09 maart 2011

rommelkont

Ik ben de laatste om te ontkennen dat ik een luie huisvrouw ben. Ik werk vier dagen per week en volg een opleiding en in de tijd die ik overhoud doe ik graag leuke dingen. En voor alle duidelijkheid: daaronder versta ik niet soppen, ramen zemen, boodschappen doen of stofzuigen. We hebben als gezin een tamelijk hoge troeptolerantie; op de schaal van "puinhoop" tot "keurig netjes" hangt ons huis altijd rond "tikje rommelig". Altijd liggen er wel wat schoolspullen en tijdschriften op tafel, de stofzuiger en Swiffer worden zelden netjes uit beeld weggezet en in de hal is duidelijk te zien dat er schoolgaande kinderen in dit huis leven. Dat is niet erg.

Maar soms, als ik op visite ben in erg georganiseerde huizen, dan voel ik lichte afgunst. Ik zou willen dat het mij (of beter: ons, want it takes four to tango) wat natuurlijker af ging om troepjes uit het zicht op te bergen en schone was direct te strijken, op te vouwen en op te ruimen. In mijn dromen is dit huis een serene oase met rustige muziek en een enkel strategisch geplaatst kunstwerk of groenstuk dat de lichtheid en ruimte onderstreept. In werkelijkheid is het een huis waarin vier drukke personen en een kat leven, waar altijd muziek klinkt (niet van de serene soort, maar meer radio 538) en waar gymtassen, schoenen en knutselwerken nooit helemaal uit het zicht zijn. Het huis is zoals wij zijn. En de minimalistische Zen-tempel is er één voor georganiseerde mensen die bovendien genoeg tijd en discipline hebben om het huis zo te houden.

Dit bekend hebbende, ga ik een paar van mijn geheime troeven prijsgeven, waarmee ik de schijn dat hier nette en georganiseerde mensen wonen (met wisselend succes) weet op te houden.

- Kies voor kasten en dressoirs met dichte deurtjes. Hoe dol ik ook ben op (mat)glazen deurtjes; ik val meteen door de mand. Afsluitbare meubels zijn er om ongeorganiseerde mensen te helpen chaos aan het zicht te onttrekken.

- Wees meedogenloos als het gaat om weggeven of -gooien. Hoe gezellig de paasstukjes, gratis voetbalplaatjes, wuppies of andere hebbedingen soms ook zijn, ze voegen meestal niets toe aan je levensgeluk of woonruimte. Als het gaat om dingen met emotionele waarde (zoals knutselwerkjes van de kinderen): stel ze een tijdje tentoon op een vaste plek, maak er dan een digitale foto van en gooi alsnog weg. Ik streef er naar om per schooljaar per kind maar een stuk of twee, drie dingen te bewaren. Nu ik ben begonen met digi-scrapboeken gaat dat waarschijnlijk nog minder worden, omdat herinneringen op die manier worden vastgelegd.

- Leg spullen waarover je aarzelt of je het weg wilt (of kunt) gooien apart. Ik doe ze in een doos, voorzie ze van een datum en als ik ze een jaar later niet gemist heb dan gaat de hele voorraad naar de Kringloopwinkel of de zak van Max. Ook hier weer: meedogenloos.

- Geef tijdschriften door. Scan eventueel interessante artikelen en bewaar ze digitaal. Bewaar niet teveel losse knipsels, tenzij je een extreem goed systeem hebt om het netjes op te bergen en weer terug te vinden. In dat geval: laat me weten hoe je systeem werkt, want mij is het nog niet gelukt om iets te vinden dat werkt.

- Benut ook onwaarschijnlijke bergruimte. Heb je een ongebruikte ruimte onder de bank? Bewaar daar de kussens van de tuinstoelen. Leg in de la onder het bed van je kind de voorraad koffie die je in de aanbieding hebt gekocht. Bewaar in je lege koffers je zomerkleding, kerstballen, het opblaasbadje en de zwemvliezen of ander seizoensspul. En vergeet vooral niet waar je dingen bewaart; hou er eventueel een lijstje van bij.

