24 september 2012

dilemma's

Ik ben inmiddels alweer een tijdje zelfstandig ondernemer. De vrijheid en de eigen verantwoordelijkheid bevallen me prima. Ik ben wel een "veilige" ondernemer: ik heb geen grote investeringen hoeven doen waardoor ik mijn risico's redelijk beperk, ik ben keurig verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid (duur!) en ik spaar keurig voor mijn pensioen en voor periodes van financiële tegenslag. Naast wat elektronica, representatie, vakliteratuur en kantoorartikelen geef ik maar weinig uit aan mijn bedrijfje en bij wat ik wel uitgeef let ik erg op de kleintjes.

Maar nu doet zich een dilemma voor. Voor mijn werk ben ik afhankelijk van mijn auto. Ik rijd al jaren in hetzelfde autootje, maar de jaren beginnen te tellen en mijn afstanden nemen toe. Omdat de auto op LPG rijdt die ik vervolgens weer compenseer, is het weliswaar geen supergroene oplossing, maar het is minder schadelijk dan diesel of benzine. Maar, eerlijk is eerlijk, over de snelweg is met mijn auto niet de meest comfortabele ervaring en de veiligheid is in nieuwere auto's een stuk beter gewaarborgd.

Door een samenloop van fiscale voordelen en milieupremies is het op dit moment voor ondernemers erg aantrekkelijk om een fonkelnieuwe elektrische auto te kopen. Sterker nog; door zakelijk in zo'n auto te gaan rijden ben ik in mijn situatie in een aantal opzichten voordeliger uit. Maar ergens knaagt het. Ja, het is een groene auto, maar weegt groen rijden op tegen de milieu-aanslag die het produceren van zo'n atuo betekent? Is het al met al niet gewoon "groener" om mijn huidige auto op te rijden tot hij echt niet meer te repareren is? Zou ik ooit bereid zijn geweest om zo'n decadente investering te doen als er geen positieve prikkels vanuit de overheid waren geweest? Eén ding staat voor mij vast: de aanschaf van een nieuwe auto was dan überhaupt niet in me opgekomen.

Ik ben dus er niet uit. Ik vind het een goede zaak dat de overheid stimuleert dat er milieubewuste keuzes worden gemaakt. Maar als deze stimuleringsmaatregel betekent dat een prima auto vervroegd wordt afgedankt om plaats te maken voor een state-of-the art nieuw exemplaar, dan schiet het zijn doel ergens toch voorbij? Of zie ik iets over het hoofd?

Een soortgelijk dilemma heb ik als het gaat om de fiscale regels die huizenbezit voor een brede groep toegankelijk maken. Een prima uitgangspunt wat mij betreft, maar wel een die me voor een morele keuze stelt. Op dit moment heb ik mijn hypotheek voor een groot deel afgelost, als onderdeel van mijn wens om financieel zo onafhankelijk mogelijk te zijn. Het punt is daarmee bereikt dat ik, als ik verder aflos, mezelf fiscaal in de vingers snijd. Kort en goed: meer aflossen kost me geld.

Af en toe heb ik het gevoel dat goedbedoelde prikkels lang niet altijd uitpakken zoals ze bedoeld zijn. De keuze of ik mijn hypotheek helemaal zal aflossen en mijn verlies zal nemen heb ik nog een tijdje voor me uit geschoven in afwachting van de politieke ontwikkelingen. En ik moet er nog flink wat nachtjes over slapen voor ik de knoop doorhak of er een nieuwe, groene auto voor mijn deur gaat komen. Wat zouden jullie adviseren?


17 opmerkingen:

  1. 'k Kan me voorstellen dat de keuze lastig is, persoonlijk zou ik nog steeds kiezen voor conventioneel benzine of gas rijden ook omdat er nog geen duidelijkheid is over verwachte levensduur van de accu's voor elektrische auto's en hoe deze accu's te recyclen,
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Stel: je hebt een koelkast, die nog koelt, maar niet meer de nieuwste is. Er zitten gaatjes in de rubbers en het kost veel energie om je voedsel koel te krijgen. Hij doet het nog wel, maar...
    Je kunt een nieuwe kopen, met korting, eentje met een A+ label die veeel minder energie kost. Beter voor het milieu, minder uitgaven aan elektriciteit en beter gekoeld voedsel. Zou je dan een nieuwe koelkast kopen, of toch die oude blijven gebruiken tot hij het op een dag écht niet meer doet?
    (ik weet niet of je hier iets aan hebt, hoor. Ik zou een nieuwe koelkast kopen ;))

