31 december 2009

goede voornemens

Op oudjaarsdag voel ik me traditioneel altijd een beetje nostalgisch, om maar niet te zeggen: huilerig. De Top 2000 op de radio, voorbereidingen treffend voor de oudejaarsavond en ondertussen mijmerend over het afgelopen jaar. Ken je het nummer Eerste Helmersstraat van Acda en de Munnik? Dat gevoel dus.*

Oudjaarsdag is ook de dag van de goede voornemens. Ik was van plan om hier een strakke opsomming van goede voornemens voor 2010 neer te zetten, maar ze willen niet zo doorsijpelen. Niet omdat er niets te verbeteren valt (...), maar omdat ik - in tegenstelling tot andere jaren - Oud en Nieuw opeens absoluut niet ervaar als een afronding, gevolgd door een nieuwe start. De datum 1 januari voelt dit jaar net zo arbitrair als, pak 'm beet, 11 augustus of 6 maart. Hierdoor merk ik tot mijn verbazing dat het normale huilerige gevoel ontbreekt; dat het zelfs een beetje banaal lijkt om zo'n toestand te maken van de laatste dag van het jaar.

Oudejaarsavond 2009 wordt een avond om met een groep vrienden het leven te vieren en morgen is gewoon een nieuwe dag. Net zo speciaal als alle andere dagen met net zoveel kansen om dromen en voornemens waar te maken.

Ik wens iedereen een geweldige jaarwisseling!

* Ik zit weer op het dak, de Eerste Helmersstraat beneden
Zestien sigaretten en een zee van tijd
Als de sterren blijven hangen, blijf ik zitten waar ik zit
Ik reken af en sta bij niemand in het krijt

Ik zit hier elk jaar een keer, mijn rug tegen de muur
En denk aan wat de tussentijd mij bracht
Wie is er weg, wie kwam er bij?
Wat ik deed, deed ik het goed?
Hoe komt het, dat het leven naar me lacht?
En ik zit weer op het dak, mijn lief
Zoals elk jaar een keer
En ik dank de dag, dat ik je zag
Want daar komt het wel op neer

Ik zit weer op het dak, de Eerste Helmersstraat beneden
Al woon ik hier al zo'n zeven jaar niet meer
Elk huis heeft wel een dak
Elk jaar heeft wel een muur
En elk jaar komt zo een nacht een keer
En dit jaar was zo simpel, lief
Niemand ging er dood, jij kwam
Ik doe het leuk, einde verhaal
Nog twaalf sigaretten, maar hieronder daar slaap jij
Ik denk, dat ik de zon vannacht niet haal

Ik zit weer op het dak, mijn lief
Zoals elk jaar een keer
En ik dank de dag, dat ik je zag
Want daar komt het wel op neer


Geen opmerkingen:

Een reactie posten