27 oktober 2011

sapvasten dag 3

Mijn derde dag verloopt heerlijk. Ik ben energiek, voel me schoon van binnen en licht. Heb zonder enige moeite de restjes wortel uit mijn juicer verwerkt tot gezonde muffins voor de kinderen en had niet eens de verleiding te snoepen. Vanmiddag betrapte ik mezelf erop dat ik zomaar aan een opzet voor mijn scriptie ben begonnen en dat de woorden gewoon uit mijn handen vloeiden. Ik heb, kortom, een aangename flow.

Wat verder opvalt:
  • ik moet veel (véél!) plassen
  • mijn behoefte aan zoet, die ik normaal na iedere maaltijd heel sterk heb, is momenteel helemaal afwezig
  • ik mis voor het eerst in mijn volwassen leven mijn koffie absoluut niet
  • de smaken van de groentencocktails (zoals ik ze maar ben gaan noemen om het aantrekkelijk te houden) zijn heel intens; die ervaring heb ik veel minder als ik groenten kook of als ik salade eet
  • ik val 's avonds ongelofelijk makkelijk in slaap. Op het moment dat ik mijn kussen raak ben ik weg
  • ik heb het gevoel dat ik heel helder kan denken op dit moment
Nadelen van het vasten tot nu toe:
  • je gaat er echt een beetje raar van ruiken (ik ruik het zelf niet, maar ik neem het aan van mijn lief en mijn kinderen; het is overigens voor iemand die je niet direct knuffelt niet te ruiken heb ik me laten verzekeren)
  • je mist iets om je tanden in te zetten; ik heb inmiddels wel weer zin in iets met een "bite"
  • je kunt de sappen niet lang bewaren; dat vereist dus iedere keer opnieuw het apparaat schoonmaken en thuis zijn om je nieuwe voorraad te bereiden
  • als je wat langer achter elkaar weg bent loop je het risico licht te worden in je hoofd; dat maakt dat tripjes met een auto of iets dergelijks niet veilig zijn. Ik zal dan ook niemand aanraden te vasten en gewoon alles te blijven doen wat hij/zij al deed, dat lukt eigenlijk alleen als je een juicer en een flinke voorraad groenten bij je hebt
Wat heb ik "gegeten" op dag 3?

ontbijt:
een smoothie van bananen, appel, dadels en spinazie (die houd ik er zeker in!)

lunch:
sap van 2 handen boerenkool, 1 hand spinazie, een paar takjes peterselie, 3 wortels en een halve citroen

vijf uur:
sap van 1 venkelknol, 3 wortelen en 2 appels (heeeeeeerlijk!)

diner:
sap van 1 cm gember, 1 teentje knoflook, 1 gepelde citroen, 1 volle hand spinazie, 3 stengels bleekselderij, 3 flinke wortelen en een snufje cayennepeper

6 opmerkingen:

  1. Jeetje, knap hoor! Je valt vast ook een paar kilo af.
    Ik heb een tijd geleden een docu gezien waarin mensen een tijdje in een dierentuin verbleven en hetzelfde eten kregen als de apen (?, weet even niet meer welk dier) Het bestond alleen maar uit groenten en fruit, noten en zaden en per dag 1 olijf voor de zoutbehoefte. Die mensen werden ongelooflijk energiek en mochten na die periode kiezen of ze hetzelfde eten wilden als afscheidsmaal of toch liever friet met hamburgers. Opvallend was dat de vrouwen kozen voor de groenten en de mannen voor het vlees en de friet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goeiemorgen,

    Misschien is deze site interesant voor je, ze versturen ook Nieuwsbrieven met leuke tips.

    http://www.stofzuigerzen.nl/koken/hoe-je-blender-je-leven-kan-veranderen.html

    Op de eerste pagina onderaan staat ook hoe je makkelijk je blender/Sapcentrivuge schoon maakt.

    Succes ermee Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Mevrouw Jee: dat klinkt heel herkenbaar, mijn man is geen vleeseter, maar die zou zeker voor de friet gaan na een tijd "afzien" :-D
    En toen ik me vanochtend woog bleek er inderdaad 2 kilo af te zijn in vier dagen; geen verkeerd resultaat, ook al was dat de inzet niet.

    @Anita: hee, wat een leuke site, en zeker dat schoonmaken van de blender is een goede tip; ik haal hem nu steeds helemaal uit elkaar na een smoothie. De rest maak ik in een slowjuicer, dus dat werkt toch wat anders. Onderaan noemen ze nog het meeblenden van ijsklontjes, maar ik heb ervaren dat je net zo goed een bevroren banaan kunt gebruiken om hetzelfde effect te bereiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldig!Ga je dit nog eens doen?Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goed bezig! Ken je deze al: komkommer, bleekselderij, appel, citroen en stukje verse gember.Perfect als ontbijt, goed voor de lever. Weet jij trouwens waar ik de dvd 'fat,sick and nearly dead"kan kopen? Ze hebben 'em wel bij amazon, maar ik weet niet of je die hier kunt afspelen.
    groet, Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Ellen: oei, die klinkt lekker en ik heb alles in huis! Is vast niet alleen geschikt als ontbijtje :-)
    Ik kom aan Fat, Sick and nearly dead via de bibliotheek, misschien is dat voor jou ook een optie?

    BeantwoordenVerwijderen