13 augustus 2010

gezond eten uitdaging 6

Pfoeh. Dat viel dus even tegen vanochtend. Na een dag of vijf schoon eten is het gisteren toch een beetje te hard gegaan met de wijn, waardoor ik vanochtend behoorlijk moeite had om op te staan. Conclusie: vier wijntjes zijn er ongeveer twee teveel voor mij. Tel daar een bijzonder kort nachtje bij op en je begrijpt hoe ik er nu bij zit.

Vandaag probeer ik de draad zo goed en zo kwaad als het kan weer op te pakken. Ik heb niet veel energie, maar dat is - gezien de omstandigheden - niet zo verwonderlijk.

gegeten/gedronken:

ochtend:
5 grote glazen water (hoezo, nadorst?)
1 forse groene smoothie
1 grote banaan
3 kopjes normale zwarte koffie (geloof me, ik had het nodig)

middag:
2 geroosterde volkorenboterhammen met cheatin' ham (vegetarisch), sla, plakjes tomaat en een toefje spruitgroenten (mungboontjes)
1 glas kamillethee
1 handje zonnebloempitten als snack
1 pruim (vers van de boom)

avond:
1 mok tomatenbouillon met croutons
1 klein schepje roast potatoes
1 bord tomatensalade met verse bieslook, zonnebloempitten en balsamicodressing
1 pot kruidenthee

bewogen:
Te duf om echt iets sportiefs te doen. Ik ben wel een halte eerder uit de tram gestapt zodat ik mijn wandelingetje van twee keer tien minuten met nog eens tien minuten verleng. Toch weer dertig minuten bij elkaar. En in dat geval mag ik ook het half uurtje wandelen door de stad tijdens mijn lunchpauze wel meetellen (..en het sjouwen van de zware tas met boodschappen nadat ik tijdens mijn lunchpauze even de natuurwinkel had bezocht).

Evaluatie
Vandaag merk ik heel duidelijk dat alcohol in je lijf behoefte aan zoute, zware en vette voedingsmiddelen aanwakkert. Ik heb uit alle macht geprobeerd hier niet aan toe te geven, om mijn toch al lome gevoel niet te versterken. Net een tijdje zitten Googlen of hier inderdaad een verband tussen zit en toen kwam ik op wat interessante informatie over de Ph-waarde van je lichaam en van bepaalde voedingsmiddelen.

Morgen in dit theater dus een stukje over de invloed van eten op de Ph-balans van je lijf en daarmee op je gezondheid. Nu zak ik lekker op de bank met mijn kids om een mooie film te kijken.

7 opmerkingen:

  1. toch heel goed volgehouden...respect!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik doe mee met jou hoor! Deze morgen fruitsalade met druif, kiwi en meloen. Middag broodje kaas en tomaat en sla, en gestoofde worteltjes (beetje rare combinatie I know ;-) en 's avonds pasta met wokgroentjes en tofu. Paar glazen water en Pacha koffie (met chicorei ipv koffie) en thee.
    Ik print al je receptjes uit!! ;-) Merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha, btw, gisterenavond heb ik ook 'gezondigd' met beetje chips en de avond ervoor met een bierke. Maar ja, ik vond dat ik dat wel verdiend had ;-D
    Morgen beter ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb die "verkeerde"trek als ik moe ben. Alsof mijn lijf de verkeerde signalen geeft en denkt daar energie uit te halen. Nu ik daar niet meer aan toe geef,komen langzaam de juiste signalen door en neem ik dan fruit,groente of een bordje havermout. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Fe3n3: Dank! Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik na het posten van dit bericht (en het op de bank zakken) een handje bolognesechips met de kids heb meegesnackt. En ik had het pas door toen ik ze al op had. Zonde eigenlijk.

    @Sylvie: Chapeau! Wat zullen we stralen met z'n allen als we dit een tijdje vol houden. En ik heb besloten dat af en toe zondigen mag. Al is het maar om het vol te houden. En bier is toch ook granen? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind je blog erg leuk om te lezen!
    En ben geïnspireerd door je voedingsdagboek.
    Zelf heb ik nogal een gevoelige maag en niet zo'n sterke spijsvertering. Fruit en groenten eet ik apart van elkaar. In een poging toch een aangenaam smakende groene smoothie te maken heb ik vandaag met de sapcentrifuge sla en komkommer geperst. Dit sap heb ik samen met stukjes courgette, een advocado en wat kleine tomaatjes fijn gemaakt met de staafmixer. Het resultaat een romige groene smoothie die lekker verfrissend smaakt en zacht voor de maag is.
    Om het nitraat wat in groene sapjes zit te binden voeg ik altijd wat vitamine C poeder uit een capsule toe en soms citroensap.

    Ook je idee om groentesausjes te maken voor over de groente heb ik gisteren geprobeerd. Daar kun je inderdaad alle kanten mee op, zowel met rauwe als bereide ingrediënten.

    Ik blijf je volgen en ben erg benieuwd naar de dagen die nog komen gaan...

    BeantwoordenVerwijderen