12 oktober 2011

suiker 2

Precies een maand geleden begon ik met het schrappen van suiker uit mijn dieet. Met wisselend succes: af en toe ging het dagen achter elkaar goed en dan opeens zwichtte ik en ging helemaal los op chocola, koekjes, poffertjes of cake. En het effect was dan onmiddellijk duidelijk: aanvankelijk een energiepiek en trek in nog meer zoet, gevolgd door een hevig inzak-moment waarbij ik me lethargisch en zelfs een beetje down voelde. Compenseert die snoepbui voor die kater? Nee. Maar ik ben ook niet altijd sterk genoeg om weerstand aan de suiker te bieden.

Mijn andere zwakke plek is brood. Heerlijke, donkere broodsoorten met een knapperige korst, liefst nog een beetje warm bij de bakker vandaan. Laat me een vers brood kopen en de kans is groot dat hij de weg van de bakker naar huis niet overleeft. Er hoeft niet eens iets op; gewoon de structuur van de knapperige buitenkant en het zachte deeg van de binnenkant is voor mij genoeg. Ik begon een patroon te ontdekken: een bord pasta lepel ik namelijk ook met liefde weg, zelfs zonder saus. Zou ik niet gewoon een hardnekkige koolhydratenverslaving hebben ontwikkeld? Omdat ik toch rigoureus bezig was besloot ik ook brood een tijd van mijn dieet te schrappen om te zien of ik me door het beperken van simpele koolhydraten beter in mijn lijf zou gaan voelen.

Inmiddels zijn we een maand verder en is het tijd om de balans op te maken. Om mijn gevoel te staven met bewijsmateriaal heb ik een paar meedogenloze foto's gemaakt, voor en na. Ik heb lang geaarzeld of ik ze hier op mijn weblog zou plaatsen, maar besloten het toch te doen. Als we kunnen afspreken dat we de foto's onder ons kunnen houden dan illustreert het de fysieke effecten van een maandje met weinig simpele koolhydraten :-).

Eerst wat ervaringen uit mijn koolhydraatarme periode:
  • De eerste dagen heb ik suiker en brood het meest gemist. Het was echt een fysiek gemis, inclusief water door de mond bij bepaalde geuren. Ik werd er niet chagrijnig van, maar af en toe wel wat prikkelbaarder dan normaal.
  • Mijn behoefte aan slaap is ongewijzigd; ik heb eigenlijk 8 á 9 uur per nacht nodig en daar is geen verandering ingekomen. Wat ik overigens wel gehoopt had, want er gaat erg veel tijd in zitten, in dat slapen.
  • Ik ben in een maand tijd iets minder dan een kilo afgevallen. Dat is niet veel, maar het was ook niet mijn doel.
  • In plaats van brood heb ik me gestort op de havermout als ontbijt en salades met (o.a.) bonen en rijst voor tussen de middag. Daar wordt vooral in de bedrijfskantine wat verbaasd op gereageerd, maar het bleek een prima vervanger. Ik kon na de lunch om 12.30 uur met gemak tot 17 uur door zonder hongerklop die ik normaal wel heel duidelijk heb en die ik dan bestrijd met een Bounty, Twix of gevulde koek. Wel heb ik af en toe een handje amandelen gegeten, die ik standaard in mijn bureaulade heb liggen.
  • Mijn huid is niet noemenswaardig veranderd. Ik had hoop dat ik door mijn nieuwe eetgewoontes enorm zou gaan stralen en er wonderbaarlijk veel jonger uit zou gaan zien, maar dat is helaas niet het geval. Ik zie er ook niet ouder uit, overigens.
  • Mijn kleding zit iets anders dan voorheen. Mijn buik was tot een maand geleden behoorlijk opgeblazen. Nu is mijn buik aanzienlijk platter geworden; het lijkt alsof de spanning er uit is. Ook mijn heupen lijken op het eerste gezicht wat minder rond dan een maand geleden, maar dat heb ik niet gemeten.
En dan nu, met enige schroom, de voor- en na foto's (excuses voor de slechte kwaliteit, want de na-foto's zijn genomen met mijn gsm op een slecht verlichte plek).

Voor:






Na:




15 opmerkingen:

  1. Goed gedaan.Ik heb eigen honing en gebruik deze meestal overal waar ik anders suiker zou gebruike,Maakt een heel vershiel in kalorien en is totaal gezond ook:)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, je ziet ondanks de slechte foto's "na" inderdaad verschil en behoorlijk ook!
    Misschien is het wat om de minderalen eens te bekijken die je binnenkrijgt. Bij mij scheelt dat in mijn slaap.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. weet je zeker dat je niet meer bent afgevallen? Het ziet eruit of je wel degelijk meer kwijt bent. Misschien toch wel wat meer vet maar meer spiermassa?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. is het boek van eet jezelf gezond,gelukkig en slank iets voor jou ? reuze interresant en leerzaam, geniet ervan , je ziet er keigoed uit, liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat goed,dat je brood kunt laten staan. Ik ben geminderd,maar helemaal lukt nog niet. Ik zou het bakken ook zo missen. Maar je inspireert me wel. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Knap gedaan hoor!! En zichtbaar afgeslankt! Ga zo door.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het is heel goed te zien dat de darmen nu niet meer opgezet zijn, wat een fijn gevoel is dat he?

