28 oktober 2011

sapvasten - hoe "break" je een "fast"?

Vandaag is een transitiedag na drie dagen sapvasten. Voor ik begon met vasten heb ik behoorlijk wat over het onderwerp gelezen om zeker te weten dat ik niet onverantwoord met mijn gezondheid om sprong. Ik raad iedereen aan die van plan is een paar dagen te vasten dit ook te doen. Ik heb het vasten zelf als prettig en positief ervaren, maar ik had dan ook, afgezien van wat moeite met concentreren en een licht hoofd in het begin, geen enorme afkick-verschijnselen. Afhankelijk van je normale eetpatroon kun je deze wel in meer of mindere mate gaan ervaren.

Nog even iets wat ik misschien niet duidelijk heb gemeld in mijn vorige posts over dit thema: gedurende een dag vasten drink je tamelijk grote hoeveelheden! Ik heb per dag ongeveer 3 tot 4 liter sap gedronken en daarnaast nog water en (detox) kruidenthee. Op die manier krijg je, afgezien van vitamine B12, in principe alles binnen wat je lichaam nodig heeft, aangezien groenten
wel degelijk proteïnen bevatten. Voor gezond vet, wat niet in groenten voorkomt, kun je af en toe een handje gebroken lijnzaad of wat kokos toevoegen aan je cocktail.

Wat deskundigen steeds benadrukken is dat het erg belangrijk is om na het vasten weer heel langzaam op te bouwen tot je normale menu, anders raakt je spijsvertering nogal van slag. Sommigen beweren zelfs dat dit belangrijker is voor je gezondheid dan het vasten zelf. Een stelregel is om ongeveer de helft van je vasttijd te gebruiken om weer op te bouwen; in mijn geval dus anderhalve dag.

In mijn geval ziet mijn transitiedag er als volgt uit:

Ontbijt:
smoothie van bananen, appel, dadel en spinazie met kaneel

Tussendoor:
wortel-gember-selderijsap

Lunch:
lichte soep met wat linzen, zoete aardappel, wortel en masala

Tussendoor:
bakje sojayoghurt met frambozen

Diner:
Kopje kruidenbouillon met een lichte maaltijdsalade

Als ik terugkijk op de afgelopen dagen dan heeft het vasten voor mij toch behoorlijk wat inzichten opgeleverd.
  • Ik heb gemerkt dat ik niet meteen toe hoef te geven aan elke prikkel om te eten. Het is oké om even trek te hebben of een lege maag te voelen. Niet iedere behoefte hoeft accuut bevredigd te worden.
  • Ik heb geleerd dat ik heel goed zonder koffie kan. Koffie drink ik om twee redenen: 1. gezelligheid en 2. als energie-boost. Voor de gezelligheid kan ik net zo goed thee drinken en als energie-boost helpt het ook om even een frisse neus te halen of een favoriet saprecept te maken (de cocktail met gember, knoflook, wortel, selderij en citroen met cayennepeper bleek een geweldig alternatief!).
  • Ook andere minder goede eetgewoontes blijken prima los te laten, als je het doet vanuit een concrete motivatie. Mijn motivatie was om mijn me energieker voelen en mijn weerstand opkrikken. Als je het met aandacht doet is het niet lastig om 'nee' te zeggen tegen muffins, friet of een glas wijn.
  • Er is onderscheid tussen voedend eten en vullend eten. Iedere cocktail zit zo bomvol met vitaminen, mineralen en sporenelementen dat je na het drinken ervan verzadigd bent, zonder "zwaar" te voelen. Dat is een heel ander gevoel dan na het nuttigen van een copieus maal met veel zetmeel, suikers of vetten.
  • Vasten is een prima ondersteuning van een paar dagen bezinning. Door te vasten raak je in een verstilde, serene toestand (iets wat veel religieuzen al lang hebben ondervonden) waardoor je dichterbij je gevoel komt. Ik heb me een aantal belangrijke dingen gerealiseerd deze dagen die ik vast wil houden na mijn vastenperiode.
  • Ook na deze periode wil ik sappen regelmatig op het menu houden. Het is een smakelijke en snelle manier om heel veel extra micronutritiënten binnen te krijgen.
Daarnaast ben ik twee kilo afgevallen, wat absoluut niet de insteek was, maar toch leuk meegenomen is met de feestdagen in het vooruitzicht. Dit is de afronding van mijn vierdaagse serie over sapvasten, maar niet het einde van een goede gewoonte. Ik zal aan het begin van het nieuwe jaar zeker weer een paar dagen vasten inlassen.


één van mijn laatste sapjes voor deze ronde

mijn eerste hapje warme soep!

6 opmerkingen:

  1. Ik merk dat ik het een beetje eng zou vinden om zoiets te doen, zonder begeleiding of zo. Zoals jij al zegt, je moet je denk ik wel goed informeren. Maar het klinkt heel positief zoals jij het beschrijft!

    Hoe vaak per jaar ga je het doen denk je?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel knap!!
    Ik overweeg het ook.... Een keer..
    Ik wil wel eens zien wat het met mijn (onzuivere) huid doet...
    Groene smoothies doe ik al regelmatig en inderdaad het vult enorm! En zijn lekker!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Vlijtig Liesje: ik denk dat je het alleen veilig in je eentje kunt doen als je al geen heel slecht eetpatroon hebt (zodat de "afkickverschijnselen" binnen de perken blijven)én als je er genoeg over gelezen hebt. Als je een specifieke medische conditie hebt is het sowieso niet verstandig (diabetes, zwangerschap, psychische aandoeningen) om te gaan vasten. Ik denk dat ik het twee keer per jaar wil gaan doen; zo rond de herfst, want dat is een mooi moment voor een meer spirituele vastenkuur en na oud en nieuw want dan heb ik vaak zoveel troep gegeten dat ik grote schoonmaak wil houden :-). In de lente en de zomer eet ik sowieso gezond, dus dan is de noodzaak er minder.

    @Eefje: thanx, ben ook best trots :-D. Op mijn huid heb ik zelf geen noemenswaardig verschil gemerkt (maar daar had ik al niet zoveel problemen mee), maar mijn PMS, die ik in deze periode in alle hevigheid zou moeten hebben, is weggebleven. En je hoeft niet persé te sappen hè? Je kan ook een smoothie-kuur doen hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Toos: dank voor je discrete oplettendheid . Heb mijn genante verschrijving meteen gecorrigeerd :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Knap hoor dat het je drie dagen lukt! Ik heb het enkel één dag gedaan maar hoop dit jaar nog een keer 2 of drie dagen te sapvasten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik heb net onder begeleiding een detoxweekend gehad en ik herken de voor en nadelen helemaal.
    Ik wou het keer proberen en dan gelijk weer een goede start met mijn eetpatroon te maken.
    Ik voel me stuk beter, ga het volgend jaar vast nog wel keer doen.

    BeantwoordenVerwijderen