- Bij een laminaatvloer (zoals wij hebben): ga regelmatig met een spuitfles met (laminaat)reiniger verdund met water en een doekje vlekken te lijf. Minder werk dan dweilen en het ziet er weer tiptop uit.

- Ga eerst voor optisch schoon: stof en sop oppervlakten die in het zicht zijn, zoals de vloer, tafel, tv, wastafel, en toilet. Ga daarna pas voor het psychologische deel: de plekjes onder de bank, achter de koelkast en op andere plekken die niet in het oog springen.

- Zorg dat je huis lekker ruikt, ook als je even niet zoveel zin of tijd hebt om te soppen. En dan bedoel ik geen chemische geuren uit het stopcontact, maar laat de boel regelmatig even doorluchten, steek eventueel een stokje wierook aan of zorg voor verse bloemen (mijn hele huis ruikt om dit moment naar hyacint!).

- En als het dan toch troeperig is: maak er een paar stillevens van en noem het kunst. Dat scheelt je een hoop frustratie.

Biecht eens op: ben jij netjes of ben je net als ik eigenlijk een notoire rommelkont? En heb je slimme tips hoe je de troep onder controle houdt?


mijn werkplekje aan de eettafel

19 opmerkingen:

  1. Leuk en eerlijk stukje! Herken wel wat, want ben een notoire rommelkont en bewaarster, maar omdat alle spullen een vaste plek hebben , valt de rotzooifactor wel mee. Inderdaad, dichte deurtjes. Ik werk veel met (plastic en gewone) mandjes en doosjes om ook binnen kasten en laden overzicht te houden. Af en toe een opruimrondje met een grote mand, waarna alles weer op de juiste plek terecht komt, doet ook wonderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zit in hetzelfde schuitje als jij. Ik zou graag in een zen-achtige rustgevende ruimte wonen. Maar met drie mensen om mij heen die opruimen niet tot kunst verheven hebben is dat een utopie. Dus. Mijn systeem is ongeveer als het jouwe, namelijk: zorg dat de oppervlakten schoon zijn - de vloer, de tafels en de ramen. Dan lijkt alles in elk geval netjes. En verder reikt mijn netheid tot aan de kastdeurtjes. Als ik daarachter OOK nog alles geordend zou willen hebben, dan kunnen ze me net zo goed direct wegdragen... Dus het oogt hier netjes (ik tevreden), maar achter de deurtjes/in de kinderkamers/onder de bank kan het best rommelig zijn. So be it...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat bof je,dat jullie allemaal zo zijn.Ik ben matig netjes en mijn man een chaoot.We leven in een soort midden.Zijn garage,de schuren en de auto houdt hij(niet) bij. Ik tracht kamer en woonkeuken naar mijn gevoel van gezelligheid schoon te houden.Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Misschien kan je zelfs nog spullen kwijt onder het aanrecht, achter de plint, werkt bij mij voor kerstspullen. Ook de kruipruimte kan als opbergruimte dienen, (tuinpotten e.d. die niet tegen vorst kunnen bijvoorbeeld)
    Je ziet 't, heul creatief omdat we geen zolderverdieping hebben en toch ook spullen willen of moeten opruimen.
    Groet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk stukje. Hoe hard je het ook probeert, als je niet alleen bent wordt het nooit wat ;) Of juist wel natuurlijk.

    Ik ben een ongelofelijke chaoot maar ik haat rotzooi. Net als jij ben ik redelijk meedogenloos met opruimen. Heb gezorgd dat ik gewoon bijna niets meer op te ruimen heb.

