24 maart 2013

tien minuten projecten

Ik zou graag kunnen beweren dat ik van nature opgeruimd en georganiseerd ben, maar niets is minder waar. Ik start vele projecten tegelijk en heb niet de natuurlijke aanleg om de sporen daarvan grondig uit te wissen als ik het project even pauzeer. Als ik een dag gewerkt heb is het laatste waar mijn hoofd naar staat nog even flink opruimen en schoonmaken, maar met twee pubers in huis - die helaas ook genetisch belast zijn met een hoge troeptolerantie - zou dat eigenlijk wel nodig zijn. Na jarenlang lijden aan CHAOS (Can't Have Anyone Over Syndrome) hebben we inmiddels wel een aardige balans met elkaar als het gaat om de boel optisch netjes houden. En de beste tips daarvoor heb ik ooit geleerd van Flylady, mijn virtuele opruimgoeroe. Maar zelfs van de tips van Flylady heb ik hier in huis een light versie gemaakt, waardoor - en ik zeg het met enige schroom - ik hooguit tien minuten per dag besteed aan opruimen.

Enige toelichting (of verdediging) is hier wel op zijn plaats: de tien minuten zijn pas echt toereikend geworden nadat we een tijd lang ons huis hebben ontdaan van onnodige ballast. Weken, nee, maandenlang heb ik rondes door het huis gedaan om te verzamelen wat we aan overbodige spullen in huis hadden en dat naar de Kringloop te brengen. Uiteindelijk leidde dat er toe dat we nu op een soort comfortabel minimum terecht zijn gekomen, waardoor we zelfs een aantal kasten hebben kunnen verkopen bij gebrek aan spullen om er in te leggen. De vuistregel blijft nu: nieuw ding erin, oud ding eruit.
Een ander aspect wat ik hier even moet noemen, is dat we de kinderkamers hebben uitgesloten van deelname aan de tien minutenactiviteiten. De kamers zijn een soort heilige grond van de kinderen waar ze naar hartenlust los mogen gaan, zo lang we de basishygiëne kunnen garanderen. Dat gezegd hebbende moet ik wel bekennen dat dit me de nodige moeite kost. Er zijn tijden dat we vergeten welke kleur hun vloerbedekking heeft door de hoeveelheid kleding die ze er over uitgespreid hebben. Zou ik echter de kinderkamers in de tien minuten ambitie meenemen dat zouden tien minuten niet volstaan. En het dubbele eigenlijk ook niet.
Ten slotte - en dit is echt de laatste disclaimer - is het huis op vrijdag aan het einde van een werk- en schoolweek rommeliger dan op zondagavond, aan het einde van een vrij weekend. De tien minuten volstaan dus niet om het huis helemaal spic and span te houden, maar het is wel altijd netjes genoeg om niet in paniek te raken als er onverwachte visite komt.

Goed. Tien minuten dus. Wat kun je in tien minuten? Meer dan je denkt. Als inspiratie een paar van mijn tien minuten-acties en andere slinkse manieren om het huishouden tussen de bedrijven door op orde te houden.

Een paar van mijn vaste efficiency trucs:

  • Maak de badkamer schoon tijdens het douchen. Toen de kinderen klein waren deed ik ze washandjes om hun voeten om meteen de vloer mee te nemen. Zelf zorg ik dat de wastafel, tegels en kranen regelmatig een opfrisser krijgen tijdens mijn persoonlijke schoonmaakbeurt.
  • Handdoeken en theedoeken die richting wasmachine moeten liggen klaar op de trap om mee naar de zolder te nemen. Tijdens het naar boven verplaatsen neem ik "on the fly" meteen de traptreden mee met deze doeken, zodat die van het stof ontdaan worden.
  • In tien minuten kun je op een hele verdieping losse rommeltjes verzamelen in een grote (was)mand. De volgende dag kun je in de tien minuten de rommeltjes wegzetten op de plek waar ze echt horen. Als je echt de geest hebt kun je dat natuurlijk ook meteen doen.
  • Het afnemen met een vochtige doek van alle horizontale oppervlaktes op één verdieping kost mij precies tien minuten.
  • Als je aanrecht netjes en schoon is voelt de hele keuken schoon. Elke dag een paar minuten investeren in een schone gootsteen, aanrechtblad, tegeltjes en fornuis scheelt een slok op een borrel.
  • Tijdens het koken ruim ik meteen op wat er niet meer nodig is. Kruiden terug in het rek, vieze vaat in de vaatwasser, aanrecht afnemen als het snij- en kruimelwerk achter de rug is. En ondertussen sta ik toch in pannen te roeren, dus kan ik net zo goed mijn tijd efficiënt besteden. Zo hoeft iedereen na het eten alleen nog maar zijn bord en bestek in de vaatwasser te zetten en is de boel weer op orde.
  • Een dooddoener maar: zet spullen die je vaak gebruikt (kruiden, dagelijks kookgereedschap, etc.) op een plek waar je makkelijk bij kan. Dingen die je minder vaak gebruikt (in mijn geval bijvoorbeeld de sojamelkmaker en de broodbakker) kunnen wat verder buiten bereik worden gezet. Zo spaar je tijd met opruimen na het koken of bij het uitruimen van de vaatwasser.
  • Hang was zo netjes op dat je niet hoeft te strijken.
  • Als je bonen weekt en kookt, maak dan meteen genoeg voor een paar keer en vries deze in in porties. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld granen die langer moeten koken. Scheelt uiteindelijk tijd (en geld).
  • Doe een keer per week een kleine tien minuten beurt met een nat doekje om alle lichtknopjes, vlekjes op de vloer (als je zoals wij laminaat hebt), vette vingers op deuren of stoffige oppervlaktes (bijvoorbeeld de tv of computerscherm) bij te werken. Kost bijna geen tijd en het huis ziet er op het eerste gezicht meteen weer pico bello uit.
  • Zorg voor wat lavendel of waspoeder in je stofzuigerzak. Zo ruikt het huis lekker fris als je de stofzuiger gebruikt hebt.
Ik ben de eerste om te erkennen dat het misschien niet allemaal volgens de gebruikelijke schoonmaakregeltjes gaat, maar voor ons huishouden werkt het. En als jullie nog tips hebben waarmee ik de boel nóg efficiënter kan regelen dan houd ik me van harte aanbevolen!

mijn werkplek aan de eettafel

9 opmerkingen:

  1. Ik gebruik een plumeaux om te stoffen. In 7 minuten doe ik het hele huis + de (houten) trappen.

    Regelmatig even swifferen doet het huis er altijd goed uitzien.

    Regelmatig even met een microvezeldoekje over de vieze plekken op de ramen (binnen en buiten), geeft een constant schoon aanzicht (ik haal er kattenneuzen en vogelpoep mee weg). Natuurlijk moet je ze af en toe wel 'echt' zemen, maar op deze manier kun je de tijd tussen 2 zeembeurten echt flink verruimen en toch altijd met redelijk schone ramen zitten ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien moet ik eens investeren in een goede plumeau. Die van mij is zo in de rui dat hij overal veren achterlaat :-). Dank voor de tips!

      Verwijderen
  2. Die eerste tip vind ik hilarisch: kleine kinderen washandjes om de voeten doen om de vloer even
    een beurt te geven.....
    Zalig!
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze vonden het ook altijd geweldig. Het is dat er geen washandjes in schoenmaat 40 te vinden zijn maar anders.... :)

      Verwijderen
    2. Misschien is dit een idee voor maat 40; Knip uit een oude handdoek (of 2 gastendoekjes) 2 ovalen van 30 x 50. Zigzag ze rondom, vouw de rand om en stik er een tunnel in, elastiek erdoor rijgen en klaar!

      Verwijderen
  3. Wat een leuke tip van de waspoeder in de stofzuigerzak!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja he? En er zijn nog genoeg andere lekker ruikende dingen die je kunt opzuigen (lavendel, wat meel gemixt met je favoriete etherische olie).

      Verwijderen
  4. Activiteiten in hapklare brokken hakken vind ik ook een fijne manier om dingen gedaan te krijgen. Ik heb het geleerd door het hardlopen, en pas het nu ook regelmatig toe in het huishouden. Dan denk ik bij mezelf: 'wat is nou eigenlijk 10 minuten?' en dan krijg ik mezelf zo ver dat ik het doe.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Herkenbaar. En als je dan eenmaal bezig bent wil je na tien minuten vaak nog langer door ook.

      Verwijderen