22 maart 2010

boeken

De meeste boeken hebben via de tweedehands afdeling van Bol.com mijn huis verlaten, maar ik koester mijn kleine inspiratie bibliotheekje. Het is een kleine verzameling van voornamelijk Engelstalige boeken dat me op het juiste spoor houdt, me telkens opnieuw stof tot nadenken geeft en een afspiegeling vormt van hoe ik gekomen ben op het punt waar ik nu sta.

Zoals ik eerder al vertelde heb ik momenteel een heerlijke stapel boeken die op me ligt te wachten om ge- of herlezen te worden. Met dank aan mijn broer die in de VS woont, heb ik een bescheiden voorraadje boeken rond de thema's eenvoudig leven, consuminderen, mindfulness en voeding verzameld. Niet omdat mijn broer vreselijk in dit soort thema's geïnteresseerd is (in tegendeel; hij neigt eerder naar het yuppige met vrijwel alles wat daarbij hoort), maar omdat er in de VS nu eenmaal meer boeken over deze onderwerpen uitkomen. Hij gunt zijn grote zus haar eigenaardigheden (en vice versa geldt dat trouwens ook), dus stuurt hij mijn vurig gewenste titels liefdevol op.

Enfin, een heerlijke stapel boeken dus, voor een deel al (een paar keer) gelezen maar door voortschrijdende gedachten over het thema staan ze opnieuw op de leeslijst. Voor een deel zijn de boeken overigens inmiddels ook in het Nederlands verschenen.

Wat gaat er de komende tijd in huize Bewuste Eenvoud gelezen worden?

In willekeurige volgorde:

- In defense of food, an eaters manifesto - Michael Pollan
- Eating animals - Jonathan Safran Foer
- Walden - Henry David Thoreau
- Wherever you go there you are - Jon Kabat - Zinn
- Voluntary simplicity - Duane Elgin
- Hooked, Buddhist writings on greed, desire and the urge to consume - Stephanie Kaza

Meestal geven boeken me een hoop stof tot nadenken. Ik zal dan ook proberen om de komende tijd af en toe een stukje te schrijven over ieder gelezen boek. Een soort Oprah's Book Club op microniveau, zeg maar.

6 opmerkingen:

  1. Heerlijk zo'n stapel boeken! En wat een lieve broer. Mooi dat jullie elkaar ruimte kunnen geven te zijn wie jullie zijn, hoe verschillend ook.

    Vooral de titel 'Wherever you go, there you are' vind ik geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beterschap en sterkte. Ook ik ben even thuis en probeer op zo'n moment er ook van te genieten hoe raar het ook klinkt. Maar rust ook al is het verplicht kan je ook erg goed doen. Mijn boeken en films liggen ook klaar. Afspraken met wat vriendinnen gemaakt. Tussendoor wat blogs lezen en er zelf ook wat extra maken....en wie weet komt de zon nog door!!! Ik ben benieuwd naar je stukjes nav je boeken. Groetjes Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Vlijtig Liesje: We zien er allebei de humor wel van in dat we zo verschillend zijn en hebben gelukkig geen last van bekeringsdrang (Hm. Die twee eigenschappen hebben we dus wel gemeen, bedenk ik me nu).
    En "Wherever you go, there you are" is ook een geweldig boek. Echt een aanrader.

    @Franse Lelie: Dank je, jij ook. En qua weer ziet het er inderdaad veelbelovend uit dus ik tel mijn zegeningen. Lekker met een boek in het zonnetje terwijl de wonden gestaag genezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuke blog heb je zeg! Meestal vind ik dit soort dingen (inderdaad!) alleen in amerika, maar nu dus ook één van eigen bodem....

    Michael Pollan vind ik overigens ook een geweldige schrijver! In defense of food heb ik in één ruk uitgelezen en zijn eerdere werk 'the omnivore's dilemma' heb ik de afgelopen weken als luisterboek ehmm.. 'uitgelezen'.

    Groetjes uit Sliedrecht!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Linda: wat goed dat jij Michael Pollan al hebt gelezen! Ik ben er nu mee bezig en het staat bol van de eye-openers. Ik schrijf er binnenkort (als ik hem uit heb) een stukje over en zou daarna graag een boom met je opzetten over wat jij eruit gehaald hebt. Ik ken in mijn omgeving nog niemand die het gelezen heeft, ook al is het volgens mij inmiddels ook in het Nederlands verschenen.
    Dus als je hier nog eens terug zou willen komen...Graag!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk te lezen,dat er nog meer mensen herlezen. Heb jij ook,dat er weer andere passages je aanspreken?Omdat jezelf veranderd bent? Ik herlees boeken van Deepak Chopra en Krishnamurti op dit moment.Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen