26 oktober 2011

sapvasten dag 2

In de ochtend zonder problemen opgestaan na een heerlijke nacht slaap. Volgens mijn lief ruik ik anders, een beeje naar bladgroenten. Ik vrees dat dat geen compliment is, maar het is wel begrijpelijk als ik bedenk welke hoeveelheden spinazie en boerenkool ik sinds zondag heb verorberd. Ik had mijn voorraadje van de biologische winkel al gisterenochtend helemaal opgebruikt en heb nu zowel de gezinszak boerenkool als de gezinszak spinazie (toevallig beide in de aanbieding) voor meer dan de helft op.

Maar het kan er ook op wijzen dat mijn lichaam de ketogene toestand in is gegaan. Ons lichaam kent drie vormen energie:
- koolhydraten
- vetten
- proteïnen
De koolhydraten vormen de dagelijkse brandstof, de vetten en proteïnen de reserves. Op het moment dat je gaat vasten, komt van alle energievormen een stuk minder binnen en schiet het lichaam op de spaarstand. Dat betekent simpel gezegd dat de voorraad vetten en proteïnen wordt aangesproken. In dit proces komen zogenaamde "ketonlichamen" vrij in de bloedbaan en die zorgen voor een typische geur van de adem en de urine. Dat gebeurt volgens deskundigen meestal na 24 tot 48 uur vasten.

Ik merk dat ik nog steeds weinig behoefte heb aan gezelschap. Ik ben benieuwd of dat te maken heeft met vasten of met het feit dat ik me vooraf al had voorgenomen me deze week te onttrekken aan alle sociale en professionele verplichtingen. Heeft iemand daar ervaring mee? Ik voel me rustig van binnen, ik zou van alles kunnen ondernemen, maar ik heb vrede met thuis zijn, lezen, de kat op schoot. Als je niet beter wist zou je me bijna sereen noemen.

Verder komt er niet veel uit mijn handen. Dat was op zich ook niet de bedoeling van mijn vrije dagen, maar ik merk dat behalve het voorbereiden van de sapjes, een boodschap doen en een paar kleine huishoudelijke klusjes alles snel te veel is. Ik ben een beetje zweverig, maar niet op een onprettige manier. Als dit de ergste dag is qua detox dan plak ik er zo nog een paar aan vast! (geen zorgen hoor, donderdag begin ik gewoon weer voorzichtig aan met "normaal" eten).

Hoe zag het menu er uit op dag 2?

Ontbijt:
smoothie van 1 groene appel, 2 bananen, 2 dadels en 2 handen vol spinazie met wat kaneel

Lunch:
sap van 1 cm gember, 1 teentje knoflook, 1 gepelde citroen, 1 volle hand spinazie, 3 stengels bleekselderij, 3 flinke wortelen en een snufje cayennepeper (aanrader als je, net als ik op dit moment, een koukleum bent!)

Tussendoor:
klein kopje bouillon

Half vier:
sap van 1 handje spinazie, 1 teentje knoflook, 1/2 rode biet, 3 stengels bleekselderij en 3 flinke wortelen.

Diner:
sap van 7 tomaten, 3 stengels bleekselderij, 2 tenen knoflook, 1 hele komkommer, flink wat koriander


5 opmerkingen:

  1. Ik vind het heel knap dat je dit doet. Ik zou het zelf niet zo snel doen, eerder zou ik weer aan Sonja Bakker beginnen. Ook 1.5 jaar gedaan, beviel na een tijdje wel goed. Ik wens je nog veel succes met de rest van je sapvast-dagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben benieuwd naar de rest van je bevindingen :)
    Mijn bewondering heb je al...
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Interessant om het vasten zo van dag tot dag te volgen.Ik heb er meerdere keren aan gedacht om te gaan proberen te vasten, maar ben bang dat ik het niet zou volhouden om eerlijk te zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Michelle: Sonja Bakkeren vind ik dan weer knap. Dit zijn drie dagen, dus het is een kwestie van vooruit plannen en je er psychisch op instellen. Sonja Bakkeren is echt een drastische lifestyle-verandering, dat vind ik tamelijk heftig!

    @ver-greetmenietje: daar doe ik het niet voor, maar het helpt wel :-D

    @Daantje: ik eet normaal ook nogal veel, dus dat was ook mijn grootste zorg. Maar met de enorme hoeveelheid vezels en vitamines die je binnen krijgt valt het erg mee met de honger. Ik mis alleen wat om mijn tanden in te zetten, nu op de derde dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hi! Mijn naam is Margo Ham en ik organiseer 25 september een 8daagse sapvastenreis!
    Hele redelijke prijzen en een goed programma. Voor Info mail mij:
    margoham@kpnmail.nl ik stuur je graag meer info!

    BeantwoordenVerwijderen