezingt. Toen ik hem gisteren op mijn MP3-speler voorbij hoorde komen heb ik eens met aandacht de woorden in me opgenomen.

Het is een gesproken tekst en bevat een paar sterke oneliners, en wow, wat een geweldig advies aan de class of '97. Jammer dat ik in de jaren '90- toen ik onzeker was over wat ik wilde worden, toen ik me druk maakte over wat mensen over me dachten en mezelf ongelukkig maakte door altijd te vergelijken met modellen uit tijdschriften - niet open stond voor de boodschap.

Wear sunscreen.

If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it. The long-term benefits of sunscreen have been proved by scientists, whereas the rest of my advice has no basis more reliable than my own meandering experience. I will dispense this advice now.


Enjoy the power and beauty of your youth. Oh, never mind. You will not understand the power and beauty of your youth until they've faded. But trust me, in 20 years, you'll look back at photos of yourself and recall in a way you can't grasp now how much possibility lay before you and how fabulous you really looked. You are not as fat as you imagine.

Don't worry about the future. Or worry, but know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum. The real troubles in your life are apt to be things that never crossed your worried mind, the kind that blindside you at 4 p.m. on some idle Tuesday.

Do one thing every day that scares you.

Sing.

Don't be reckless with other people's hearts. Don't put up with people who are reckless with yours.

Floss.

Don't waste your time on jealousy. Sometimes you're ahead, sometimes you're behind. The race is long and, in the end, it's only with yourself.

Remember compliments you receive. Forget the insults. If you succeed in doing this, tell me how.
Keep your old love letters. Throw away your old bank statements.

Stretch.

Don't feel guilty if you don't know what you want to do with your life. The most interesting people I know didn't know at 22 what they wanted to do with their lives. Some of the most interesting 40-year-olds I know still don't.

Get plenty of calcium. Be kind to your knees. You'll miss them when they're gone.

Maybe you'll marry, maybe you won't. Maybe you'll have children, maybe you won't. Maybe you'll divorce at 40, maybe you'll dance the funky chicken on your 75th wedding anniversary. Whatever you do, don't congratulate yourself too much, or berate yourself either. Your choices are half chance. So are everybody else's.

Enjoy your body. Use it every way you can. Don't be afraid of it or of what other people think of it. It's the greatest instrument you'll ever own.

Dance, even if you have nowhere to do it but your living room.

Read the directions, even if you don't follow them.

Do not read beauty magazines. They will only make you feel ugly.

Get to know your parents. You never know when they'll be gone for good. Be nice to your siblings. They're your best link to your past and the people most likely to stick with you in the future.

Understand that friends come and go, but with a precious few you should hold on. Work hard to bridge the gaps in geography and lifestyle, because the older you get, the more you need the people who knew you when you were young.

Live in New York City once, but leave before it makes you hard. Live in Northern California once, but leave before it makes you soft. 

Travel.

Accept certain inalienable truths: Prices will rise. Politicians will philander. You, too, will get old. And when you do, you'll fantasize that when you were young, prices were reasonable, politicians were noble and children respected their elders.

Respect your elders.

Don't expect anyone else to support you. Maybe you have a trust fund. Maybe you'll have a wealthy spouse. But you never know when either one might run out.

Don't mess too much with your hair or by the time you're 40 it will look 85.

Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it. Advice is a form of nostalgia. Dispensing it is a way of fishing the past from the disposal, wiping it off, painting over the ugly parts and recycling it for more than it's worth.

But trust me on the sunscreen.


(voor degenen onder ons die wat meer auditief/visueel zijn ingesteld: hier vind je de clip op Youtube.

8 opmerkingen:

  1. Leuk! Ik kende deze niet. Maar volgens mij zijn die tips allemaal wel heel okee! Moet je wel 'sunscreen' gebruiken die geen kankerverwekkende stoffen bevat natuurlijk. :-)

    Ik wilde altijd nog een lijstje met tips maken voor mijn kinderen, maar ik zou deze zomaar gewoon kunnen overnemen.

    Punt is alleen, dat je pas beseft dat het allemaal waar is, als je zelf de dertig gepasseerd bent. Tot die tijd is het denk ik 'blablabla'

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hihi, ik weet nog dat ie uitkwam (ik was 17).

    Vond het toen toch ook al goed advies, al kon ik er niet direct wat mee.

    Maar die sunscreen draag ik niet, heb mijn D'tjes veel te hard nodig. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Meibloempje en tannieo:

    Gek eigenlijk dat je pas achteraf ziet hoe sterk die tekst was. Ik vond 'm toen niet bijzonder. Hooguit vervelend dat ik niet mee kon zingen :-)
    Ik liet 'm nu aan mijn dochter horen (haar Engels is heel behoorlijk) en haar dankbare en geƫmotioneerde reactie was: "zal wel."

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die was een hit toen ik nog late puber was... en kwam net op het moment dat ik hem nodig had. Dus niet alleen 30+-ers hebben er wat aan :-)

    Ik heb dat liedje heel vaak opgezet en doe het nog steeds.

    Vooral 'do one thing every day that scares you' heb ik een tijdlang dagelijks consequent toegepast.
    Tot de constatatie gekomen dat veel van mijn (vooral sociale) angsten onnodig waren en heel veel bijgeleerd over mijzelf.

    Een blijvertje als je 't mij vraagt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweldige tekst, direct doorgestuurd naar mijn twee dochters die zichzelf altijd te kritisch bekijken. Er zat bovendien - zelfs nu nog - een goede tip in voor mezelf. Heel hartelijk dank voor deze tip,

    vriendelijke groet
    A.Jansen (uitgever van het hieronder genoemde boekje Wat zit er in uw eten)
    Zo kwam ik ook op je blog, omdat ik je "tegenkwam" in mijn statistieken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Sabine: wat knap om dat een tijd lang elke dag te doen! Ik heb me voorgenomen om elk jaar iets te doen waar ik bang voor ben en dat vind ik eerlijk gezegd al een hele kluif.

    @a.jansen: is het toevallig het "get to know your parents" verhaal? Die zet mij nu namelijk behoorlijk aan het denken en daar was ik op mijn 20ste gewoon weg niet zo mee bezig...
    En complimenten voor het boekje; ik heb hem aangeschaft omdat ons neefje erg gevoelig blijkt voor kwalijke e-nummers maar er is sindsdien een andere wereld voor me opengegaan. Met recht een life-saver!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. nou ja zeg... uitgerekend inderdaad: get to know your parents, respect your parents...
    Je schiet midden in de roos. Ik heb moeite met mijn vader en ik vroeg me opeens af, door die tekst, of ik hem dan ook ken.
    Respecteren doe ik hem in ieder geval niet en waarom bij 95% van de tekst bevestigend knikken en bij dat advies niet. Hmmmm, moet ik een paar dagen laten bezinken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @a.jansen: tja, of je daardoor uiteindelijk meer respect voor hem krijgt kan ik niet inschatten. Ik kan me wel voorstellen dat je meer begrip krijgt voor waarom hij is zoals hij is. Het vereist wel moed om er iets mee te doen; succes met bezinken!

    BeantwoordenVerwijderen