19 oktober 2011

NS perikelen

Afgelopen zondag moest ik onmenselijk vroeg de trein hebben naar Amsterdam. Dat viel niet mee na een erg gezellige avond en een buitengewoon kort nachtje. Omdat ik wat moeilijk op gang kwam besloot ik thuis alvast een e-ticket voor de trein uit te printen, zodat ik - eenmaal op Holland Spoor - in één rechte streep de trein in zou kunnen rennen. Dat zou tijd en stress schelen. Nu heb ik een redelijke top-of-the-bill printer, maar de enorme omvang van het e-ticket van de NS, daar bleek toch wel wat tijd in te gaan zitten. Na een kwartier stond mijn printer het ticket nog te digesteren en begon de tijd te dringen. Gelukkig was mijn lief bereid me naar het station te brengen (het was inmiddels te laat om op de fiets te springen) en had ik nét genoeg tijd om alsnog een kaartje uit de automaat op het station te halen. Daarmee had ik voor 8 uur 's ochtends al twee keer 18 euro 20 afgerekend met de NS. Geen geringe bedragen, als je het mij vraagt.

Thuis aangekomen heeft mijn lief meteen een e-mail aan de NS klantenservice geschreven om, ook gezien het tijdstip, aan te kunnen tonen dat we door een technisch mankement tweemaal hetzelfde kaartje hadden moeten kopen; eenmaal via internet en eenmaal via de automaat. Het automatische antwoord kwam terug dat er binnen vijf werkdagen een reactie zou volgen. En inderdaad, gister ontving ik de reactie: een e-mail met een onpersoonlijk en tweeregelig antwoord dat een ongebruikt e-ticket niet vergoed wordt omdat hij meerdere keren uitgeprint kan worden, met een linkje naar de leveringsvoorwaarden.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik inmiddels toch een aardige NS-kater begin te krijgen. Ik ben een enthousiaste treinreiziger en vind het een comfortabel en milieuvriendelijk alternatief voor de fiets. Omdat ik tegenwoordig redelijk vlakbij mijn huisadres werk is het voor mijn werk zelden meer nodig, maar voor uitstapjes als een dagje Amsterdam denk ik doorgaans eerst aan de trein. Niet alleen is de reisfrequentie vanuit Den Haag prima, maar het scheelt me ook parkeerkosten ter plaatse. Ik stond zelfs op het punt om weer een kortingskaart aan te schaffen (die ik trouw jarenlang heb gehad), maar was al verbaasd over het feit dat deze voor dezelfde abonnementskosten inmiddels opeens geen korting meer geeft in de middagspits. Vervolgens wordt een voor mij wezenlijke vraag aan de klantenservice afgedaan met een droge en onpersoonlijke verwijzing naar de leveringsvoorwaarden. En gisterenavond hoor ik als klap op de vuurpijl op het nieuws dat de prijzen nog weer verder gaan stijgen.

Voor de 36 euro 40 die ik nu in totaal kwijt was aan mijn retourtje Amsterdam had ik een aantal keer met mijn auto (op gas) heen en weer kunnen rijden én kunnen parkeren. Een e-ticket kopen zou ik iedereen afraden, want het risico dat er iets mis gaat in het bestelproces is te groot en de bewijslast ligt helemaal aan de kant van de klant. In welk opzicht wordt het kiezen van de trein boven de auto nu nog gestimuleerd? Kiezen jullie nog weleens voor de trein?

11 opmerkingen:

  1. Ik moet wel voor de trein kiezen, want ik heb geen rijbewijs!! Maar ik heb er gelukkig weinig last mee :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja wat bedenken ze niet om je geld uit de zak te kloppen.Wat een olichetrij.Nooit gehoord van klanten vriendelijk zeker

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben voor het OV. Maar de laatste maanden heb ik zulke slechte ervaringen gehad (5 uur doen over een ritje van 1,5 uur, bijvoorbeeld) dat ik zin heb om helemaal niet meer met de trein te gaan.... :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als het niet anders kan,neem ik de trein. Met brood en drinken mee,want er komen weer bladeren op de rails. groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh wat balen zeg! Dat je twee keer hebt moeten betalen voor hetzelfde kaartje. En zeer klantonvriendelijk van de NS.