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb een aantal jaren geleden een nieuwe auto gekcoht. Ben me rot geschrokken over het waardeverlies in de eerste jaren en besloot nooit meer een nieuwe auto te kopen. Natuurlijk wordt het gestimuleerd, de economie moet draaien. Maar ik zou lekker op mijnlpg blijven rijden. Nog een poosje. Als je over twee jaar nog electrisch wil, koop je er een waar de ander net zijn grootste verlies heeft gehad. Dat wordt vast niet gelijkop gecompenseerd met de voordelen. Maar ja, wie zegt dat mijn bedenksels altijd wijs zijn? :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Reacties
    1. Het zou wel héél goed zijn voor mijn conditie met de 700 á 800 kilometer per week die ik voor mijn werk moet afleggen! :-)

      Verwijderen
  5. Jij gaat er van uit,dat je je oude auto "afdankt". Maar wie weet hoe lang een volgende eigenaar er nog in rijdt,zeker,als je hem particulier verkoopt.Weet je zeker,dat je electrisch wilt rijden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Izerina,
      Tja, weet ik zeker dat ik elektrisch wil rijden? Ik denk dat het - mede gezien het feit dat ik een groene energieleverancier heb - te verkiezen is boven wat ik nu rijd. Ik denk alleen dat de technologie rond elektrische auto's nog veel verder moet ontwikkelen om een volwaardig alternatief te worden. De auto moet bijvoorbeeld zo'n 11 uur aan de lader als de accu leeg is; dat zijn dingen die we ons over tien jaar waarschijnlijk niet meer voor kunnen stellen. En inderdaad, we zouden ons trouwe autootje natuurlijk niet zomaar "weggooien". Na jarenlang zelf auto's van de sloop te hebben gered willen we ons autootje nu ook graag aan een nieuwe eigenaar over doen.

      Verwijderen
  6. In een artikel (ik dacht in Quest) heb ik gelezen dat het vervaardigen van een electrische auto erg veel energie kost en een accu is veel moeilijker te recycelen dan een (lege) LPG-tank. Bovendien wordt electriciteit ook lang niet altijd GROEN opgewekt. Rijd je LPG'er af en ga in die tijd uitzoeken wat nu echt het minst slecht voor het milieu is. Hypotheek helemaal aflossen zou ik niet doen. Tuurlijk, het past wel in het idee 'onafhankelijk leven' maar je leeft wel in dit land en als je een redelijk inkomen en b.v. geen kinderen en goed gezond bent betaal je (logisch) veel belasting.
    Dus dat (verhoudingsgewijs) beetje dat terugkomt via HRA moet je jezelf gunnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik weet niet wat ik zou doen. Misschien wel een nieuwere auto, wel als ik het vergelijk met het koelkast voorbeeld. Hoe is het trouwens met de "perfecte stek" (berichtje juli/aug) afgelopen? Als ik zou gaan verhuizen zou ik en niet gaan aflossen en geen auto kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is een goeie. We zijn eerst van plan een tijdje te gaan "proefwonen" en gaan ons de komende tijd oriënteren op een goedkoop huurhuisje (mag ook recreatie zijn) om te "voelen" of we bijvoorbeeld ook in februari nog zo enthousiast zijn over het buiten wonen. De afstanden nemen dan alleen maar verder toe (ik werk momenteel in Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven), dus in die zin is een degelijke oplossing qua vervoer wel noodzakelijk. En wat mij betreft zo groen mogelijk, alhoewel het OV voor mij praktisch gezien geen goed alternatief is.

      Verwijderen
  8. Dit is greenwashing en dat vindt ik een hele kwalijke zaak.
    Een reden om mee te nemen bij je overwegingen of je daar wel aan mee wilt doen.
    Hier een soort gelijk dilemma.Ik kan zonnepaneeltjes op het niet geisoleerde,je kunt door de kieren naar buiten kijken, dak van een huurhuis krijgen.De huur gaat met zeven euro in de maand omhoog.
    En of dat uit kan ? Het staat mij zo tegen.Maar het betekent wel door de zon verwarmd water in plaats van door gas. Hoe vaak is dan nog maar de vraag. Moeilijk dit soort keuzes .Groet Maamke.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Jan-Paul Theunissen26 september 2012 om 15:42

    Lees al lange tijd met veel interesse je bijdragen en verbaas me elke keer over de onderwerpen - zo in lijn met mijn gedachten en ideeen - maar dit bericht noopt me toch wel echt om even te reageren.

    In principe ben ik volledig wars van elke subsidie en aanbeveling, het is zowieso geen taak van de overheid om consumptie van een bepaalde categorie te sponsoren of te stimuleren; een goed product moet zichzelf verkopen. Jammer dus dat de lobbyisten het nog steeds voor elkaar krijgen om dit soort maatregelen erdoor te krijgen.

