11 juni 2011

grijs water

Gelukkig heeft het inmiddels een paar nachten stevig doorgeregend hier in Den Haag, dus mijn tuin begint weer een beetje op te fleuren. Toch schijnt het zo'n veertien dagen achter elkaar, 24 uur per dag te moeten regenen om de droogte van de afgelopen weken te compenseren. Zorgwekkend, vind ik dat. Mijn groentenplantjes hebben de ergste droogte overleefd dankzij af en toe bijsproeien, maar toch voelt het niet goed om daar perfect drinkwater voor de gebruiken. Nederland als waterrijk land gaf mij eigenlijk niet eerder de sense of urgency om actief na te denken over zuinig omgaan met water. Wel hebben we hier in huis al een tijd geleden allerlei milieumaatregelen getroffen zoals een waterbesparende douchekop, we laten de kraan niet onnodig lopen als we handen wassen of tanden poetsen en we zijn gestopt met iedere dag douchen (zijn mijn huid en haar trouwens ontzettend van opgeknapt!).

Waarom moeten we eigenlijk zuinig omgaan met water, terwijl de voorraad water in dit land onuitputtelijk lijkt? In Nederland gebruiken we per persoon zo'n 120 liter water per dag. Dat is 12 volle emmers. Daarvan verdwijnt zo'n 30% in het toilet en 50% wordt gebruikt in douche, bad en wasmachine. Afvalwaterzuivering is een intensief en duur proces. Door waterwinning daalt het grondwaterpeil en het is daarmee belastend voor natuur- en landbouwgebieden. Veertig procent van ons drinkwater komt van oppervlaktewater. Dat heeft weliswaar geen negatieve invloed op het grondwaterpeil, maar het zuiveringsproces kost meer energie en chemicaliĆ«n. Waterwinning en waterzuivering brengen dus op zich weer milieubelasting met zich mee.

Ik heb me de afgelopen week dus eens verdiept in grijs water en ik heb me voorgenomen om daar bewuster mee om te gaan. Grijs water is bijvoorbeeld het water dat uit je douche of je centrifuge komt, maar ook het water waar je je eitje in hebt gekookt. Wit water is het drinkwater dat uit de kraan en de douche komt en waar je je toilet mee doorspoelt. Zwart water is het vervuilde water dat je richting riool spoelt. Grijs water is dus gebruikt, maar niet vervuild. Het is nog prima bruikbaar om bijvoorbeeld je planten water mee te geven of je toilet mee door te spoelen. Er zijn uiteraard wel dingen waar je op moet letten:
  • Het is belangrijk kritisch te zijn op wat je met het water gedaan hebt. Voorkomen moet worden dat je via het water besmetting verspreid. Heb je bijvoorbeeld het water gebruikt om de snijplank af te spoelen waar je zojuist vlees op hebt gesneden, dan moet je het niet gebruiken. Hetzelfde geldt uiteraard ook als het water in aanraking is geweest met medicijnen of met mogelijk ziekteverwekkende stoffen.
  • Zeep- en vetresten zijn niet goed voor je tuin (of voor je toiletpot). Beschouw water dat vervuild is met zeep of vet als zwart water.
  • Ook water waar zout doorheen zit is niet geschikt om over je planten te gieten.
  • Je kunt grijs water niet bewaren. Als je niet direct een aanwending hebt voor het water, spoel het dan gewoon weg.
  • Giet het water niet direct over je planten. Planten in potten kun je met pot en al onderdompelen, of je kunt het water op de aarde rondom je planten gieten.
Ik heb voor mezelf besloten dat ik voorlopig even begin met het opvangen van douchewater dat nu ongebruikt wegspoelt als het nog niet opgewarmd is. Twee emmertjes in de badkamer om mee door te spoelen en voor mijn tuin klinkt niet als een onmogelijke opgave.

3 opmerkingen:

  1. Ja ik heb dat ook eens in de zoveel tijd, dat ik me zo kan opwinden over het feit dat wij hier de toilet doorspoelen met drinkwater... Te belachelijk voor woorden, maar weet je wat ik dan nog erger vind? Dat de huizen die tegenwoordig worden gebouwd niet gewoon een standaard systeem hebben waar grijs water wordt opgevangen voor het toilet. Bijvoorbeeld het regenwater...als zoiets gewoon standaard wordt bij een nieuwbouw zou dat al zoveel schelen Net als het dak gewoon standaard vol gooien met zonnepanelen.... maar nee zover zijn we hier in Nederland helaas nog niet. Tot die tijd proberen we het zelf maar te doen, hetzij op kleine schaal :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het duurt altijd even voor de douche en keukenkraan warm water geven. Dat vang ik altijd op.Met deze droogte is elk spoelwater van groenten de tuin in gegaan. Wij hebben een regenput. Ik probeer iedere dag 6 emmers te gebruiken voor doorspoelen van het toilet. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij waren ook blij met de regenbuitjes, maar mijn man zei dat alleen de bovenste laag van de aarde nat is. Als je iets verder graaft, is het nog steeds kurkdroog.

    Het koude douchewater opvangen vind ik een prachtige methode om water te besparen.

    BeantwoordenVerwijderen