03 maart 2010

stemmen

Ik ga stemmen en ik neem mee:



- mijn stempas
- legitimatie
- een hoofddoekje





Naschrift; een impressie

Een ochtendje als Frau Antje met een hoofddoek leek me een ervaring op zich. Ik had besloten mijn hoofddoek thuis al om te doen om eens te ervaren of en hoe er op me gereageerd zou worden. Maar dat zal je altijd zien: op weg naar de tramhalte kwam ik geen levende ziel tegen en ook in de tram zelf was het niet bepaald druk. Vijf minuten voor de afgesproken tijd was er voor het Gouden Hooft nog vrijwel geen hoofddoekje te zien, maar wel een hoop pers.

Om klokslag 12 uur bleek het winkelend publiek niet zomaar winkelend publiek; uit alle tasjes kwamen hoofddoekjes te voorschijn en binnen een paar minuten vulde de Dagelijkse Groenmarkt zich met in hoofddoek gehulde vrouwen en een enkele man. Het zag er erg feestelijk uit. De sfeer was vriendelijk en een beetje uitgelaten, een enkele allochtone vrouw met hoofddoek sloeg het geamuseerd gade.

Het stemmen zelf gebeurde in alle rust. Het was zeker geen anti-PVV betoging, het was eigenlijk niet eens een politieke actie. Het hele gebeuren was hooguit een uiting van solidariteit met alle vrouwen die een hoofddoek willen dragen en een tegengeluid tegen de plannen om dit in publieke en gesubsidieerde instellingen te verbieden. En hoe bescheiden de actie ook was, het is goed opgepikt door de pers. (op foto 4 tot en met 6 ben ik te zien, met rode jas en lange roze sjaal. En een hoofddoek, maar dat spreekt voor zich).

8 opmerkingen:

  1. Wat een geweldig blog heb je. Je eerste post van december 2008 heeft me ingepakt, je hebt er een volger bij en succes met stemmen vandaag! Ik ga ook zo, met de kinderen, soort educatief momentje zeg maar. Groet Roelien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Roelien: dank je wel en welkom! Ik heb mijn "democratische plicht" achter de rug en het was een heel evenement! Normaal stem ik bij de kinderen op school (is altijd lekker te combineren met brengen of halen), maar dochterlief vond dat ik mijn protesten maar ergens anders moest botvieren :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Schrijf je het vervolg op die aktie? Ben heel benieuwd. groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Izerina: ik zal nog een stukje schrijven over hoe het was.

    @Anoniem: dank! En het blijkt de ideale oplossing voor een bad hairday.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je staat er inderaad erg goed mee, moet je misschien meer doen :-)

    Was dat niet ook een klein beetje stress zo, toekomen op de plaats van afspraak en merken dat je de enige bent?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Sabine: hihi, wat dacht je! Ik ben de eerste de beste winkel in de buurt in gedoken om niet zo op te vallen. :-)
    Wat ik me ook nooit gerealiseerd heb is dat zo'n ding glad is en nogal makkelijk verschuift, dus voor je het weet loop je met een mondkapje in plaats van een hoofddoekje.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel goed dat je een hoofddoek hebt opgedaan. Ik heb het op de tv gezien. leuk nu iemand ""persoonlijk"" te kennen die dit gedaan heeft!!!!!!!
    Geri van http://gerimeftahkleurrijk.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen