16 augustus 2010

willekeurige vriendelijkheid

Vorige week zag ik op Oprah een gigantische flashmob waar 21.000 mensen aan mee deden. Ik weet niet wat het is, maar als ik zoiets zie, raak ik altijd ontroerd. Toen mijn lief thuiskwam liet ik hem het filmpje op Youtube zien. Ook hij kreeg er aangenaam kippenvel van en zo kwam ons gesprek op de vraag waar die ontroering nu vandaan komt. Volgens hem heeft het te maken met het zien van mensen die belangeloos samenwerken. Tot op zekere hoogte denk ik dat daar wel iets in zit. Maar toen ik er later nog eens over nadacht bedacht ik dat het voor mij meer in het 'belangeloos' dan in het 'samenwerken' zit.

Het feit dat mensen zich zonder uitzicht op persoonlijk gewin inzetten om de wereld een stukje mooier/speelser/luchtiger te maken vind ik heel bijzonder. Zo vind ik ook de acties van Improve Everywhere (gevonden op de site van Patrick) helemaal geweldig, evenals Operation Beautiful waar ik eerder al eens over schreef. Ik heb net mijn eerste post-it geplakt!

En waar mijn hart de afgelopen week helemaal een sprongetje van maakte was de online vriendelijkheidscursus. Vooral huiswerkopdracht nummer 3, waarbij de cursisten gevraagd wordt om iets vriendelijks te doen voor een onbekende. Heerlijk om te lezen en erg inspirerend. Van een bedankmailtje sturen aan de anonieme jongen van de helpdesk die je zo goed geholpen heeft tot een kadokaart achterlaten tussen de ruitenwisser van een willekeurige vreemde.

Vorig jaar, ongeveer rond deze tijd, lag ik na een ongeluk een tijdje in een Frans ziekenhuis. Toen ik eindelijk bericht kreeg dat ik naar huis mocht, vroeg mijn bezorgde kamergenote, een wat oudere Franse dame, of ik echt van plan was dat hele eind in de auto te zitten met mijn gehavende lijf. Door de taalbarrière (ik spreek een paar woorden Frans, maar diepe gesprekken zitten er op dat niveau niet in) hadden we tot dat moment nog niet veel meer contact gehad dan een oppervlakkig gesprekje. Toen ik zei dat we van plan waren om een tussenstop te maken in Parijs omdat dat ongeveer op de helft van de route lag, schoot ze overeind. Zij was eigenlijk een Parisienne, maar had een ongelukje gehad in de tuin van haar vakantiehuis. Ze zou een buurvrouw voor ons bellen die de deur voor ons open zou maken en we moesten in haar Parijse woning blijven slapen. En zo geschiedde.

Af en toe heb je opeens een engel in je leven en op dat moment was het madame Bosse. Maar het kan ook iemand zijn die opeens een aria zingt in de supermarkt, of die een andere, belangeloze vriendelijke daad verricht. En toen ik al die filmpjes zag en stukjes las, bedacht ik dat ik een deel van mijn overvloedige courgette-oogst bij de tramhalte naast de moestuin neer ga zetten met een briefje erop. Wie er een lust, mag hem meenemen. Ik word al helemaal vrolijk van het idee.

11 opmerkingen:

  1. Heerlijk hè...dit soort acties!!! Het lijkt soms wel alsof mensen vergeten zijn wat het betekend om iets te doen voor een ander, zonder er wat voor terug te verwachten.... Voor wat, hoort wat, is ons bijgebracht. Maar gewoon doen, omdat het lekker is om te doen, dat zit er vaak niet in. Er zullen morgen wat mensen een glimlach op hun gezicht krijgen bij het vinden van de courgettes...onbetaalbaar ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. goed idee! ik ga ook iets bedenken om morgen te doen, met elkaar kunnen we niet alle problemen in de wereld oplosen, maar onze naaste omgeving wel een stukje leuker maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben ook wel zo bezig, maar ondervindt altijd dat mensen het vreemd vinden dat ik hulp aanbiedt en ze slaan het dan ook altijd af. Toch blijf ik onverdroten doorgaan.
    Gr. LZV

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk,dat er in het klein veel van dat soort vriendelijkheid voorkomt. Het gewoon luisteren,als een vreemde zijn/haar hart bij je uitstort.Even helpen,als iemand haar zware tas niet in de fietstas krijgt. Of gewoon een glimlach met een vriendelijk "goedemorgen".Als je je oogst gaat delen,zul je mensen blij maken. Zo heb ik af en toe boontjes gekregen van iemand met een moestuin. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een vriendelijk gebaar kan zo'n verschil maken. Hoe vaak lopen we elkaar op straat niet voorbij zonder elkaar echt te zien, laat staan elkaar te groeten. Soms is er echter iemand die je onverwacht een oprechte glimlach schenkt. Ik ben daar telkens weer door verrast en door geraakt. Het brengt diep van binnen iets teweeg, of dat wat gewoontegetrouw vaak afgesloten is weer open gaat. Ook word ik er op zo'n moment weer aan herinnerd dat ik dit verschil dus ook kan maken voor iemand anders. Ik vervolg mijn weg daarna vaak met een andere gezichtsuitdrukking, meer oog voor de ander en een blijer gemoed.
    Vriendelijk zijn naar elkaar vraagt bewustzijn, de bereidheid open te staan voor elkaar en de moed even ons masker af te durven zetten. Dan kan er zoveel moois ontstaan...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een prachtig stukje. Zo maak je de wereld een stukje mooier! En wat een ontzettend lieve dame daar in dat ziekenhuis.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. En het mooie is: je gaat je er zelf ook zo goed van voelen als je iets belangeloos voor een ander doet. Afgelopen mei heb ik, geheel belangeloos, samen met vrienden een leuke dag voor kinderen met een spierziekte en het gezin georganiseerd. Voelt echt heel goed, al die blije gezichtjes te zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gek eigenlijk, dat iets wat zo normaal zou kunnen zijn - een klein vriendelijk gebaar - als zo zeldzaam wordt ervaren. En inderdaad, het vereist ook dat we ons masker af durven zetten. Daar zijn we in dit land niet goed in, kijk maar eens hoe weinig mensen er met een glimlach over straat lopen. Het masker staat vaak op strak en blikken ontwijken elkaar.

    Goed om te zien dat we met de bescheiden verzameling lezers hier al een mini-revolutie kunnen starten! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooi stuk. Inspirerend... ik doe mee :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Inspirerend.... en prachtig om te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Thank you for the reference to my kindness classes!

    BeantwoordenVerwijderen