25 oktober 2009

vlees en zuivel

Ik ben sinds een jaar of tien vegetariër. Aanvankelijk niet eens vanuit het oogpunt van dierenleed - tien jaar terug herkende ik een hamburger nog niet voldoende als een ex-koe, zeg maar. Maar wel omdat ik me realiseerde dat er iets dubbels zit in het eten van dieren: bossen worden platgebrand of -gehakt om soja te kunnen verbouwen. Niet voor mensen, maar als dierenvoer. Ik werd dus in de eerste plaats vegetariër uit milieu-overwegingen.

Overigens ben ik een zeer pragmatisch vegetariër: ik spel niet alle etiketten om te kijken of er niet per ongeluk toch één dierlijk bestanddeel in zit (de gebruikelijke dingen als gelatine vermijd ik trouwens wel). Ik leef samen met een dochter die sinds een jaar (vrijwillig!) geen vlees meer eet, een man die steeds vaker het vegetarisch alternatief boven vlees verkiest en een zoon die voorlopig nog overtuigd carnivoor is. Mijn huishouden is dus zeker niet vlees-vrij.

Ik probeer ook - om dezelfde reden - mijn zuivel gebruik terug te dringen, maar daar is het vinden van goede, lekkere en goedkope alternatieven een stuk lastiger. Met eieren heb ik niet zoveel, dus het is geen moeite die te laten staan. Ik gebruikte ze vooral om muffins, wafels en pannenkoeken te bakken maar daarvoor zijn zoveel alternatieven mogelijk, dat ik het eigenlijk niet echt mis. Voor mijn gezin bak ik op verzoek overigens nog regelmatig een smakelijk omeletje.

Melk en yoghurt heb ik al een tijd grotendeels vervangen door sojavarianten, maar dit is een heel stuk prijziger dan de reguliere soort. En dit geldt al helemaal voor alternatieven als rijstmelk, havermelk en amandelmelk. Zo kost een pak amandelmelk ongeveer 2,80 en rijst- en havermelk rond de 2 Euro per liter. Omdat ik deze laatste melksoorten toch érg smakelijk vind heb ik deze week een diepte-investering gedaan in een sojamelkmaker die ook geschikt is voor het maken van allerhande andere melkdranken uit bonen, noten, zaden en granen.

Laat ik voor het rekenmodel uitgaan van de goedkoopste en meest gebruikte melksoort: sojamelk kost in de winkel 1,15 Euro per liter. De sojamelkmaker kostte me 115 Euro (ik weet het, ik moest ook even slikken). Een pak sojabonen van een kilo kost 2 Euro en levert ongeveer 20 liter.

Per week gaan er in dit huishouden 3 pakken sojamelk doorheen. Dat is 156 liter voor in totaal zo'n 180 Euro per jaar. Om met mijn nieuwe machine dezelfde hoeveelheid te maken kost mij dat in het eerste jaar de aanschafprijs plus 16 euro aan sojabonen, ofwel: 131 Euro.

Uiteraard is dit een beetje te gemakkelijk gerekend omdat ik geen rekening heb gehouden met de energiekosten en dergelijke. Ter verdediging: ik heb in de prijs het maken van "duurdere" dranken niet mee gerekend én het scheelt wekelijks minstens 3 verpakkingen.

3 opmerkingen:

  1. Eindelijk weer eens een persoon die net als ik soms loopt te worstelen met het goede van eten en het milieu, maar het minder goede van de knip. Wij zijn medisch gezien afhankelijk geraakt van melkloze (lees: lactose-vrije) producten. Maar hoe meer we er mee bezig zijn, hoe meer het vegetarisme- of veganisme idee aan gaat slaan. Mondjesmaat (ook ik heb niks met eieren, maar lust best een plakje kaas) sijpelt het dierloze leven ons gezinnetje binnen. Ja, ja... zelfs bij manlief lijkt het idee aan te gaan slaan ;o)

    Ik wilde vandaag (straks) een blog gaan schrijven over een nieuw favo-boek van mij. Nu heb ik besloten het op zeker te gaan maken. Lees strakjes maar eens, misschien is het ook een tip voor jou en je gezin?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Mama Monique: Ook hier begint het koken zonder dierlijke bestanddelen steeds meer mijn kookrepertoire te bepalen. Helemaal sinds ik een paar erg goede veganistische kookboeken heb laten opsturen uit Amerika (waar mijn broer woont). Veganisten kijken anders (creatiever) aan tegen het samenstellen van maaltijden. Dus niet: aardappelen-groenten-vleesvervanger. En dat heeft voor mij een nieuwe wereld geopend!

    Ik ben zeker geen veganist en ook niet van plan dat helemaal te worden, maar ik probeer wel mijn menu samen te stellen op een zo verantwoord mogelijke manier. Met zo nu en dan een uitspatting als kaasfondue ;-)

    Ben benieuwd naar je blogje over dit onderwerp!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. We kunnen inderdad best minderen om wat minder vlees te eten. Ik zelf vindt vlees erg lekker maar het probleem is dat er nog steeds erg veel tegenstrijdige berichten zijn. Biologisch eten is echt niet beter voor het milieu omdat de voetafdruk per beest groter wordt etc. Een paar keer vegetarisch eten zou iedereen goed doen denk ik, maar wij als mensen hebben altijd vlees gegeten sind het begin der tijden omdat het een snelle voedzame manier is om genoeg voeding binnen te krijgen en relatief makkelijk te houden. Daarbij is er bijna geen chef-kok die 100% vegetarisch kookt denk ik. (heeft iemand een voorbeeld)?

    BeantwoordenVerwijderen