21 juni 2013

zaad perikelen

Het is je vast niet ontgaan dat er de vorige maand "gedoe" was over nieuwe Europese regelgeving over productie van en handel in zaden. De Europese Commissie gaat de toegang tot de Europese markt reguleren via een registratie per zaadsoort. Dit brengt de nodige kosten met zich mee en maakt het daarom erg lastig voor kleinere (biologische) boeren om mee te blijven spelen. Zij worden op deze manier langzaam maar zeker in de hoek van 'hobbyboeren' gedreven en tegelijkertijd geeft het de Monsanto's en Bayers van deze wereld nog meer ruimte en macht. Dat deze bedrijven niet alleen een groot deel van de zadenmarkt in handen hebben, maar ook pesticiden, genetisch gemodificeerde zaden en groeistoffen verkopen maakt het des te zorgwekkender. Het doel van deze regelgeving is namelijk de bevordering voedselveiligheid, door middel van overheidscontrole van boerderij tot vork. Maar is dat wat wij met zijn allen willen? Voedselveiligheid nastreven door genetisch gemodificeerd materiaal en het uitroeien van plagen door middel van pesticiden?

Juist de kleinere, biologische zaadproducenten hebben biodiversiteit hoog in het vaandel staan. En, zoals de meeste hobbytuinders ieder seizoen opnieuw ondervinden: juist diversiteit en het kweken van inheemse soorten maakt dat je de grond niet uitput, dat smaak en voedingswaarde optimaal zijn en je oogst niet ten onder gaat aan ziektes en plagen. Ik maak me grote zorgen als we straks zijn overgeleverd aan het industriële aanbod dat door bestraling en genetische manipulaties "ziektevrij" is gemaakt.

Maargoed, het was niet mijn bedoeling van dit stukje een politiek pamflet te maken. Het is hooguit een (oké, behoorlijk verontrustende) inleiding om iets te vertellen over het verschil tussen oude zaadvarianten (in het Engels prachtig 'heirloom', erfstuk, genoemd), hybride zaden en GGO zaden, waarbij de afkorting staat voor genetisch gemodificeerd organisme.

Oude, oorspronkelijke zaden
Dit zijn zaden met een geschiedenis. Ze zijn regelmatig al van voor de Tweede Wereldoorlog en net als een sterk familieverhaal van generatie op generatie over gegaan. Deze zaden worden op een natuurlijke manier gewonnen: van de mooie en smakelijke oogst wordt wat zaad bewaard voor eigen gebruik en geruild tegen andere zaden. Deze zaden zijn vaak niet gepatenteerd en in principe kun je, eenmaal de gelukkige eigenaar van de zaden van diverse oude soorten, ieder jaar opnieuw zaaien, oogsten en zaad winnen voor het seizoen erna.

Hybride zaden
Deze zijn ontstaan vanaf de jaren '50, vooral met als doel om bepaalde positieve eigenschappen te combineren en de productie te intensiveren. Deze zaden zijn, als je ze in een zakje koopt, herkenbaar aan de annotatie F1 bij de naam. Hybride veredeling werkt ongeveer zo: eigenschappen van twee families worden met elkaar gekruist. Zo worden van beide de positieve eigenschappen in het nieuwe hybride zaad gecombineerd en is het bijvoorbeeld resistent tegen bepaalde ziektes en groeit het ook nog eens erg snel.

In een (industriële) omgeving waarin de omstandigheden gelijk en controleerbaar zijn is het resultaat gelijkmatig. Maar ben je, zoals ik, iemand die tuiniert in de buitenlucht dan zijn deze omstandigheden en daarmee ook het resultaat onvoorspelbaar. Het is, met andere woorden, het jaar erna niet mogelijk om opnieuw een plant te groeien met dezelfde eigenschappen. Wil je het volgende jaar hetzelfde resultaat, dan moet je terug naar de winkel om hetzelfde F1-zaad te kopen, hetgeen vanuit het perspectief van de zaadhandel natuurlijk erg prettig is.

'GGO-'zaden
Bij genetisch gemodificeerde zaden hebben er aanpassingen plaatsgevonden op DNA-niveau, ofwel: het genetisch materiaal wordt op een manier gewijzigd die in de natuur niet voorkomt. Redenen hiervoor kunnen bijvoorbeeld zijn het uiterlijk, resistentie of voedingswaarde. Dit gebeurt pas sinds de jaren '90, maar de toepassingen zijn in een rap tempo toegenomen. Het gebruik van genetisch gemodificeerd materiaal is niet onomstreden: er is nog geen overtuigend wetenschappelijk bewijs dat het schadelijk zou zijn voor de gezondheid, maar de objectiviteit van de onderzoeken naar effecten van GGO wordt regelmatig in twijfel getrokken. In principe mag je geen zaad winnen van deze gewassen, omdat ze gepatenteerd zijn. Regelmatig zijn de zaden zodanig bewerkt dat ze überhaupt geen vruchtbaar zaad voortbrengen.