    Wat de overheid eens zou moeten overwegen is om reparatie van goederen te bevoordelen; in het geval van auto's levert dat werk (en dus geld) op voor de garagisten lokaal, direct in je omgeving (niet de fabrikanten in het buitenland)en een toekomstspectief voor jongeren die een baan in die industrie wel zien zitten. Het vermindert de afvalstroom en dwingt fabrikanten om nieuwe business-modellen te ontwikkelen voor de toekomst. Alleen zo kan de wereld echt veranderen. Elektrische auto's zijn als lood om oud ijzer.

    Nog afgezien van het feit dat ook letterlijk echt nog niet duidelijk is of alle accu's, lood, etc, aan het einde van de levensvcyclus nou echt zoveel beter was. Eén ding is duidelijk, een auto die al in de wereld is geholpen is stukken milieuvriendelijker dan ééntje die nog moet worden geproduceerd.

    Momenteel bestaan er nog geen echt groene mobiliteits-oplossingen, behalve misschien het openbaar vervoer. De enige reele bijdrage die iedere autobezitter kan maken is om ritten alleen en/of op korte afstanden zoveel mogelijk te beperken. Korte ritten (tot ca. 10 km. in het vlakke Nederland) zijn trouwens bijna altijd sneller en gezonder op de fiets. Maar dat doe je vast al!

    Ik ben ontvankelijker voor je overwegingen over comfort en veiligheid, die zijn echter moeilijker te kwantificeren. Maar gegeven de belachelijk lage waarde van auto's op de tweedehands markt (dit is een afspiegeling van de vaak onterecht gecreerde angst dat een 5 jaar oude auto duur en onbetrouwbaar zou zijn) kan ik maar één advies geven; koop een tweedehands auto met alle comfort en veiligheid die je wilt, er is een ruim aanbod in LPG en/of diesel in Nederland. Dan kom je er denk ik achter dat je voor een prijs die ruim lager ligt dan nieuw met subsidie een auto die veel meer comfort en veiligheid biedt. Zodoende bespaar je je de hoge afschrijvingop een nieuwe auto en echt eerlijk, een 5 jaar "jonge" auto kopen van iemand die blijkbaar denkt een nieuwe nodig te hebben is een veel betere bijdrage aan het milieu dan een nieuwe elektrische.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Geweldig, al deze genuanceerde overwegingen. Dank jullie wel voor het meedenken.
    Ik hoorde gisteren een reportage op de radio waarin een onderzoeker benadrukte dat als deze eerste, nog prille, initiatieven niet een impuls vanuit de overheid zouden krijgen de ontwikkeling van betere, groenere manieren van mobiliteit veel langer zal duren. Dat neemt weliswaar mijn aarzeling niet helemaal weg, maar nuanceert wel het beeld dat de overheid investeert in nog niet-zo-groene oplossingen.

    De auto die op de nominatie staat om ingeruild (of in ons geval: verkocht) te worden is bijna 15 jaar oud en is qua uitstoot by all means niet te vergelijken met de huidige generatie auto's. Met zo'n 700 kilometers per week tikt dat aardig aan.

    Maar dat neemt niet weg dat het knaagt om nieuw te kopen. Ik heb nog nooit eerder een nieuwe auto gekocht en zelfs geen jonge tweedehandse. En op het moment dat een degelijke tweedehands duurder blijkt dan een nieuwe vanwege fiscale voordelen en subsidies ligt de verleiding toch wel op de loer.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik zou het wel weten, geen nieuwe auto en je hypotheek helemaal aflossen, ik zou dan gaan voor de financiele vrijheid.

    En wat de nieuwe auto betreft, daar kleven toch echt nog wel nadelen aan een nieuwe electrice auto. Allereest moet hij gemaakt worden wat voor het milieu toch echt wel belastend is. Ten tweede electriciteit moet ook opgewekt worden en dat gebeurd toch ook niet zonder het milieu te belasten tenzij je groene stroom neemt en/of zonnepanelen hebt. Dus al met al is het in mijn ogen nog niet zoveel beter om een nieuwe electrice auto aan te schaffen.
    Groetjes Dreadlocks

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wanneer je de auto inruilt, kan iemand anders er toch nog in rijden. Je kunt 'm misschien ook nog aan een particulier kwijt. Nu rijdt hij nog, maar wanneer je straks stilstaat, kan hij gelijk door naar de sloop waar hij dan inderdaad afgedankt wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ai... had je dit artikel ook gelezen? http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nieuws/article/detail/3327729/2012/10/06/Productie-elektrische-auto-stuk-vervuilender.dhtml

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had hem inderdaad ook van een collega gekregen. Goed en genuanceerd stuk en nog een hoop werk te verrichten voordat er écht groen gereden kan worden...

      Verwijderen