12 augustus 2010

gezond eten uitdaging 5

Gegeten/gedronken:

Ochtend:
1 kopje decaf (gebracht op bed, dat zijn de beste!)
1 groene smoothie met havermelk, spinazie, frambozen, lijnzaad en havermoutvlokken
1 banaan
1 groot glas water

Middag:
1 dubbele volkorenboterham met pindakaas met stukjes noot
1 bakje sojayoghurt met muesli
2 mini-krentenbollen
2 grote glazen water

Avond (of eigenlijk: laat in de middag):
1 bord met gestoomde broccoli met shoyu en sesamzaadjes (heb nog een stronkje liggen dat op moet)
1 kommetje zilvervliesrijst
1 zandkoekje met kokos (zelfgebakken door mijn dochter)

Evaluatie:

Vandaag vloog voorbij en ik had een berg energie. Heerlijk, voor het eerst sinds tijden voelde ik me op het werk weer scherp en kon ik zelfs na een paar uur vergaderen nog goed reageren (althans, naar mijn maatstaven). Dat is zó lang geleden!
Ik maak een mental note dat ik altijd (ALTIJD) voorbereid moet zijn qua lunch. Ik had vandaag een overleg op het werk tijdens lunchtijd inclusief broodjes. Het was een stapel broodjes (voornamelijk witte puntjes) met grote kledders margarine en per broodje drie lapjes vlees. Voor de vegetariërs was er een bleek uitziende kaassoort. Gelukkig waren er mini-krentenbollen dus heb ik me daar maar opgestort. Aangezien ik niet kan verwachten dat men zich aan mijn aparte eetpatroon aanpast, zorg ik dat ik zelf steeds een voorraadje bij me heb. Inmiddels heb ik een aardige inboedel in de bedrijfskoelkast staan: wat sla, een bakje hummus en een halve komkommer. Voor geval van nood, zeg maar.

Vanavond heb ik een borrel-afspraak met collega's in de stad. Dat dreigt erg gezellig te worden, dus het zal de nodige zelfdiscipline kosten om de hoeveelheid alcohol en ongezonde borrelhappen binnen de perken te houden. Ik beloof dat ik morgen heel eerlijk zal zijn. Dat is meteen een mooie stok achter de deur om het niet te gek te maken. Ik zorg voor vertrek dat ik de nodige vitamines binnen heb (broccoli!), zodat ik niet meteen aanval op het obligate mandje brood met pesto.

Recept rauwe spaghetti

Zoals gisteren beloofd, het recept voor rauwe spaghetti. Het klinkt misschien niet direct aantrekkelijk, maar het is zo ongelofelijk lekker dat zelfs mijn lief gister zei dat hij dit elke dag wel kon eten. Als ze het in de supermarkt zouden verkopen, zou hij meteen een doos aanschaffen. Dus dat zegt wel iets.

Nodig:
1 courgette (zo recht mogelijk)
zongedroogde tomaatjes (een stuk of 5)
1 rode paprika
een handje verse basilicum
2 teentjes knoflook
wat Italiaanse keukenkruiden naar smaak
een scheutje olijfolie
een rasp
een blender

- Schil de courgette en haal hem met lange halen over de meest grove rasp, zodat je lange "spaghettislierten" maakt. Leg de courgette-spaghetti op een schaal.

- Doe de rest van de ingrediënten in de blender en mix tot alles helemaal fijngemalen is en een gladde saus vormt. Als het te vast van substantie blijft, doe er dan wat meer olijfolie in.

- Giet de saus over de rauwe spaghetti en klaar is je gerecht.

Rauwe spaghetti is geen volledige maaltijd, maar wel een heerlijk licht gerecht voor op een zomerse avond. In combinatie met soep en een broodje een prima maaltijd!

6 opmerkingen:

  1. Eet maar lekker waar je zin in hebt :-)
    Ik wil je graag even wijzen op deze blog: http://huisvlijt.blogspot.com/2010/08/boekbespreking-radical-homemakers.html

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Verstandig om je eigen voedsel mee te nemen. Want juist als het vermoeiend is,heb je behoefte aan energie gevende voeding.Ik nam vroeger zelfs een gezond knackebrödje mee tijdens een vergadering. Voor als ik een bloedsuikerdip kreeg. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vanmorgen ben ik begonnen met een kiwi en een bekertje biologische yoghurt. Dat geeft me toch een beter gevoel. Daarna een bruinbroodje met hagelslag (puur) en een kopje decafe gehad. Ik probeer nog een alternatief te bedenken voor die hagelslag..., waarschijnlijk stap ik binnenkort weer over op muesli. Het is alleen waanzinnig moeilijk om in de supermarkt muesli te vinden waar geen suiker in zit.
    Leuk om je 'gezond eten uitdaging' te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk recept... wanneer ik in mijn kh-arme periodes zit, dan doe ik hetzelfde met taugé. Gewoon het gebruikelijke pasta-sausje, over een bordje rauwe taugé....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gisteren heb ik ook besloten dat het GENOEG is geweest met het snoepen en snacken. M'n kleren zitten te strak en ik voel me niet fit. 'k Vind het fijn om te lezen dat meer mensen de knop hebben omgedraaid en tips willen delen. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Theresia: hee, dat is grappig, daar heb ik een tijdje terug hier wat over geschreven: http://bewuste-eenvoud.blogspot.com/2010/06/radicale-huisvrouwen.html

    Izerina: knäckebröt is ook nog wel een goed idee om op het werk neer te leggen. Heeft ook iets meer bite dan mijn eeuwige rijstwafels. Goeie tip!

    @L: als je hele pure hagelslag neemt heb je meteen je portie antioxidanten voor de dag binnen! En muesli is inderdaad lastig te vinden zonder toegevoegde suikers. Je zou er voor kunnen kiezen om zelf een gemengde muesli samen te stellen. Er staan behoorlijk wat recepten op internet, zoals hier:
    http://www.onceuponacakestand.com/2007/02/sugarfree-muesli.html

    @Diana: hee, dat is ook een lekker idee! Het is ook nog eens heel makkelijk om mijn eigen taugé te spruiten, dus dan heb ik meteen weer een nieuwe aanwending, behalve door roerbakschotels.

    @Wendy: you go girl! Welkom bij de club; ik heb vandaag een wat minder energieke dag, maar over het algemeen begin ik al te voelen dat ik er van opknap. Jij ook succes!

    BeantwoordenVerwijderen