Het zou makkelijk zijn om te zeggen dat ik pertinent tegen GGO ben, maar de waarheid is dat ik het een erg lastig thema vind. Ik vermijd genetisch gemodificeerde zaden volledig door alleen biologische zaden te gebruiken. Ik ben erg tegen de macht die de grote, machtige partijen als Monsanto uitoefenen. Tegelijkertijd vind ik dat ik mijn ogen niet moet sluiten voor een groeiende wereldbevolking die ook duurzaam gevoed moet worden.

Mijn biologische groententuintje is een stukje luxe waarmee ik voor mijn gevoel bijdraag aan de gezondheid van mijn gezin en waar ik het milieu niet mee belast. Maar op mondiaal niveau is er gewoon niet genoeg ruimte om zelfs maar zo'n piepklein tuintje per gezin te onderhouden. Het vereist waarschijnlijk toch technologische oplossingen om iedereen gevoed te houden, maar of dat door middel van dat 'enge' GGO moet? Hoe denken jullie daar over?

mijn juni tuin

7 opmerkingen:

  1. Op happynews heb ik een paar keer een artikel gelezen,dat juist biologische voeding in staat is de groeiende wereldbevolking te voeden.(Niet vol te proppen waarschijnlijk.)Ik vind genetisch knutselen griezelig. Je weet niet de gevolgen op lange termijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vind ik inderdaad ook. Als je ziet hoe pril de ontwikkeling van genetische manipulatie/modificatie is kunnen we eenvoudigweg nog niet weten hoe dit op lange termijn uitpakt.

      Verwijderen
  2. Mijn gevoel zei altijd al dat ik goed bezig was in mijn biologische moestuintje, maar nadat ik de documentaire 'Back to Eden' gezien had, wist ik het zeker ;)

    Als je goed voor de aarde zorgt, dan krijg je een overvloed aan gezonde producten.

    Echt een aanrader om eens te kijken. Op www.backtoedenfilm.com

    Ik heb hem ook in het Nederlands ondertiteld op youtube gezet, dan is hij wel opgeknipt in drie delen.
    https://www.youtube.com/watch?v=YrqEbVXRSiY

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mij ontzettend waar, dat biologische producten veel beter in staat zijn om de wereldbevolking te voorzien van voeding. Er zitten namelijk veel meer voedingsstoffen in, dus je hoeft er veel minder van te eten. In tegenstelling tot wat de voedingsmiddelenindustrie ons de afgelopen decennia heeft laten geloven. Die heeft namelijk aangezet, letterlijk en figuurlijk, tot het eten van meer en grotere porties. Ik vraag me af wie heeft er nou een probleem veroorzaakt? Maar dat wordt natuurlijk weer neergelegd bij de consument. Kleinere, maar vooral ook gezonde porties, dat zouden ze moeten promoten, maar ja, dat levert natuurlijk niet genoeg geld op.

      Verwijderen
  3. Als nou eens geen chips meer werden gemaakt. Geen frisdrank. Geen voorgefabriceerde koeken en cake. Geen snoep. Als al dat land wat voor de grondstoffen van die dingen wordt gebruikt, gewoon gebruikt werd voor groente en fruit en vee. Volgens mij waren er dan een hoop problemen minder. Minder overgewicht. Minder voedselverspilling. Minder 'geldgebrek' (wel eens gezien hoe 'arme mensen' hun winkelkarren vol met ongezonde spullen hebben? Terwijl mijn dochter, studente, van haar schamele geld biologisch kan eten!). Minder keuzestress. Minder problemen als er eens een oogst mislukt, dus minder nood aan bestrijdingsmiddelen en genetisch gemanipuleerd voedsel. Zucht. Droom.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal mee eens; de voedingswaarde van wat er in de intensieve landbouw groeit wil naar mijn idee nog weleens te wensen overlaten, terwijl na de smaakexplosie van een paar biologische tomaten uit eigen tuin al je zintuigen verzadigd zijn. Maar de verleiding en het gemak is overal en (wij) mensen raken daar eenvoudigweg te gemakkelijk aan verslaafd. Terug naar de seizoenen en de slow-food zou het begin van een goede oplossing kunnen zijn...

      Verwijderen
  4. Niet dat we geen cake of snoep mogen eten, maar als iedereen het alleen maar zou eten wanneer hij het zelf gemaakt had dan aten we het veel minder vaak ... Hoewel zonder suiker ook nog weer beter is voor de gezondheid.

    BeantwoordenVerwijderen