27 oktober 2009

zelf maken: amandelmelk

...een fotostrip.

Dolgelukkig met mijn eerste brouwsels uit de sojamelkmaker laat ik hierbij stap voor stap zien hoe ik een kan amandelmelk heb gemaakt. Overigens kan hetzelfde proces ook zonder melkmaker worden gedaan; in dat geval gebruike men een keukenmachine en een zeer fijne zeef.

1. laat ongeveer 60 gram amandelen een paar uur weken in water (ik heb 6 uur aangehouden). Op de foto staan de amandelen gezusterlijk naast een voorraadje sojabonen en gerst, dat later ook tot melk wordt gemalen.


2. spoel de amandelen af en giet ze over in het mandje van de sojamaker. De amandelen zijn al flink gezwollen door het weken.


3. draai het mandje op de blender van de machine en zet de machine op het programma Melk. In de machine zit ongeveer een liter water. De machine kookt en maalt en zeeft tegelijkertijd. Bij een professionele fotostrip zou je nu een hoop ballonnetjes zien met geluiden als "squieeeeek" en "pruttel", maar ik ben slechts een amateur.


4. na 15 minuten is de amandelmelk klaar én erg heet. Als warme chocolade-amandelmelk kun je hem meteen opdrinken door wat cacao en suiker toe te voegen.

Ik laat hem afkoelen om er een koude vanilledrank van te maken (vanillesuiker of vanille-extract en een andere zoetstof zoals ahornsiroop toevoegen) en om er mee te koken (in plaats van room).


Het maken van sojamelk, cashewmelk, havermelk, rijstmelk, et cetera verloopt op precies dezelfde manier. Het is even experimenteren of er aan het eindresultaat suiker en/of zout moet worden toegevoegd.

Het residu dat overblijft na het "melken" van de sojabonen - de velletjes van de bonen - heet okara en is een prima basis om bijvoorbeeld vegetarische burgers, muffins of koekjes mee te bakken. Zo gaat er niks verloren!

4 opmerkingen:

  1. Hallo,

    mooie eindelijk een mooie uitleg over het toestel, ik probeer zelf ook vegan melken te maken, voorlopig weekte ik enkel de noten of haver, is het nodig of lekkerder als je het kookt? Je hebt waarschijnlijk minder amandel, haver of rijst nodig ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Mie, ik weet niet of het lekkerder wordt als je het kookt (kwestie van smaak denk ik), maar ik heb wel het idee dat de opbrengst "melkiger" is. Ik heb ook een keer amandelmelk gemaakt zonder de sojamelkmaker, maar toen was het wat wateriger. Kennelijk komt er toch wat extra substantie bij als het gekookt wordt. Er is geen universele methode, de sojamelkmaker brengt standaard het water met de inhoud (of het nu rijst, haver, soja, walnoot of wat-dan-ook is) aan de kook alvorens het te gaan malen.

    En als je eenmaal hebt uitgedokterd wat je er aan toe kan voegen om de smaak naar wens te krijgen (wij doen er wat maplesiroop en een snufje zout bij) dan ben je een stuk voordeliger uit dan in de winkel en het scheelt ook nog eens verpakkingsmateriaal!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de inspiratie. Heb een recept opgezocht zonder sojamaker voor rijstmelk, maar zoonlief lust het niet. Waar zou ik een betaalbare kan kunnen kopen?

      Verwijderen
  3. Hoi Mieb,
    Zo'n sojamelkmaker, waar haal je die?
    Lijkt wel handig :)

    BeantwoordenVerwijderen