11 augustus 2010

gezond eten uitdaging 4

Gegeten/gedronken:

ochtend:
1 groene smoothie*
1 kopje decaf koffie
1 flinke bak sojayoghurt met muesli/crueslimix (mijn 11 uurtje)

middag:
1 kop courgettesoup
1 volkorenboterham met pindakaas met stukjes noot
1 pruim (vers van de boom)
1 handje wijnbessen (van de struik)
1 volkorencracker met hummus (vier uurtje)
3 grote glazen water
1 kopje decaf

avond:
1 bord "rauwe spaghetti" met tomaten-paprikasaus (recept post ik binnenkort, dus stay tuned!)
1 bescheiden portie roast potatoes
1 klein schaaltje sojayoghurt
1 kopje decaf

Bewogen:

1 serie buikspieroefeningen van 10 minuten (hard nodig! Veel lage rugpijn de laatste tijd, dus dat is een signaal)
2 uur fysieke arbeid in de moestuin (woensdag is mijn parttimedag, vandaar)
30 minuten arm- en schouderoefeningen met gewichten bij de fysiotherapeut (nog steeds in het kader van mijn revalidatie)
1 uurtje wandelen in het zonnetje met mijn lief

evaluatie:
Mijn oma zei al dat je zou moeten ontbijten als een keizer, lunchen als een koning en dineren als een bedelaar. Nu kan ik een keizerlijk ontbijt in de vorm van een enorme stapel boterhammen slecht weg krijgen, maar met een royale smoothie heb ik geen enkel probleem. Een koninklijke lunch schiet er nog weleens bij in als ik werk, waardoor ik beestachtige trek heb als ik 's avonds thuis kom. Ik eet dan veel en relatief laat, waardoor ik met een volle maag naar bed ga. Niet handig.

Vandaag was ik vrij en had ik dus alle mogelijkheden om zo uitgebreid en lekker te eten als ik zelf wilde. Maar om een bescheiden hoeveelheid voortreffelijk eten nou een bedelaarsdiner te noemen.... Ik merkte aan mijn eetlust dat ik behoorlijk fysiek actief ben geweest vandaag. Ik voelde me rond 11 uur en rond 16 uur een beetje slapjes worden. Ik heb daarom wat meer tussendoortjes genomen dan normaal, maar ik heb me weten te beperken tot gezonde dingen als fruit, een belegde cracker of een bakje yoghurt.

Het bewegen na het avondeten houd ik er in. Met twee kinderen, vaak aangevuld met de nodige vriendjes over de vloer, komen we weinig aan rustig praten toe zonder in de herrie te zitten of rekening te hoeven houden met nieuwsgierige oren. Door 's avonds nog even samen op pad te gaan kunnen we lekker bijpraten en zijn we nog actief geweest ook. In de winter zal ik daar ongetwijfeld anders over denken, maar voorlopig geniet ik er nog even van.



* groene smoothies zijn verslavend lekker; ik verheug me er inmiddels al op als ik 's ochtends wakker word. Een smoothie is een volwaardig ontbijt, ik kan op één fors glas uren vooruit.

De truc is om de avond van tevoren een banaan in stukjes in te vriezen. De volgende ochtend doe je een klein kopje melk - wat voor soort dan ook - in de blender, dan de stukjes banaan, wat ander fruit en wat groene bladgroenten, eventueel nog wat havermoutvlokken. Tot nu toe had ik steeds genoeg spinazie in huis, maar vanochtend had ik nog maar een klein beetje en heb ik dat aangevuld met een restje jonge bladsla.

Nadat het uit de blender komt proef je niets van de bladgroenten en heb je toch je eerste grote portie groenten van de dag achter de kiezen. Meer inspiratie voor recepten vind je bij de Green Monster Movement.

6 opmerkingen:

  1. Bedankt voor je recept. Ik maak vaak zo'n smoothie maar dan zonder die groene bladeren. Dat ga ik ook eens proberen. En probeer die wandeling vol te houden. Als het een gewoonte is,gaat het bijna vanzelf. Als hondeneigenaar weet ik niet beter. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind green smoothies ook heerlijk, maar aangezien ik het altijd gehouden heb bij enkel fruit, groenten en water heb ik het dus nooit als volwaardig ontbijt gezien..

    Vraagje.. die havervlokken.. week je die eerst een nacht van tevoren, of kunnen die er zo doorheen?

    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. leuk om je eetpatroon te volgen! ben zelf ook geïnteresseerd in gezonde voeding en voornamelijk voeding die je een energiek gevoel geeft, waar merk jij dat je energie van krijgt? Ik drink ook al een tijdje green smoothies 's ochtends, ideaal om een deel van de ADH fruit en groenten binnen te krijgen!
    Keep up the good work!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Izerina: een hond is natuurlijk het ultieme excuus om elke dag een paar keer te wandelen. Dat zit er met ons (nog altijd) hectische leven nog even niet in. Maar later, als ik in mijn huisje met kippen woon.... ;-)

    @Linda: dat hangt er van af. Ik heb vanochtend die van Euroshopper gebruikt en die kunnen er in één keer in (in het Engels noemen ze dat quick oats geloof ik). Ik heb het ook een keer met de havermoutvlokken van de natuurwinkel gedaan en achteraf bleek dat die beter eerst geweekt hadden kunnen worden want die waren veel te grof :-S

    @Fi3n3: Wat leuk dat jij ook al van de green monster beweging bent! Ik krijg veel energie van de dagelijkse smoothie, maar ook van een grote salade met "body", zoals avocado, noten of roergebakken sojastukjes. En jij?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De smoothie maakt dat ik rond 11.30 uur pas weer trek krijg dus geeft me veel energie (2 grote glazen). Is green monster echt een beweging? Die ga ik dan even googlen! Ik lunch wel eens met een salade, maar merk dat ik wel snel weer trek krijg na alleen een salade, vandaar ook mijn vraag. Ik eet er de laatste tijd dan een plak roggebrood bij.Ik doe ook wel eens tuinboontjes in de salade, dit helpt ook wel qua voedingswaarde en is ook erg lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Fi3n3:
    Alleen een salade is voor mij ook binnen een uurtje verdampt. Wat bij mij ook helpt is een steviger dressing maken. Ik heb een paar lekkere recepten waarbij je niet olie of azijn als basis gebruikt, maar groenten, zoals hier:
    http://bewuste-eenvoud.blogspot.com/2010/05/het-woensdagse-weekmenu.html

    BeantwoordenVerwijderen