    Mijn redenen om met de trein te reizen zijn dat ik niet van de drukke autobaan houdt, en het dure parkeren. Als ik naar mijn vriendin in Hilversum ga, reis ik om die reden liever met de trein.

    Maar een auto blijft wel makkelijker, omdat je daarmee precies op de plek van bestemming komt

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik reis wel vaak met de trein, maar mijn situatie is dan ook anders; ik ben student. En als ik moet kiezen tussen gratis ov of een auto aanschaffen...
    Maar eerlijk gezegd zit ik nu alweer in over komende winter. Nu ik niet meer met ex ben, waar vanaf Utrecht CS rechtstreeks een bus heen rijdt, ben ik afhankelijk van de trein om normaal in een bed te slapen in plaats van op een station - nu maar duimen dat de treinen blijven rijden deze winter.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb geen auto en gebruik daarom het OV. Gelukkig werk ik vanuit huis als zzp-er, dus veel reistijd maak ik niet. Maar desondanks toch nog last van trein vertragingen e.d. Ik kan je trouwens een OV-chipkaart aanraden, als je 'm eenmaal goed hebt kunnen instellen (het is wat werk), dan scheelt het een hoop gedoe. Alleen niet vergeten uit te checken ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vraag mij precies hetzelfde af. Het lijkt wel een trein-ontmoedigingsbeleid! Alleen als ik echt naar hartje amsterdam moet ga ik (vanuit Alkmaar) met de trein. Naar elders in Amsterdam en de rest van het land ben ik altijd goedkoper uit ( en sneller) dan met de auto. Inclusief parkeren. (we rijden op diesel). Ik snap echt niet dat het ov vanwege de milieuvriendelijkkheid en minder parkeerissues in steden niet meer gestimuleerd wordt
    (en dan vooral in prijs!)
    Anke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ben het vaak met je eens, maar nu toch niet.

    Vanuit de NS kan ik mij voorstellen dat ze je e-ticket niet vergoeden, want daar kan ook iemand anders op meegereisd zijn. Zo onlogisch is het toch niet dat je op hetzelfde tijdstip 2 kaartjes koopt? Als je een OV-chip hebt kan je ook snel inchecken en uitchecken, dus er zijn best mogelijkheden om snel in de trein te raken.

    Het is pech voor jou, maar niet verwijtbaar naar de NS, wellicht wel naar je printer?

    Wel ben ik met je eens dat het idioot is dat je met je nieuwe kortingskaart niet meer in de middagspits mag.

    Groetjes Jacq.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. P.S. "goedkoper uit MET de auto" uiteraard!

    Anke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik kan me voorstellen, dat je het vervelend vindt, dat je geen geld terug krijgt, maar ik begrijp NS wel, dat ze een e-ticket niet vergoeden. Ik heb zelf wel eens per ongeluk twee "gewone" tickets gehad, daarvan kreeg ik er één teruggestort. Daar waren ze niet moeilijk mee.
    Zelf reis ik tegenwoordig altijd met de trein, natuurlijk is er wel eens vertraging, maar altijd nog stukken prettiger en relaxter dan toen ik nog met de auto reisde.
    Die heb ik overigens ook, maar gebruik ik vooral in het weekend, als ik ergens heen moet, waar de trein niet komt, of als we samen reizen.
    Die e-ticketprinter, daar heb ik nooit problemen mee gehad. Maar inmiddels gebruik ik al bijna 2 jaar met veel plezier de OV-chipkaart. Automatisch opladen, en ik kan zo inchecken vlak voor ik de trein in ga. Ideaal werkelijk, geen rijen meer voor de kaartjes automaat.
    Ook het declareren voor mijn werk gaat veel makkelijker dan met al die losse kaartjes.
    Van harte aanbevolen dus!

    BeantwoordenVerwijderen