    Ik heb dat vooral van tarwe en aardappelen, van suiker wordt ik vreselijk moe, maar tegenwordig merk ik dat dus ook als ik eens wel tarwe of aardappelen eet. Dan moet ik gewoon even slapen daarna.
    Ik hou me zoveel mogelijk aan het bloedgroepdieet,sinds die tijd gaat het en stuk beter met de buik.
    succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ook ik ben sinds een maand bezig met het elimineren van suiker,tarwe en zuivelproducten afkomstig van de koe, uit mijn dieet. Vanwege zware vermeoidheid en heel veel zgn. vage lichamelijke klachten als hoofdpijn, opgeblazen gevoel, vermoeidheid en zware benen ben ik op advies van een acupuncturist hiermee begonnen. Dank zij een paar geplaatste blijfnaalden heb ik tot nu toe de vreetbuien kunnen vermijden. Ook ik ervaar een verminderde opgezwole buik. Ik weet niet zeker of ik minder moe ben, maar ik lijk wel steeds meer plaatst te hebben in mijn hoofd om weer met toekomstplannen bezig te zijn. Iets wat ik eerder niet goed kon zonder in een soort van paniek te raken. Ik krijg ook steeds meer ruimte in mijn kleding en zonder riem blijft mijn spijkerbroek niet zitten. En dat terwijl ik niet erg veel afgevallen ben(3kilo). Van mijn omgeving krijg ik overigens wel steeds vaker te horen dat ik er goed uitzie! En ook bij mij denkt iedereen dat ik veel meer afgevallen ben. Ik vind het lastig om anders te eten. Vooral de koeienkaas mis ik erg om maar te zwijgen van mijn boterhammetjes met Vlokken en hagelslag. Brood mis ik overigens niet, want ik bak sinds ik hieraan begonnen ben elke dag Speltbrood van speltbloem en speltvolkorenbloem. Dit smaakt naar mijn mening hetzelfde als tarwebrood uit de supermarkt. Door te spelen met de verhoudingen kan je dit brood zo donker (Volkoren) en zo licht (meer speltbloem) maken als je zelf wilt. Ik heb 2 hele kritische dochters, maar zelfs zij willen geen ander brood meer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. beste anoniem
      graag het recept van het speltbrood want mijn speltbrood lukt niet.
      jokevanloon75@gmail.com
      vr. groetjes

      Verwijderen
  9. /dat is een succes. Ik kan het brood moeilijk laten staan, maar je hebt een punt. Ik ga er nog even over slapen en ik denk wel dat ik dat ook een maand kan volhouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het gekke is dat ik écht niet veel meer dan een pond ben kwijtgeraakt. Is ook niet echt nodig; ik weeg zo'n 63 kilo bij 1.73, dus dat is vrij bescheiden. Het is nog steeds moeilijk weerstand te bieden aan geurig brood, dus ik ga het idee van spelt (zuurdesem)brood echt eens proberen.
    Het boek eet jezelf mooi, slank en gelukkig heb ik inmiddels te leen en het bevestigt een hoop dingen die ik nu ervaar. Erg interessant!
    En tja...suiker...op dit moment gaat het goed, maar er breken zo rond sint-en-kerst weer uitdagender tijden aan. Ik streef er naar dit vol te houden, nu ik er zoveel resultaat van ervaar en zie, maar de donkere maanden worden wel ingewikkeld!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een toeval dat ik dit nu lees! Ik ben zelf sinds een week aan het overwegen om minder koolhydraten te gaan eten nadat ik had gelezen dat de obesitas epidemie veroorzaakt wordt door eten van teveel koolhydraten (terwijl vet de schuld krijgt). Omdat ik nog wat kilo's kwijt moet was ik plannen aan het maken om de koolhydraten te verminderen, maar dat is best lastig. Wat te doen in plaats van brood? En zijn pasta en rijst dan wel toegestaan, of andere granen? Daar zitten ook koolhydraten in. En in aardappelen, en bonen. Gisteren heb ik proefgedraaid door mijn boterhammen bij de lunch te vervangen door een kop stevige soep. En gek genoeg liep ik de hele dag te zoeken naar eten - het leek of ik iets miste terwijl ik eigenlijk geen trek had. Je hebt denk ik gelijk dat het een soort van verslaving is, een verslaving aan koolhydraten. Wat ook verklaart waarom ik zo van zoete dingen houd en van brood en pasta. Nu ik dit gelezen heb en de foto's gezien heb (een duidelijk zichtbaar verschil zeg!) ben ik er des te zekerder van dat ik ook mijn inname van brood en suiker drastisch ga verminderen. Maar ik denk dat ik wel een aantal dagen zal moeten vechten tegen de behoefte om toch koolhydraten te eten - zeker nu met de feestdagen in aantocht.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb gisteren een low carb brood gebakken met bakmix van Het Stoepje. En ik moet zeggen; het is heel erg lekker, zo heb ik toch af toe een gewone boterham en tijdens het bakken de lekkere geur van vers brood.
    Een aanrader!!!!!!!!1

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Pas je wel op dat je suikerspiegel niet te laag wordt? Dat kan gevaarlijk zijn.

    BeantwoordenVerwijderen