23 januari 2010

tuinseizoen

Op een troosteloze dag als deze is het hoog tijd om het tuinseizoen te openen. Het vooruit denken over wat ik allemaal in mijn tuin ga zaaien en hoe ik het dit jaar ga indelen maakt dat ik de grauwe niksigheid even helemaal vergeet.

Als het gaat om moestuinieren ben ik een tikje een snob. Niet dat ik aan dure tuinspeeltjes of exclusieve planten doe, maar ik vind wel dat mijn oogst me - althans, in theorie - meer moet kunnen bieden dan de plaatselijke supermarkt. Uit ervaring weet ik inmiddels dat weinig dingen zo onbevredigend zijn als na een seizoen van intensieve zorg en aandacht iets oogsten wat bij de Albert Heijn bijna gratis wordt weggegeven. Daarom steek ik liever mijn licht op bij de binnenstadse groentenjuwelier of bij de biologische supermarkt. Als mijn oogst maar een beetje in de buurt komt van hun aanbod, weet ik dat ik een hoop geld bespaar voor een tamelijk sjiek assortiment.

Afgelopen jaar vond ik vooral de veelkleurige snijbiet, knolvenkel en pastinaken een groot succes. Maar dit jaar staan op mijn verlanglijstje ook nog aardpeer, olijf-tomaatjes en artisjok. Maar ik begin simpel en heb net wat parijse worteltjes en raapstelen voorgezaaid. Ook erwten mogen niet ontbreken, alhoewel die de pan nog nooit hebben gehaald. Tijdens het werken in de tuin is er namelijk niets lekkerder dan kakelverse zoete erwtjes wegsnoepen.

Kortom, terwijl het buiten nat en grijs is, droom ik van een weelderig bloeiende snoeptuin en geniet ik voor het eerst sinds maanden weer van heerlijk vieze handen.

9 opmerkingen:

  1. hier ook een man die al volop aan het denken- dromen is van zijn moestuin, helaas ligt het hier buiten heel erg nat en drassig waardoor het toch wel eerst een tijdje droger zal moeten blijven. Maar gelijk heb je hoor dat je er nu al mee bezig bent, dat voorzaaien doe je dat in huis of in een serre?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Ilse: tja, dat is hier niet anders: de bovenlaag is drassig en op een centimeter of wat is het nog keihard.

    Ik zaai alles voor in lege boterkuipjes en andere plastic potjes en zet het dan gewoon in de vensterbank. Als het eenmaal gekiemd is hard ik het voorzichtig af door het steeds koeler neer te zetten en te eindigen met steeds langer buiten. Ergens eind februari, begin maart denk ik dat ik het buiten kan gaan zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heb gisteren je blog zitten lezen en ik zie aardig wat overeenkomsten, leuk!
    Ook hier al druk bezig in het hoofd hoe en wat te gaan zaaien. Dit jaar ga ik het voor het eerst wat georganiseerder aanpakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een moestuin,ik zou er jaloers op worden.Ik houd het bij wat groenten in potten.En een heerlijke druif. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  5. In een boek over permacultuur las ik een handige tip voor het voorzaaien van plantjes die je later in de tuin wilt hebben.
    Neem een wc-rolletje en doe daar grond in en het zaadje. Als het plantje groot genoeg is om in de tuin te zetten, kun je het in zijn geheel in de grond doen. Het papier van het wc-rolletje verteerd heel snel.

    Voor mij is een moestuin nog toekomstmuziek, maar deze tip vond ik al wel erg handig :-)

    Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Maaike: dat neem ik me nu ook al voor het derde jaar voor, maar als het bloed eenmaal begint te borrelen...

    @Izerina: voordat ik de tuin had, had ik ook een groententuin-in-pot. Je kan er nog een verrassend goede oogst mee binnen halen!

    @Monica: dat is inderdaad een goeie! En er zit ook geen schadelijke troep zoals drukinkt aan wc-rolletjes, dus het kan helemaal geen kwaad. Dat wordt sparen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik haalde vroeger altijd de zaadjes uit de biologische tomaatjes (vooral de bijzondere soorten) en droogde ze. In het voorjaar deed. ik ze in potjes en als ze groot genoeg waren stopte ik ze in de volle grond. Dit kan je ook doen met punt paprika's uit de winkel. In de wc rolletjes plantte ik maiskorrels, die je later inderdaad in de volle grond kan zetten.
    Nu laat ik bijv. Roseval aardappelen uit de winkel spruiten en zet ze april in grote potten. Een paar kilo's kun je er wel van oogsten.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @anoniem:
    Oei, Rosevalaardappelen is een ontzettend goed idee, daar ben ik gek op! En die puntpaprika's, ik neem aan dat die gewoon op de vensterbank moeten groeien? Zijn het eigenlijk klimmers?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. de punt paprika's kun je op de vensterbank laten ontkiemen en ze laten groeien totdat ze naar buiten kunnen (in pot of volle grond).
    Het zijn geen klimmers. Je kunt ook nog paarse truffelaardappels laten spruiten. Die zijn ook erg leuk, alleen heb ik nog geen goede recepten kunnen vinden en roosteren zoals bij roseval aardappelen vond ik geen succes. Maar alles wat je kunt eten wat je zelf gekweekt hebt is gewoon erg leuk.

    Veel tuinplezier
    AnneMarie

    BeantwoordenVerwijderen