    De garage en het tuinhuis, territorium van manlief, is een grote pestbende, maar dat vindt hij zelf van niet. Och ja wie ben ik om hem tegen te spreken...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. een super stuk. zo is het hier ook. mede doordat ik ook buitens huis werk en dan ook nog bij twee mensen aan de poets ben. probeer ik het hier voor het oog netjes te houden.
    groetjes Maaike

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik word chaotisch als ik veel spullen heb en weinig ruimte, maar dat zal bij meer mensen zo zijn. Daarom probeer ik zo weinig mogelijk nieuwe spullen te kopen en zoveel mogelijk weg te doen. Wasgoed direct opvouwen en opruimen, vaste plekjes voor sleutels en andere dagelijke rommeltjes en spullen zoveel mogelijk groeperen. Dat oogt minder rommelig.De zichtbare oppervlakken schoonhouden doen wwij hier ook en scheelt inderdaad.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een superleuke tips. Ik denk dat ik vrij georganiseerd huishouden heb en daarbvij vrij netjes ben. Maar ja, 2 kids, dat scheelt. Ik ben niet bewaarderig. Ik kijk mijn kamer regelmatig rond en denk: wat kan ik wegdoen, wat staat er teveel? Dat helpt mij vaak. En dan gaat het eerst een tijdje naar de slaapkamer en vervolgens doe ik het naar zolder of gaat het naar de zendingsverkoop.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik sta sinds kort op de rommelmarkt!!! Ruimt op én levert op! Er staan namelijk nog 60(!) dozen op zolder. Heel veel boeken en ook nog wel veel materialen voor een praktijk die ik misschien nog oppak. Zo gauw het duidelijk is dat ik dit niet meer ga doen, gaat dit ook allemaal weg.
    Verder ben ik erg opgeruimd en georganiseerd. Ik kan helemaal niet tegen chaos en rommel. Hoe ik dit doe weet ik nooit zo goed. Ik kan goed stapelen en organiseren. Vooral niet te moeilijk doen en niet teveel voorraad. Dat vergeet ik namelijk altijd en dan moet ik het toch maar weer weggooien....
    áls ik iets weggooi of verkoop merk ik wel dat ik de dagen erna er áltijd net iets van nodig had!!!pffff. Dit negeer ik dan maar. Anders had ik vaak toch niet geweten dat ik het had.
    Volgens mij is het belangrijkste: Niet teveel spullen. Bij alles wat je koopt bedenken of je het écht nodig hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mijn beste tips:
    Gooi weg!
    Alles wat misschien nog wel eens van pas komt kent vaak een leven van verschuiven van de ene naar de andere plek.
    En een paar mooie items in je interieur komen beter tot hun recht dan een vensterbank of kast vol spullen.

