25 oktober 2011

sapvasten dag 1

Ik had deze dag weinig verplichtingen; de ochtend heb ik heerlijk lezend doorgebracht in het zonnetje in de eetkamer. Wat boodschapjes gedaan (er gaan enorme hoeveelheden groenten doorheen!) en een middagdutje gedaan. Ik heb geen noemenswaardige honger, wel merk ik dat ik veel behoefte heb om op mezelf te zijn, om stilte te ervaren. Gezelschap of televisie trekken me vandaag helemaal niet; ik wil vooral rust.

Vroeg in de avond werd ik in het kader van mijn fotografiecursus in Scheveningen verwacht. We zouden met de groep op pad gaan om te fotograferen bij avondlicht en vervolgens met statief. Ik zag er aanvankelijk wat tegenop, want ik had niet zoveel zin om sociaal te doen. Het viel echter alles mee; na de eerste uitleg kreeg ieder gelegenheid om op zichzelf op pad te gaan en dat was precies wat ik nodig had: frisse zeewind en een wandeling in mijn eentje langs de vloedlijn. Om half 7 was de zon echt onder en verzamelden we met de groep bij de Burger King, zodat daar gegeten kon worden en we uitleg zouden krijgen over nachtfotografie. Dat was een lastig momentje. Ik kan niet zeggen dat ik echt honger had - ik had zelf twee schoolbekers sap meegenomen - maar iedereen te zien knagen op friet en verwarmen aan hete koffie maakte wel dat ik even afleiding nodig had.

Het laatste uur was ik, ondanks meerdere lagen kleding, zo door en door koud geworden dat ik de knoppen van mijn camera niet meer kon bedienen. Om kwart over acht was ik diep verkleumd en erg moe dus ik besloot de tram terug te nemen. Het heeft tot diep in de nacht geduurd voor ik weer op temperatuur was, terwijl mijn innerlijke thermostaat normaal erg effectief werkt. Verder geen fysieke ongemakken; geen honger, geen hoofdpijn, geen schommelingen in mijn bloedsuiker, dus ik ga vol goede moed dag twee in.

Wat heb ik "gegeten" op dag 1?



Ontbijt:
Smoothie van twee bananen, twee appels, twee dadels en een forse hoeveelheid spinazie, besprenkeld met kaneel.

Lunch:
Sap van 2 appels, een stengel bleekselderij, drie flinke wortelen en een paar grote stronken boerenkool met wat vers citroensap erdoor tegen het bittere van de boerenkool.

Tussendoor:
1 klein kopje bouillon

Half vier:
Sap van 1 granny, drie stengels bleekselderij, drie wortelen, een handje spinazie en 10 takjes peterselie

Diner:
Sap van 7 tomaten, 1 komkommer, een flinke bos koriander en twee teentjes knoflook (lekker!!)

En tot slot een impressie van mijn strandwandeling...








14 opmerkingen:

  1. Wat een mooie foto's. Vooral de eerste en derde foto vind ik prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Girl Abroad: dank je wel, dan begint mijn fotocursus vruchten af te werpen! :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vooral uit die eerste foto vind ik een aangename rust stralen.

    Best spannend lijkt me, dat sapvasten. Ook om wat het met je lichaam doet en zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtige foto's.Geen wonder die kou met zo weinig brandstof. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie fotoos! Ik ben vooral gecharmeerd van foto 5, de sfeer vind ik erg prettig.
    Succes verder met je kuur, ik vind je stoer hoor:)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Succes met sapvasten. En mooie foto's!
    Om warm te worden zonder te eten kun je de voeten insmeren met arnica-olie. En warme thee drinken natuurlijk, dekentje erbij....maar dat heb je waarschijnlijk allemaal wel gedaan ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. En hoe smaakt dat nou, die fruit/groente sapjes? Het lijken mij niet bepaald smakelijke combinaties...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oei, dat lijkt me zeker moeilijk, iedereen aan de friet zien knagen en dan zelf niks mogen. Ik heb dat al als ik met vleeseters ben en geen vlees wil eten.... En dan kan je nog uit vanalles lekkers kiezen.

    Mooie foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dank je wel allemaal! De arnica-olie is ingezet om warme voeten te krijgen (dank, mevrouw Jee) en verder voel ik me prima. Vanmiddag wel een beetje een dipje gehad, maar vanavond had ik halverwege mijn laatste sapje het gevoel helemaal "vol" te zitten en heb ik de rest laten staan.

    Ik heb inmiddels een paar favoriete recepten die maken dat ik het vasten eerder een spannende ontdekkingstocht vindt dan afzien. Ik post morgen hoe vandaag verder is gelopen. Fijn dat jullie zo meeleven!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Misschien een tip: verse gember doet het heel goed in juices en is ook verwarmend en goed voor je lever. Ook een stukje chilipeper in tomatensap geeft verwarming. Succes verder...

    groet, Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Supermooie foto's! Heel chic van je om vol te houden, ondanks de verleidingen. Ben benieuwd wat het echt met je zal doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Waarom moet je trouwens sapjes maken van de groenten en het fruit? Heeft dat een ander effect dan wanneer je het rauw zou eten?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @Ellen: ik merkte inderdaad dat cayennepeper ook goed werkte in mijn sapje. Maar ik heb nog wat chilipepertjes aan mijn plant hangen, dus ik ga "the real stuff" vandaag eens proberen. Dank voor de tip!

    @Annelies: sap heeft twee voordelen: ten eerste is juicen een manier om veel groenten en fruit op een eenvoudige manier tot je te nemen. Als je dezelfde hoeveelheden weg zou moeten knagen zou je de hele dag bezig zijn. Ten tweede verteert het gemakkelijker als je het in vloeibare vorm tot je neemt. Zo krijgt je spijsverteringsstelsel als het ware een paar dagen vakantie.
    Ik moet zeggen dat ik het in de vorm van sap ook gewoon lekkerder vind; een stronk boerenkool wegkauwen is toch een stuk heftiger dan een cocktail waar je ook allerlei andere smaken doorheen mixt, zodat de smaak wat uitgebalanceerder wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo
    Ik schrijf u om u te informeren dat we onderhandse leningen aanbieden tegen een rentetarief van 2%. We kunnen u lenen voor zaken, landbouw of wat u ook als project wilt doen. Neem rechtstreeks contact met ons op via e-mail: (sduplens@gmail.com)
    Vriendelijke groeten

    BeantwoordenVerwijderen