10 februari 2010

het woensdagse weekmenu

Het is weer woensdag en hoog tijd om proviand in te slaan, want de groentenla is leeg en de achterkant van de koelkast is in zicht! Vanavond kom ik makkelijk weg, aangezien mijn ouders blijven eten en mijn moeder meteen voor ons kookt. Verder een paar haastige avonden, waarbij we allemaal op verschillende tijden aanschuiven. Dat vraagt om wat menu's die niet al te kritisch zijn als ze nog eens worden opgewarmd. Meestal maak ik voor dergelijke avonden roerbakschotels of soep.

De meeste boodschappen haal ik bij drie supermarkten: de Albert Heijn, de Lidl en de Jumbo. De eerste twee zitten op loopafstand van mijn huis en hebben het gros van de spullen die ik nodig heb. De Jumbo zit verder weg, maar wel in de buurt van mijn werk en heeft veel lekkerder brood dan de andere supermarkten. Ik haal daar dus wekelijks een voorraad waar ik de week mee vooruit kan (zelf bakken heb ik een tijdje vol gehouden, maar bleek te veel werk om tussen de bedrijven door dagelijks te doen. Nu wissel ik het dus af).

Als ik in het centrum ben voor mijn werk, loop ik altijd even bij de Ecoplaza binnen om biologische gedroogde bonen in te slaan. Sojabonen voor de melk, linzen, kikkererwten, zwarte-, aduki- en kidneybonen om te koken. Ook de Chinese supermarkt bezoek ik eens in de paar maanden, vooral om specerijen, boemboes, edamame (jonge sojaboontjes) en speciale soorten tofu (silken of extra firm) in te slaan.

Weekmenu:
Ovenschotel van aubergine, pomodori (uit blik), gepofte knoflook en tijm

*

Quinoa-paella met paprika, erwtjes, tomatenblokjes en artisjokharten

*

Zuurkool stamppot met stukjes ananas, pittige jus en vegetarische rookworst

*

Cajun zwarte bonensoep met mais, gedecoreerd met tortillachips en met vers gebakken brood om te dippen

*

Lasagne met champignons en spinazie

*

In bouillon gestoomde broccoli met monchousaus en geroosterde sesamzaadjes, geserveerd met rijst en een vegetarische Italiaanse schijf

4 opmerkingen:

  1. DAt klinkt heerlijk.Bij ons in het dorp wordt de super de Boer straks Jumbo. Ik ben benieuwd of er veel biologisch in het assortiment zit.Sinds de sneeuw bestel ik via internet bij Odin. Gemakkelijk af te halen bij de groentenboer om de hoek.Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt lekker allemaal, even wat inspiratie!Ik weet het nog niet voor vanavond.
    groetjes Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Izerina: er had van mij nog wel wat meer bio in het assortiment van Jumbo gemogen; het zijn toch de vrij standaard producten als (ontbijt)granen, een paar groentensoorten en dat soort dingen. Ik heb ook een tijd een Odinpakket gehad, maar het aanbod sloot in de wintermaanden bijna één op één aan bij het aanbod van de biologische Lidl-producten. En dat laatste was een stuk goedkoper...

    @Jolanda: tja, dat lossen we tegenwoordig op met de menulijst. We eten gewoon altijd dat wat op moet :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. We offer loans with 3%,we offer Debt consolidation loans, business loan, Private loan,car loans, hotel loans, student loan, personal loan Home Refinancing Loans,For more details Email: ( trustenquiry05@gmail.com )
    ----------------------------------------------------------------------------
    Wij bieden leningen met 3%, bieden wij schuld consolidatie leningen, business lening, persoonlijke lening, autoleningen, hotel leningen, student lening, persoonlijke lening Home herfinancieren leningen, voor meer informatie Email: (trustenquiry05@gmail.com)

    BeantwoordenVerwijderen