    En alles wat gebeuren moet: Doe het meteen.
    Moet de wasbak een doekje: Niet straks maar nu
    Zand in de gang? Meteen even wegzuigen voor het het hele huis is doorgelopen.
    Strijkgoed: 5 minjuten strijken of een uur is nogal een verschil als het gaat om de motivatie om te beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hier nog zo een chaoot... en eentje die alles wil bewaren :). Heel ons huis is onderkelderd (huh
    moeilijk woord :) weet zelfs niet of het bestaat!)
    en dan verzamel je nogal wat....Toch plaats genoeg denk ik dan, maar ik weet soms zelfs niet
    meer wat ik allemaal heb...Boven in de leefruimte
    blijf ik ook opruimen maar ja met drie opgroeiende kinderen in huis is dat geen wonder... Vooral in de gang is het net een
    schoenwinkel....Maar ik troost me dan maar...
    zelfs mensen die ik ken met zo een mooi opgeruimd
    huis (recht uit zo een glossy magazine :) komen
    graag bij mij een koffietje drinken in mijn
    rommelig huisje :)
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik ben ook redelijk rommelig, maar ik ben mijn leven aan het beteren ;)
    Ik merk dat ik me er zelf steeds meer aan ga irriteren. Gelukkig heb ik een man die erg netjes is en opruimerig (ze bestaan wel, haha)
    Ik werk ook 4 dagen per week en moet het dus echt organiseren, maar omdat ik daar nu steeds beter in wordt, gaat het ook steeds leuker worden. Zie er nu niet meer tegenop.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heerlijk stukje om te lezen als rommelkont!
    Alleen de bloemen bij mij gaan nooit werken; mijn ogen gaan al jeuken en tranen, en mijn neus gaat al niezen, als ik alleen al dénk aan die hyacinten bij jou ;-) Gelukkig doet zo af en toe een bosje rozen (lang niet zo allergie-opwekkend) het hier ook nog wel eens goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik ben eigenlijk een rommelkont. maar af en toe krijg ik het op mijn heupen,en dan raas ik als een dolle door hethuis. En maak de boel weer netjes. Verder heb ik een keer in de week een fijne hulp,die de boel een sopje geeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik kan mij helemaal vinden in single mam. Maar ik heb makkelijk praten. De kinderen zijn inmiddels de deur uit en vooral van dochterlief scheelt dat ENORM.
    Dat gaf de meeste stress tussen ons. Ik wil vaak niet eens weten hoe haar kamer eruit ziet die ze nu heeft.
    Ik kan er niet tegen als mijn casa een puinhoop is en ik merk dat ik het dan niet gezellig krijg. Wat ook helpt is de beplakte schoenendozen tip. Daar kan je op een decoratieve manier dingen in bewaren die anders heel rommelig lijken.
    Lieve groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik houd op zijn tijd wel van lekker opruimen, maar vaak ben ik erg slordig. Vooral als ik eens een rotweek heb stapelen de klussen in huis zich op. Wat betreft de tijdschriftenknipsels, daar heb ik wel een systeem voor.
    1. Niet teveel tijdschriften kopen. Simpel idee, maar het meest effectief.
    2. Per tijdschrift 3 artikelen selecteren die je écht wilt bewaren en uitknippen.
    3. Direct in een multomap opbergen, waar je ze onder het tabblad met het juiste onderwerp opbergt.
    4. Op een luie zomerdag in de tuin eens door de map gaan en oude artikelen die niet meer relevant voor je zijn weggooien.
    Inscannen is natuurlijk net zo handig, maar de keerzijde is dat je ook minder geneigd bent een digitale map nog eens op te schonen.
    Heel af en toe bewaar ik een heel tijdschrift, omdat er meer toffe artikelen in staan. De Genoeg is sowieso een uitzondering. Heerlijk blad!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Tsja, bij mij líjkt het wel altijd opgeruimd. Maar ik heb wel wat last van dichtslippende kasten en ook zo'n vliering en ook zo'n schuur. Dus ik ben al een tijdje moed aan het verzamelen om daar eens een einde aan te brengen. Want volgens mij zit er ook geld in die rommel. En dan lees ik al die bloggen over consuminderen, opruimen en M.P. En daar krijg ik wel inspiratie van... Wordt vervolgd.... Fijne zondag!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. - Leg spullen waarover je aarzelt of je het weg wilt (of kunt) gooien apart. Ik doe ze in een doos, voorzie ze van een datum en als ik ze een jaar later niet gemist heb dan gaat de hele voorraad naar de Kringloopwinkel of de zak van Max. Ook hier weer: meedogenloos.

    Dat is een heel goede tip voor mij! Ik bewaar al jaren dozen op zolder maar ken tot zover het verschil niet tussen nodig en overbodig... ik denk er binnenkort maar weer eens aan te beginnen, met jouw idee in mijn achterhoofd! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik ben een echte rommelkont. Als ik ga opruimen en de kamer door ben gegaan is er 's avonds ook vaak neits meer van te zien. Het staat ook onderaan mijn prio lijstje. Merk nu echter wel dat ik het lastig begin te vinden als dochterlief vriendinnen mee wil nemen, ben dan bang dat die kids een oordeel zullen hebben. Moet nu ook nodig aan de slag maar ja mijn laptopje he.
    Neem nu wel het programma verslaafd aan verzamelen van sbs 6 woensdagavond op, dan valt het hier reuze mee, haha en dat motiveert me wel om daarna op te ruimen

    BeantwoordenVerwijderen