04 maart 2010

bento 2

Vandaag de hele dag druk en op pad geweest en morgen weer zo'n dag. Ik merk dat de week na twee keer met mijn ogen knipperen voorbij lijkt te zijn en ik heb nog niet de helft gedaan van wat ik van plan was. Ik ben opgejaagd, moe en een beetje prikkelbaar. Hoog tijd om pas op de plaats te maken!

Eten is voor mij een subtiele rode draad door mijn dag. Niet omdat ik geobsedeerd ben door eten, maar op de één of andere manier geeft de manier waarop ik eet (of niet eet) een hoop informatie over hoe ik in mijn vel zit. Als ik de tijd neem om iets lekkers voor mezelf klaar te maken, dan geeft dat aan dat ik me lekker voel en in balans ben. Ik verwen mijn lichaam met lekkere en gezonde happen en ga er uitgebreid voor zitten om er bewust van te genieten. Als ik merk dat ik slordig eet dan ben ik druk en gehaast. Ik snaai achter mijn pc gedachteloos een niksige lunch weg (denk: een doos soepstengels en een beker warme choco uit de automaat) of ik prop in de kantine een snelle vette hap naar binnen. Of - en dat is het ergst - ik vergeet gewoonweg te eten.

Ik heb zojuist besloten dat ik het tij wellicht ook kan keren door andersom te beginnen: ik zorg dat ik morgen een evenwichtige, lekkere en aantrekkelijke lunch bij me heb om mijn tikkie verwaarloosde, opgejaagde lijf op het verkeerde been te zetten. Ik blokkeer lunchtijd in mijn agenda om op mijn gemak van mijn met zorg gemaakte lunch te genieten. Door met de verwennerij van mijn lichaam te beginnen, zal het bijbehorende gevoel wel afgedwongen worden. Toch?

Vandaar dat ik mijn bento morgen vul met broccoli met sesamzaadjes, gebakken rijst, krokante worteltjes, een paar frambozen en een lekkere verse notenmix. Als mijn lichaam daar niet in trapt...

4 opmerkingen:

  1. Ik zit net met een cracker met een hele tomaat met Herbamare zout en een glas karnemelk achter de computer! Maar nu ik dit op heb heb ik alweer zin in koffie met nougat, zal ik het dan nooit leren?

    Groet,
    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. DAt zal zeker lukken. Het gezonde voedsel geeft betere bouwstoffen af. Probeer de inhoud van je lunchbox ook kleurig te maken. Dat is ook een oppepper. Is er ook een geur,waar je kalm en alert van wordt? Misschien een drupje daarvan op een tissue op je bureau? Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wijs, om je dit patroon zo bewust te zijn! En inderdaad: misschien werkt dat wel, om het om te draaien!
    Ik heb gehoord dat zorg voor planten ook symbool staat voor hoe goed je voor jezelf zorgt. Nou vergeet ik altijd mijn planten water te geven, dus dat is niet zo best...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Petra: klinkt me toch tamelijk gezond in de oren. Dan moet een keer zondigen kunnen. Al is het maar voor de balans :-)

    @Izerina: ik vind het in dit seizoen heel lastig om genoeg variatie te vinden qua groenten. Ik kan niet wachten tot er weer vers kleurig aanbod is! Dat van die geur is een goed idee. Ik hou altijd erg van rozemarijn en lavendel. Misschien eens investeren in een olietje.

    @Vlijtig Liesje: hihi, mijn planten gaan altijd bloeien als ze verwaarloosd worden. Puur aandacht vragen, die aanstellers :-D

    BeantwoordenVerwijderen