23 oktober 2011

vasten

Deze week heb ik mezelf getrakteerd op een een paar dagen verlof. Ik hoef niet te werken, de kinderen zijn naar school en ik heb alle tijd om na te denken, te schrijven en gewoon te zijn. Al een tijdje was ik van plan een keer een sapvastenkuur te houden, maar na het bekijken van Fat, Sick and Nearly Dead besloot ik dat het tijd was om het eindelijk maar eens echt te gaan doen. Zodra de blaadjes gaan vallen voel ik me vermoeider en neerslachtiger dan in de lichtere maanden en ik wil weleens ervaren wat een paar dagen vasten doet met mijn energiepeil.

De afgelopen dagen heb ik mijn vastenperiode voorbereid door koffie af te bouwen naar nul en zwaar vast voedsel te laten staan. Met een soepje en wat rijst heb ik mijn pre-dieetfase afgesloten en nu ben ik klaar voor de komende drie dagen. Gisteren heb ik bij de bio-supermarkt grote hoeveelheden spinazie, wortelen, boerenkool en appels ingeslagen, zodat ik een vliegende start kan maken. Morgen wordt mijn eerste volledige sapvastendag, ik ben er fysiek en emotioneel klaar voor en vooral heel nieuwsgierig naar wat het met mij gaat doen.

Er zijn voor- en tegenstanders van vasten. Ik sta er neutraal in en wil vooral weten hoe het voelt om daarna vanuit ervaring te kunnen spreken. Volgens de adepten helpt vasten bij het reinigen van het lichaam en de geest. Door alleen vitaminerijke sappen te drinken worden niet alleen suiker en vet maar na enige tijd ook afvalstoffen in het lichaam verbrand. Dit kan gepaard gaan met vermoeidheid, hoofdpijn, honger en wisselende emoties. Door daarnaast veel water te drinken versnel je het reinigingsproces en zal de energie zo rond de derde dag gaan pieken; dat schijnt een verslavend goed gevoel te zijn. De energie vanaf de derde dag is de reden waarom veel ervaren vasters zich toch iedere keer weer door die eerste twee dagen heen worstelen.

Zoals gezegd, ik stap er zonder verwachting in en zal vooral voelen wat een paar vastendagen met me doen. Ik houd jullie op de hoogte!

9 opmerkingen:

  1. Heel veel succes met vasten! ik lees zwaar geinteresseerd mee :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. en geniet van je vrije dagen , veel energie gewenst, liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoop dat je je inderdaad beter voelt na het vasten. Hoewel de eerste twee dagen meestal geen pretje zijn. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik hoop,dat het je goed bevalt.Zelf ben ik ooit afgehaakt aan het eind van dag twee. Te beroerd. En houd het bij een enkel dagje. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Even laten weten dat ik je blog graag lees , je staat dan ook aan de zijkant van m'n blog vermeld.

    Vind dit ook weer een interessant onderwerp want ik zou zelf ook wel eens willen vasten , ook gewon om te kijken wat het met me doet ..

    Ben dus erg benieuwd naar jouw bevindingen .

    vriendelijke groet Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ben zeer benieuwd. Wens je veel succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. BEn erg benieuwd naar dit experiment

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dank je wel voor de support allemaal! Ik probeer zo volledig mogelijk te zijn in het weergeven van mijn menu en mijn ervaringen, zodat degenen die het zelf een keer willen proberen er hun voordeel mee kunnen doen

    @Vrouw-en-Zaken: hardlopen de 16e ging prima! Ik heb zelfs ondanks een héél kort nachtje mijn persoonlijke record gebroken. Finishen in het Olympisch Stadion in Amsterdam was absoluut het hoogtepunt. Nu trainen voor de 10 kilometer en die wil ik het liefst in my home town lopen, dus dat zal wel de City-Pier-City worden in maart. Ik zal binnenkort mijn hele verhaal posten op Mieb Loopt.

    BeantwoordenVerwijderen