27 januari 2010

weekmenu

Eten weg gooien doet me bijna fysiek pijn. Het kan zó makkelijk vermeden worden en toch...als ik mijn hoofd niet gebruik tijdens het inkopen of als een product uit het zicht verdwijnt kan het zomaar gebeuren. Dan tref ik opeens een slappe paprika, een zompige peer of een uitgelopen knoflook die rechtstreeks de bokashibak in kan. En dan baal ik van mezelf, want het is zo niet nodig.

Om dit (en de stress van elke avond een menu verzinnen waarvan de bouwstenen last-minute moeten worden ingekocht) te voorkomen, gebruik ik een menuplanner. Dat is een deftige term voor een doodgewoon lijstje waar op staat wat we iedere dag eten en wat we daarvoor in huis moeten halen.

De menuplanner begint op woensdag. De woensdag is namelijk mijn parttime-dag. Dan heb ik tijd om te plannen en direct de benodigde proviand te halen. Want als ik ergens een hekel aan heb, dan is het aan boodschappen doen in zaterdagse drukte. Bij het opstellen van het menu check ik meteen wat er al in huis is. Wat er nog gekocht moet worden belandt op het boodschappenlijstje. Ook gaat direct de agenda er naast en worden sportafspraken, late werkafspraken of extra eters er in verwerkt. Dit voorkomt bijvoorbeeld een ingewikkeld menu op de vrijdag, wanneer beide kinderen al om 18 uur moeten sporten.

Uit mijn omgeving krijg ik regelmatig de vraag hoe je voor een hele week vooruit kunt plannen en toch vers en gezond kunt eten (de truc: een slimme balans tussen lang en minder lang houdbare ingrediënten kiezen). En hoe je menu er uit ziet als je geen vlees en vis eet (hierover zal ik later nog een keer uitgebreider schrijven). Daarom leek het me aardig om de komende woensdagen mijn weekmenu op te nemen. Ter inspiratie, zeg maar.

En ik hoor graag lekkere menusuggesties!

Weekmenu:
Zelfgemaakte volkorenpizza met tomatensaus, olijven, artisjokbodems en gemarineerde champignons

*

Risotto, gekookt in bouillon en witte wijn met pompoen en salie

*

Hutspot met tuinkruidenjus en stukjes vegetarische rookworst

*

Broccoli, champignons, paprika, tomaat, edamame (groene jonge sojaboontjes) en rijst met shoyusaus uit de slowcooker

*

Chili sin carne met vegetarische gehakt, ui, knoflook, chilipoeder, sambal, stukjes banaan en ananas

*

Thaise nasi van pandanrijst met babypaksoy, gemarineerde seitan, rode paprika, taugé en cashewnootjes


7 opmerkingen:

  1. Herkenbaar! zo doe ik het ook. Toch gaat er bij ons ook met het weekmenu nog wel eens iets mis. Onverwachte uitjes, bezoek, of gewoon geen zin in het eten wat op het menu staat. Maar het effect is inderdaad dat je weinig hoeft weg te gooien. Leuk om je menu's een poosje te volgen: zelfgemaakte pizza staat nu hier ook weer eens op het menu!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wij zijn ook heel flexibel, wij hebben een biogroentenmand, dus het is wat een verrassing wat het zijn zal die week. Ik kies eerst uiteraard de producten die minst lang bewaarbaar zijn en wat dreigt te verleppen komt in een soep terecht die ik indien nodig ook invries, zo hoeven we bijna nooit iets weg te doen... en als het dan toch eens voorvalt (wegens ziekte ofzo) dan zijn de geiten er wel blij mee, dus echt weg-weg is het nooit :-)
    Als ik dat hier zo lees heb ik best wel zin om eens te komen eten bij je, neem je ook reservaties aan ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat ziet er goed uit.
    Ik zie wel dat niet zo vaak aardappels eten, misschien toeval.
    Ik zou het wel leuk vinden om vaker een weekmenu op je blog te zien ;).


    Ik vind het zelf altijd makkelijk om van stamppot ofzo een grote pan vol te maken en dan wat overblijft in te vriezen. Handig al je eens snel en makkelijk wilt, even een bakje uit de vriezer halen.

    groetjes,
    Lilian

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Amai, ik krijg er ook al honger van!
    Wij werken meestal à l'improviste. Vroeger ook met groenten uit de groentenmand, nu even niet meer (owv verhuis) maar hopelijk in de (niet zo verre) toekomst terug! In de week belanden vooral stoofpotjes, wok en stoomgroentjes op ons bord. In het weekend vind ik gelukkig wat meer tijd voor quiche, ovenschotels en misschien binnenkort idd ook nog eens pizza!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Aan het begin van deze week heb ik besloten om ook eens wat meer vooruit te plannen.

    Eerst waren we overgeleverd aan de grillen van ons groenteabonnement, sinds kort verzin ik van tevoren gerechtjes en die ingredienten koop ik in. (per saldo is dat ook nog eens goedkoper) En daar hou ik me aan.

    Dus wat je schrijft klinkt erg herkenbaar. En het klinkt allemaal erg lekker! Alvast smakelijk eten voor de komende dagen. :-)
    Patrick

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Miriam: zelfs met de planner gaat het nog weleens mis, maar het is tamelijk makkelijk om het menu aan te passen als je de bouwstenen al in huis hebt.

    @Sabine: kom maar lekker couchsurfen hoor ;-)

    @Lilian: inderdaad eten we niet veel aardappelen (meer) als de oogst uit eigen tuin op is. Ik heb een hekel aan schillen en met piepers uit eigen tuin kun je het schilletje er zo af trekken. Gewoon te lui dus.

    @Stien: we hadden hier een tijd lang een groententas en die bepaalde hoe het menu (en de rest van het boodschappenlijstje) eruit zag. Toen de Lidl zijn biologisch assortiment erg uitbreidde bleek dat - in combinatie met onze tuin - een stuk voordeliger te zijn en is de tas opgezegd.

    @Patrick: dank, gaat zeker lukken! Ook hier is de groententas eruit gegaan omdat hij vrij prijzig was en het aanbod in de winter wat eenzijdig werd. Op zich begrijpelijk, maar iedere week koolraap en knolselderij werd me wat te gortig.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja herkenbaar. Ik zorg ook dat we een aantal dagen kunnen koken. We doen zaterdag/zondag grote boodschappen en ik doe woensdag nog vaak wat verse dingen.
    Maar het gaat altijd goed eigenlijk. Als de basis maar in huis is.
    Groet Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen